• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189001
+
-

انقلاب رنگ‌ها

فلسفه
انقلاب رنگ‌ها

کتاب «انقلاب رنگ‌ها»، خاطرات شفاهی علیرضا خالقی، هنرمند و نقاش پیشکسوت انقلاب اسلامی به قلم حسن سلطانی است که از سوی انتشارات راه‌یار چاپ و منتشر شده است. این کتاب نخستین اثر تاریخ شفاهی در حوزه هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی است که در 3فصل به فعالیت‌های علیرضا خالقی در زمینه خطاطی، نقاشی و تصویربرداری در دوران انقلاب و دفاع‌مقدس در حزب جمهوری اسلامی و تبلیغات جنگ می‌پردازد.
اثر به یادماندنی خالقی، تصویری بزرگ از حضرت امام‌خمینی(ره) است که در راهپیمایی‌های مردم مشهد در سال۵۷ پیشاپیش جمعیت حرکت داده می‌شد. رهبر انقلاب در این خصوص می‌گویند: «عکس بزرگی از امام ساخته شده بود که طولش ۱۷-۱۶ متر بود و به همین تناسب، عرض داشت. دوستان می‌گفتند این مثل علامت مخصوص بنی‌اسرائیل است که در هر جنگی این را با خودشان می‌بردند، پیروز می‌شدند. آن روز هم، ۹دی که این عکس بزرگ را با خودمان حمل می‌کردیم، دل‌هایمان قرص بود که امروز هم حادثه‌ای پیش نمی‌آید.»
کتاب «انقلاب رنگ‌ها» مجموعه کاملی از آثار تجسمی علیرضا خالقی را در بخش پوسترها و نقاشی‌ها برای علاقه‌مندان نمایش می‌دهد. کتاب حاضر 3فصل اصلی همراه با بخش‌های «پوستر و نقاشی‌‌ها»، «ضمائم» و «اعلام» را در خود دارد. در لا‌به‌لای فصل‌ها هم آلبوم‌‌هایی از عکس‌‌های مرتبط با متن کتاب قرار گرفته که اسناد تصویری وقایع و اتفاق‌های بیان شده توسط راوی محسوب می‌شوند. با توجه به مهارت راوی در هنرهای تجسمی و فیلمبرداری بسیاری از جزئیات به‌طور روشن در کتاب مطرح شده‌اند که این امر به کم‌نقص شدن روایت‌ها کمک بسزایی می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید