• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189139
+
-

بررسی داده‌های تازه‌ترین گزارش شاخص مدیران خرید

بازار شب عید، فروش بنگاه‌ها را تکان داد

تازه‌ترین گزارش شاخص مدیران خرید، موسوم به شامخ نشان می‌دهد تورم انتظاری و بازار شب عید، فروش بنگاه‌های یادشده را بهبود بخشیده است. به‌گفته فعالان اقتصادی، افزایش تقاضای آخر سال مشتریان به‌دلیل انتظارات تورمی و متاثر از نوسان نرخ ارز بوده است. به‌گزارش همشهری، مرکز پژوهش های اتاق ایران اعلام کرده؛ در اسفندماه1401، میزان سفارش‌های جدید مشتریان به بیشترین مقدار 10ماهه رسیده، اما شدت افزایش در مقایسه با اسفند سال‌های قبل کمتر بوده است.

اثر نوسان ارزی
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می‌گوید: هرچند در اسفندماه، طبق روال هر سال، اکثر شاخص‌ها با افزایش همراه بودند، اما در این دوره جهش شدید نرخ ارز و انتظارات تورمی طی ماه‌های آینده باعث نگرانی فعالان اقتصادی برای تأمین نهاده‌های موردنیاز و تشدید نااطمینانی در برنامه‌ریزی حتی کوتاه‌مدت شده است.
چنان‌که هزینه نهاده‌ها با سرعتی بالا به رشد خود ادامه داده و فشار قیمت نهاده‌ها باعث شده تا قیمت فروش محصولات تولیدشده و خدمات ارائه شده، بالاترین نرخ افزایش قیمت طی 10‌ماه اخیر را داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که نرخ افزایش قیمت‌ها در هر 3بخش شدید بوده و بخش خدمات و کشاورزی بیشترین نرخ افزایش در قیمت فروش را ثبت کرده است. براساس این گزارش، اگرچه بخشی از شدت افزایش فروش در اسفندماه سال گذشته به‌دلیل کاهش شدید فعالیت‌ها در ماه‌های قبل بوده اما از طرف دیگر وجود نااطمینانی که به‌دلیل شرایط تورمی طی ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود، باعث افزایش تقاضا و فروش شده است. از سوی دیگر، شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ‌ماه آینده طی 12‌ماه اخیر از اسفندماه1400 به کمترین مقدار خود رسیده و پیش‌بینی کاهش فعالیت‌ها در فروردین‌ماه طبق روال سال‌های قبل وجود دارد.

رونق در صنعت
براساس داده‌های به‌دست‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در اسفندماه عدد59.51 به‌دست‌آمده که بیشترین میزان 9ماهه اخیر از تیر‌ماه سال گذشته را ثبت کرده و حاکی از دومین‌ماه پیاپی رونق در فعالیت‌های بخش صنعت است که مطابق انتظار اسفند هرسال بوده است. این گزارش می‌افزاید: در اسفندماه همه مؤلفه‌های اصلی افزایش داشتند اما موجودی مواداولیه و میزان استخدام تقریباً در مرز خنثی 50قرار داشتند و در میان رشته فعالیت‌ها، صنایع کانی غیرفلزی بیشترین رشد را داشتند درحالی‌که صنایع پوشاک و چرم با کاهش شاخص روبه‌رو بوده‌اند. به عقیده فعالان اقتصادی، علاوه بر اثر دوره‌ای افزایش تقاضای پایان سال، انتظارات تورمی ناشی از جهش ارز برای طرف تقاضا در ماه‌های آینده باعث شده تا اکثر شرکت‌ها با افزایش تقاضا روبه‌رو باشند و در میان فعالیت‌ها صنایع لاستیک و پلاستیک بیشترین افزایش در سفارش‌ها را داشته اند.

مکث
کمبود نیروی کار متخصص

فعالان اقتصادی دلیل قرار گرفتن شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در مرز خنثی را مهاجرت نیروی کار متخصص می‌دانند؛ به‌نحوی که بسیاری از شرکت‌ها با کمبود نیروی کار ماهر مواجه خواهند بود و به‌دلیل شرایط تورمی انگیزه و بهره‌وری در میان نیروی کار بازار پایین است. بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل تمایل مهاجرت نیروی کار ماهر و تکنسین‌ها ازجمله به کشورهای همسایه با کمبود نیروی کار متخصص در بازار روبه‌رو هستند. از طرفی بخش زیادی از نیروی کار فعال در بازار کار، از تخصص و انگیزه کافی برخوردار نیستند؛ درنتیجه بهره‌وری آنها، پایین است. با کاهش نیروی کار مناسب، بعضی از فعالان اقتصادی درصورت تغییر قوانین استخدام نیروی کار خارجی، تمایل به استخدام نیروی کار خارجی با بهره‌وری بالاتر دارند. این گزارش فاش می‌سازد: تصمیمات ناگهانی، اشتباه و تغییر دائمی قوانین و مقررات مدیران بالادستی در دستگاه‌های دولتی به‌خصوص در وزارت صمت بر قیمت مواداولیه بسیار تأثیرگذار بوده و فعالان اقتصادی را به‌شدت دچار مشکل کرده و عدم ‌ارائه حواله از سوی بانک مرکزی باعث ترخیص نشدن مواداولیه در گمرک شده و همچنان مشکل در بازگشت پول حاصل از صادرات به عراق بسیاری از فعالان اقتصادی را به دردسر انداخته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید