• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189032
+
-

هیجان

لیگ قهرمانان اروپا امشب وارد مرحله یک چهارم نهایی می‌شود و فرداشب هم با 2بازی دیگر پیگیری خواهد شد

هیجان

امشب نخستین فینال زودرس لیگ قهرمانان اروپا بین بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی برگزار می‌شود. بایرن در دور قبلی تیم تازه به دوران رسیده پاری‌سن‌ژرمن را رفت و برگشت شکست داد و با ناگلزمان همان بلایی را سر این باشگاه نفتی آورد که سر همه حریفان خود در بازی‌های این فصل لیگ قهرمانان آورده بود. بایرن‌مونیخ حتی یک امتیاز هم به رقبا نداده اما ناگلزمان به‌دلیل اختلافات با مدیران و برخی بازیکنان از کار برکنار شده و جای خود را به توماس توخل داده است. توخل همان کسی است که گواردیولا را از رسیدن به قهرمانی با تیمی غیراز بارسلونا محروم کرد و در فینال این رقابت‌ها با چلسی، من‌سیتی را شکست داد.
   این هفتمین رویارویی بین 2‌تیم در رقابت‌های اروپایی خواهد بود. در 6تقابل قبلی هر کدام 3‌بار برده‌اند که همگی در لیگ قهرمانان بوده و هیچ مسابقه‌ای با تساوی به پایان نرسیده.
   بایرن در 3‌سفر قبلی به ورزشگاه اتحاد 2‌بار باخته و یکی را برده که آن یک برد هم در اکتبر2013 با نتیجه 3بر یک رقم خورده درحالی‌که گواردیولا در سمت دیگر ماجرا حضور داشته و سرمربی مونیخ بوده.
   غول آلمانی زمانی در انگلیس خوب به تیم‌های این کشور می‌باخت اما از زمان 4‌شکست پیاپی بین سال‌های 2005 تا 2011 در 10بازی خارج از خانه بعدی تنها 2‌بار به تیم‌های انگلیسی باخته؛ 6برد و 2‌تساوی.
   در عوض، منچسترسیتی استاد پیروزی بر آلمانی‌ها در زمین خودی است. در 10بازی خانگی آخر درمجموع 39 بر 10 بر آلمانی‌ها پیروز شده، ازجمله 4بازی در همین مرحله لیگ قهرمانان. آنها دور قبلی هم با لایپزیش بازی داشتند که در آلمان مساوی کردند و در اتحاد 7گل به این تیم زدند.
   گواردیولا در قرعه‌کشی‌ها مربی خوش‌شانسی است و معمولا راحت‌ترین قرعه‌ها را برمی‌دارد اما این‌بار قرعه او سخت است. پپ 54درصد از بازی‌های خود را در مراحل حذفی لیگ قهرمانان با پیروزی به پایان رسانده؛ 72گل زده در برابر 39گل خورده. در میان مربیانی که 30بار یا بیشتر در این مراحل حضور داشته‌اند این بهترین میانگین برد است.
   خسوس خیل مانسانو، داور جنجالی اسپانیایی قضاوت این دیدار را به‌عهده دارد و یک طرف آن یک سرمربی اسپانیایی است.
   در بازی این هفته لیگ برتر مقابل ساوتهمپتون ارلینگ هالند به 300گل دوران حرفه‌ای خود رسید و دی‌بروینه به 100پاس‌گل در لیگ برتر. دی‌بروینه 144پاس‌گل با پیراهن سیتی ثبت کرده که 4تا از داوید سیلوا بیشتر است. آمار کوین دی بروینه در سیتی؛ 344بازی، 93‌گل و 144پاس گل در همه رقابت‌ها.
   هالند تاکنون 30‌گل در لیگ برتر به ثمر رسانده که بیش از 8‌تیم دیگر در لیگ بوده است؛ بیش از چلسی، ولورهمپتون، وستهام، کریستال پالاس، بورنموث، اورتون، ناتینگهام فارست و ساوتهمپتون. او 4بازی از همه این تیم‌ها کمتر انجام داده!
   مهاجم نروژی من‌سیتی در 4بازی آخرش 11گل به ثمر رسانده و در لیگ قهرمانان هم با 10گل در 6بازی آقای گل است که این سریع‌ترین زمانی است که یک بازیکن در این رقابت‌ها در تیم جدیدش دو رقمی می‌شود.
   او با این‌حال آمار خوبی مقابل بایرن ندارد. هالند در 7‌بازی حرفه‌ای خود در برابر بایرن مونیخ (همه برای بوروسیا دورتموند)، 5‌گل به ثمر رسانده و در عین حال در هر 7‌بازی در تیم بازنده حضور داشته است (دورتموند).
   گریلیش هم مدتی است روی دور افتاده. بعد جام جهانی تنها هالند (12) و ریاض محرز (9) بیشتر از جک گریلیش (8) برای منچسترسیتی گلزنی کرده‌اند.
   چوپوموتینگ مصدوم است اما سادیو مانه برای حضور در خط حمله بایرن آماده است. دیروز تولد 31سالگی مانه بود؛ 31‌بازی، 11‌گل و 5‌پاس گل.
   لوکاس ارناندس هم که در جام جهانی مصدوم و دچار پارگی رباط صلیبی شده بود برای نخستین بار پابه‌توپ شده. کومان هم دیروز تمرین نکرد.
   این بازی انگیزه‌های زیادی برای کانسلو دارد. مدافع پرتغالی گویا با گواردیولا به مشکلاتی پنهانی خورده بود که سیتی راضی شد او را به بایرن قرض بدهد. البته او هنوز نتوانسته جای ثابتی در ترکیب مونیخی‌ها برای خودش دست‌وپا کند.
   توماس مولر مهاجم باتجربه بایرن است که در 99بازی از 140بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا برنده از میدان خارج شده و این بازی می‌تواند صدمین پیروزی او در تاریخ این رقابت‌ها باشد. تنها کریستیانو رونالدو (115) و ایکر کاسیاس (101) بیش از 100‌پیروزی در لیگ قهرمانان ثبت کرده‌اند و مولر می‌تواند سومین بازیکن باشد. حتی مسی هم بردهایش 3‌رقمی نشده.
   منچسترسیتی با 8‌برد در تمامی رقابت‌ها وارد این مسابقه می‌شود، درحالی‌که از زمان باخت یک بر صفر خارج از خانه مقابل تاتنهام در لیگ برتر در 5فوریه، در هر 12‌بازی اخیر خود (10برد و 2تساوی) شکست نخورده است. آنها در این 8‌پیروزی 31گل به ثمر رسانده‌اند؛ میانگین 3.88‌گل در هر بازی.
   قهرمان بوندس‌لیگا با کمترین گل خورده (2‌) و بیشترین کلین شیت (7)، برترین دفاع را در لیگ قهرمانان اروپا در این فصل داشته است.

جنگ داخلی در اروپا
میلان و ناپولی رقابت‌شان را به لیگ قهرمانان انتقال داده‌اند

 دیگر بازی فرداشب مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را 2 تیم آث میلان و ناپولی برگزار می‌کنند. در یک طرف مسیر فینال 3تیم ایتالیایی میلان، اینتر و ناپولی قرار دارند و بنفیکا از پرتغال. قهرمانی ناپولی در سری‌آ قطعی به نظر می‌رسد و این تیم می‌تواند سومین عنوان تاریخ خود را به‌زودی جشن بگیرد. میلان اما نمی‌تواند از عنوان قهرمانی فصل پیش خود دفاع کند و بهترین سناریو برای این تیم همان کسب سهمیه لیگ قهرمانان برای فصل آینده است. میلانی‌ها می‌خواهند به پیش‌بینی آنچلوتی که به مالدینی گفته بود همدیگر را در فینال استانبول ملاقات خواهند کرد، عمل کنند. البته میلان کمترین شانس را برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دارد که 4درصد تخمین زده می‌شود.
   این نخستین رویارویی این دو تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی است. میلان از 9بار رویارویی با تیم‌های کشورش تنها یک شکست داشته؛ 4بار برده و 4بار مساوی کرده. ناپولی یک برد و یک باخت مقابل تیم‌های هموطن خود در اروپا تجربه کرده است.
   وضعیت میلان در سال‌های اخیر مقابل ناپولی خراب است. روسونری تنها یکی از 9بازی خانگی آخرش را از پارتنوپی برده‌اند؛ 3تساوی و 5شکست خانگی. تنها پیروزی خانگی آنها در سن‌سیرو در فصل 19-2018 در کوپا ایتالیا رقم خورد. ناپولی هر 3بازی خارج از خانه خود را در این ورزشگاه برده که همگی در سری‌آ بوده، از جمله برد 2 بر یک این فصل.
   میلان بیش از یک دهه برای حضور در این مرحله صبر پیشه کرده است. از فصل 12-2011 آنها رنگ یک‌چهارم را ندیده بودند. در آن فصل به بارسلونای گواردیولا باختند و از رسیدن به نیمه‌نهایی باز ماندند. آخرین باری که به نیمه‌نهایی رسیدند در فصل 2007-2006 بود.
   ناپولی اولین‌بار است که به این مرحله در لیگ قهرمانان اروپا می‌رسد. آنها در فصل 19-2018 در لیگ اروپا به یک‌چهارم رسیده بودند که به دست آرسنال حذف شدند.
   اسپالتی، سرمربی موفق ناپولی این هفته به رکورد 550بازی در سری‌آ رسید. ناپولی برای اولین‌بار در تاریخ، در 7بازی خارج از خانه پیاپی در سری‌آ، پیروز شد.

مسیر آب‌خوردن
 این سمت همه‌‌چیز آرام است

در مسیر آسان‌تر فینال، 3‌تیم ایتالیایی و یک پرتغالی حضور دارند. بازی دیگر امشب را بنفیکا و اینترمیلان برگزار می‌کنند. بنفیکا این هفته بازی بزرگ فصل را به پورتو 2بر یک باخت و از مهدی طارمی گل خورد اما بعید به‌نظر می‌رسد خدشه‌ای به شانس قهرمانی این فصل آنها در لیگ برتر پرتغال وارد شود. این در حالی است که اینتر حتی ممکن است شانس کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان را هم از دست بدهد. مدتی است سیمئونه فرمول پیروزی را گم کرده.
   این چهارمین رویارویی بنفیکا و اینتر در رقابت‌های اروپایی و نخستین دیدار بین آنها از فصل 04-2003، یعنی 2‌دهه اخیر است که در یک‌شانزدهم جام یوفا با هم بازی کرده بودند. بنفیکا در 3‌بازی قبلی خود مقابل این ایتالیایی‌ها بردی نداشته و 2‌بازی را واگذار کرده.
   آنها یک‌بار هم در فینال همین رقابت‌ها در سال1965 با هم بازی کرده بودند که تیم ایتالیایی یک بر صفر برنده و قهرمان شد. اتفاقا آن بازی در جوزپه مه‌آتزا، ورزشگاه خانگی اینتر برگزار شده بود.
   اینتر هم در دور قبل به یک تیم دیگر پرتغالی خورده بود و توانست پورتو را از سر راه بردارد.
   بنفیکا 4‌پیروزی پیاپی در اروپا دارد و برای اولین‌بار می‌خواهد 5بار پیاپی برنده باشد؛ البته نخستین بار از فصل 90-1989که 6برد متوالی داشتند و در فینال یک بر صفر به میلان باختند.

بازی تکراری
چلسی و رئال بازهم به هم رسیدند

چلسی و رئال‌مادرید فردا‌شب دیدار مرحله نیمه‌نهایی فصل پیش را تکرار می‌کنند؛ این‌بار در چارچوب مرحله یک‌چهارم پایانی لیگ قهرمانان اروپا. رئال فصل قبل کام‌بک زد، درحالی‌که چلسی توخل را روی نیمکت خود داشت. حالا توخل اخراج شده و جانشین او - گراهام پاتر - هم حکم اخراج گرفته و فرانک لمپارد بار دیگر به نیمکت این تیم برگشته است.
   کارلو آنچلوتی چندی پیش به آراساته، سرمربی اوساسونا گفته بود که در فینال کوپادل‌ری همدیگر را خواهند دید. رئال باید از سد بارسلونا می‌گذشت و اوساسونا از سد بیلبائو. این اتفاق افتاد. حالا کارلتو به مالدینی هم گفته که میلان را در فینال لیگ قهرمانان در استانبول ملاقات خواهد کرد. پائولو مالدینی که به‌عنوان مدیر ورزشی آث‌میلان فعالیت دارد، می‌گوید: «درست است که فینال در استانبول است و به‌عنوان یک میلانی دوست دارم به یاد فینال2005 انتقام بگیرم، اما مشکل اینجاست که آنچلوتی هم در آن بازی سرمربی میلان (مقابل لیورپول) بود و حالا سرمربی رئال است و می‌خواهد در استانبول انتقام آن شکست را بگیرد. کارلو آنچلوتی بلافاصله پس از قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی به من زنگ زد و گفت همدیگر را در فینال می‌بینیم.» میلان باید در یک‌چهارم نهایی چمپیونزلیگ به مصاف ناپولی برود که درصورت پیروزی به مصاف برنده بازی اینتر و بنفیکا خواهد رفت.
   هواداران چلسی هم خرافات و نشانه‌هایی از قهرمانی این فصل فهرست کرده‌اند. ازجمله اینکه ابتدای فصل گذشته کارلو آنچلوتی اورتون را به مقصد رئال‌مادرید ترک کرد، در یک‌چهارم نهایی با مدافع عنوان قهرمانی (لیورپول) روبه‌رو شد و در نهایت به قهرمانی لیگ قهرمانان رسید. حالا لمپارد از اورتون اخراج شده و در یک‌چهارم باید با مدافع عنوان قهرمانی یعنی رئال‌مادرید روبه‌رو شود. یا در فصل22-2021 لمپارد از هدایت چلسی برکنار شد، توخل جایش را گرفت، نخستین بازی را مقابل ولوز تجربه کرد و در نهایت قهرمان اروپا شد. حالا توخل از هدایت چلسی برکنار شده، لمپارد جای او را گرفته و نخستین تجربه دوره جدید سرمربیگری‌اش در این تیم مقابل ولوز بوده است.
   در 20سال اخیر چلسی 15بار مربی تغییر داده و 2قهرمانی این تیم با مربیان موقت به‌دست آمده که در میانه فصل استخدام شده‌اند؛ دی‌ماتئو و توخل. لمپارد دوره جدیدش را با شکست مقابل ولوز آغاز کرده.
   رودیگر فصل پیش در ترکیب چلسی مقابل رئال کام‌بک خورد و حذف شد و حالا در ترکیب رئال حضور دارد. اما مشکل اینجاست که او هنوز نتوانسته خودش را به ترکیب تیم جدید تحمیل کند. رئال‌مادرید در این فصل 8باخت داشته که در 7تای آن رودیگر فیکس بوده است.
   رئال‌مادرید آمار خیلی خوبی برابر تیم‌های انگلیسی دارد. آنها توانسته‌اند در 13بازی از 19بازی مقابل تیم‌های انگلیسی به پیروزی برسند؛ 68.4درصد برد.
   فرانسوا لتکسیه فرانسوی، دیدار رئال‌مادرید و چلسی را سوت می‌زند. این نخستین قضاوت لتکسیه برای رئال‌مادرید خواهد بود‌.
   رئالی‌ها عادت به غرزدن و ناسپاسی از اسطوره‌های خود دارند. یک انتقاد کلیشه‌ای آنها در این فصل این است که کروس و مودریچ نباید همزمان بازی کنند چون سن‌شان بالاست. اما واقعیت این است که در بازی‌هایی که این دو در ترکیب نیستند، احتمال پیروزی رئال‌مادرید 20درصد کاهش می‌یابد. در این فصل در لالیگا، مودریچ و کروس 11بازی در کنار هم در ترکیب داشته‌اند که حاصلش 8برد، 2شکست و یک تساوی بوده درحالی‌که رئال‌مادرید در زمانی که یکی یا هر دوی آنها را در ترکیب نداشته، در 17بازی فقط 9پیروزی داشته و 5تساوی و 3شکست نصیبش شده است. رئال با این زوج 73درصد بازی‌هایش را برده و بدون آنها 53درصد.
   این سومین فصل پیاپی است که 2‌تیم در مرحله حذفی به قرعه یکدیگر می‌خورند. 3سال پیش در نیمه‌نهایی با هم روبه‌رو شدند و چلسی برد و قهرمان شد. پارسال در همین مرحله نیمه‌نهایی‌ رئال برد و به قهرمانی رسید و این‌بار در یک‌چهارم.
   با اینکه آمار رئال مقابل انگلیسی‌ها عالی است، برابر چلسی مشکل دارند. چلسی تنها یک‌بار طی 7بازی خود مقابل رئال در رقابت‌های اروپایی شکست خورده که برمی‌گردد به فصل پیش. این کمترین درصد باخت (14درصد) مقابل رئال‌مادرید است بین تیم‌هایی که دست‌کم 5بار مقابل این تیم اسپانیایی قرار گرفته‌اند.
   چلسی تنها یکی از 9سفر خود را به اسپانیا با شکست به پایان برده؛ 3برد و 5تساوی.
   رئال‌مادرید پس از باخت به بارسلونا در نیمه‌نهایی همین رقابت‌ها در فصل 11-2010 در هر 30بازی اخیر خانگی خود در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شده است.

ناپولی برای این بازی یک غایب بزرگ دارد. حضور ویکتور اوسیمن تقریبا غیرممکن است اما برای بازی برگشت شانس زیادی دارد. امروز مشخص می‌شود که او می‌رسد یا خیر. اوسیمن و کوارا با هم 33‌گل زده‌اند؛ 8بازیکن میلان با هم 32 گل.

تیم پپ گواردیولا در حال حاضر 28.2‌درصد شانس قهرمانی دارد، بالاتر از ناپولی منتخب قهرمان سری آ (21.1‌درصد) و بایرن مونیخ (18.5درصد).

بنفیکا در این فصل یک تیم دیگر ایتالیایی را برده است؛ یوونتوس را در خانه و خارج از خانه در مرحله گروهی. پیش از این آنها تنها در 2بازی مقابل ایتالیایی‌ها در 11بازی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا برنده بوده و 7بار شکست خورده بودند.

رئال‌مادرید 9بار در مراحل حذفی رفت و برگشتی انگلیسی‌ها را حذف کرده ازجمله 3بار پیاپی اخیر مقابل منچسترسیتی، چلسی و لیورپول.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید