• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189068
+
-

شهر میزبان شب زنده‌داران قدر

با تمهیدات شهرداری تهران و پلیس راهور، پایتخت آماده برگزاری مراسم 2شب‌ قدر پیش‌رو است

گزارش
شهر میزبان شب زنده‌داران قدر

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

معابر شهر به مناسبت شهادت امام علی(ع) سیاهپوش شده‌اند و به مناسبت لیالی قدر اکران‌های فرهنگی با فرازهایی از دعای جوشن کبیر، ‌ماه من علی، فزت و رب‌الکعبه و... در نقاط مختلف تهران و در قالب پویش «نشر خوبی‌ها» انجام شده است. سازه‌های حجمی اسما الحسنی و... هم در معابری چون میدان هفتم تیر، خیابان ولیعصر و... نصب شده‌اند. آنطور که عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران عنوان کرده علاوه بر آمادگی شهر، در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حمل‌ونقل و... برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده تا حضور شهروندان در مراسم شب‌های قدر تسهیل شود. مراسمی که شب زنده‌داران فراز سبحانک یا لا اله الا انت و... از دعای جوشن کبیر را فریاد می‌زنند و زمزمه‌های بندگی با نوای الهی العفو در آسمان شهر طنین‌انداز می‌شود.

خدمت‌رسانی اتوبوسرانی به زائران سیدالکریم(ع)
ناوگان اتوبوسرانی تهران شب‌های قدر (22و 24فروردین) در میدان هادی ساعی، خیابان مدرس، خیابان فدائیان اسلام، ضلع جنوبی حرم و متروی شهرری مستقر هستند تا شب‌زنده‌داران را به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) منتقل کنند. همچنین در شب‌های قدر علاوه بر فعالیت 24ساعته اتوبوس‌های تندرو، خطوط منتهی به حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، تا ساعت 2بامداد خدمت‌رسانی می‌کنند.

فعالیت مترو تا ساعت 2بامداد
در خطوط مترو هم تمهیداتی پیش‌بینی‌شده تا ناوگان ریلی در شب‌های قدر از ساعت 22تا 2بامداد به مسافران شب‌زنده‌دار خدمات ارائه دهد. براین‌اساس سرویس‌دهی در تمام خطوط (1، 2، 3، 4، 5، 6، 7) با سرفاصله 30دقیقه انجام می‌شود. خط ۵ مترو (صادقیه - گلشهر و بالعکس) و انشعاب فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی(ره)، شب‌های قدر خدمات‌رسانی شبانه ندارند.

جابه‌جایی شب‌زنده‌داران با ون
سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در شب‌های قدر به زائران حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، سرویس‌رسانی رایگان انجام می‌دهد. برای این کار 40دستگاه ون پیش‌بینی‌شده که زائران را از میدان‌های هادی ساعی و سلمان فارسی به حرم سیدالکریم(ع) منتقل می‌کنند.

مناجات خوانی در مجموعه فرهنگی چیتگر
سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران تا 23‌ماه مبارک رمضان با اجرای برنامه‌هایی چون ترتیل‌خوانی و... در مقبره‌الشهدای مجموعه فرهنگی دریاچه خلیج‌فارس میزبان نوجوانان است. همچنین در شب‌های قدر از ساعت 21تا 2بامداد مراسم مناجات خوانی و... با حضور خانواده شهدای منطقه 22در این مجموعه برگزار می‌شود.

مسجد کمیل میزبان دختران
مراسم احیا ویژه دختران نوجوان همراه با مادران به همت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در مسجد کمیل فرهنگسرای رازی برگزار می‌شود. این مراسم تا ساعت 2بامداد ادامه دارد و برنامه‌هایی چون اقامه نماز، مناجات‌خوانی، قرائت دعای جوشن کبیر و... پیش‌بینی ‌شده است.

گلزار شهدا میزبان شب‌زنده‌داران
مراسم شب‌های قدر با حضور مردم و خانواده شهدا، در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) از ساعت 24تا 3بامداد برگزار می‌شود. همچنین در این شب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی توسط مردم و هیأت‌های مذهبی برپاست و از شب‌زنده‌داران پذیرایی می‌شود. تلاوت قرآن، زیارت عاشورا، دعای جوشن کبیر، سخنرانی، روایتگری و... برنامه‌های این مراسم هستند.

برپایی مراسم قنوت غنچه‌ها
به همت اداره کل آموزش‌های شهروندی در لیالی قدر، مراسم قنوت غنچه‌ها، در 138مسجد برگزار می‌شود. آشنایی کودکان با مفاهیم قرآنی و زندگی اهل‌بیت(ع) و به‌خصوص امام علی(ع) و ایجاد فضای مناسب برای کودکان و حضور کامل و معنوی والدین در مراسم پرفیض شب‌های احیا، اهداف این برنامه هستند. قرائت قرآن، نقاشی، برپایی مراسم احیای ویژه کودکان و... از دیگر برنامه‌های این مراسم هستند.

مراسم احیا در بوستان آب‌وآتش
باغ رمضان عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که به مناسبت ‌ماه رمضان در بوستان آب‌وآتش برگزار می‌شود. شب‌های قدر این برنامه تداوم دارد و تا ساعت یک بامداد مراسم عزاداری علی(ع) و قرائت دعای جوشن کبیر به‌طور همزمان در بوستان‌های بهشت مادران و آب‌وآتش برگزار می‌شود.

استقرار آتش‌نشانان در محافل مذهبی
سازمان آتش‌نشانی تهران در لیالی قدر تمهیداتی برای استقرار آتش‌نشانان در مصلای تهران و چندین مسجد و حسینیه پیش‌بینی کرده است. این اقدام در راستای حفظ ایمنی شب‌زنده‌داران انجام می‌شود چرا که در شب‌های قدر تجمع مردم در محافل مذهبی و... زیاد است و استقرار نیروهای آتش‌نشان برای خدمت‌رسانی در مواقع بحرانی ضرورت دارد.

فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های شهروند
به مناسب شب‌های قدر از 20تا 26فروردین در فروشگاه‌های شهروند فروش فوق‌العاده انجام و کالاهای اساسی (برنج، چای، حبوبات، ماکارونی، روغن، شکر، سبزی‌های تازه و منجمد، زرشک، گلاب، شیر و کره)، محصولات سلولزی و ظروف یک‌بار مصرف گیاهی با تخفیف ویژه ۱۵ تا ۴۰ درصد به مشتریان عرضه می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید