• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188949
+
-

تابستان1402 باز هم بدون خاموشی

وزارت نیرو چه برنامه‌ای برای رفع ناترازی برقی ایران دارد؟

گزارش
تابستان1402 باز هم بدون خاموشی

رضا کربلایی- روزنامه‌نگار

تابستانی بدون خاموشی. این برنامه وزارت نیرو است که تلاش دارد همانند سال گذشته از اختلال در شبکه تولید و عرضه برق جلوگیری کند. با این حال باید پذیرفت سخت بتوان از تابستان امسال بدون اختلال برقی عبور کرد، مگر اینکه شهروندان هم در صرفه‌جویی پیشگام شوند. هرچند سخنگوی صنعت برق می‌گوید: تأمین برق پایدار با اولویت بخش تولید در دستور کار وزارت نیرو است اما معاون وزیر نیرو خبر داده با فرارسیدن روزهای گرم سال و روشن شدن وسایل سرمایشی انتظار می‌رود میزان مصرف برق در تابستان 43درصد بیشتر شود و پر کردن اختلاف 30هزار مگاواتی بین تولید و مصرف آسان نخواهد بود و اگر دولت بخواهد این شکاف را با تولید برق بیشتر پر کند، به این معناست که باید 45هزار مگاوات بر ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود. آیا چنین افزایش تولیدی در کوتاه‌مدت ممکن است؟
به‌گزارش همشهری، سال گذشته وزارت نیرو برای جلوگیری از تکرار خاموشی برق در تابستان، 100برنامه در سمت عرضه و مدیریت مصرف را به اجرا گذاشت و اجازه نداد تا خاموشی رخ دهد حالا تعداد برنامه‌هایی که قرار است برای تابستان امسال اجرا شود به 140برنامه افزایش یافته و به‌گفته همایون حایری، معاون وزیر نیرو در سال1402 نیز 7700مگاوات نیروگاه به مدار آمده و 14هزار مگاوات اقدامات بهینه‌سازی مصرف برق را خواهیم داشت. او می‌گوید: در سال جدید نیز به وزیر نیرو قول داده‌ایم تا پایان اردیبهشت‌ماه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به اتمام برسد و وقتی نیروگاه‌ها آمادگی داشته باشند با اطمینان خاطر به استقبال فصل گرم و موج‌های ناگهانی گرما خواهیم رفت.
سیاست دیگر وزارت نیرو تشویق مردم به مصرف کمتر و بهینه برق برمی‌گردد و برنامه این است که در دوره اوج بار 10هزار مگاوات صرفه‌جویی صورت گیرد. تغییر ساعت کار ادارات دولتی از نیمه خرداد تا نیمه شهریور هم از دیگر برنامه‌های عبور بدون خاموشی از تابستان1402 خواهد بود.

ثبت رکوردهای تازه
در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم ظرفیت تولید برق 6100مگاوات افزایش یافت. وزارت نیرو با افزایش راندمان نیروگاه‌ها، بالابردن ظرفیت تولید برق و راه‌اندازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و توافق با صنایع برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. با آماده شدن نیروگاه‌ها و پایان فصل تعمیرات، حالا گام دیگری قرار است برداشته شود و رکوردهای جدیدی ثبت شود. توسعه ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها با ساخت نیروگاه‌های جدید، ترغیب شهروندان به اصلاح الگوی مصرف با طرح‌های تشویقی ازجمله تخفیف در محاسبه بهای برق مصرفی و پایش مصرف برق ادارات در تابستان امسال به‌صورت جدی‌تری دنبال خواهد شد.
هادی مدقق، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت برق حرارتی می‌گوید: برای عبور موفق از اوج بار در دومین سال دولت سیزدهم تعداد 140برنامه در قالب 3گروه برنامه‌های تولید و تامین برق، برنامه مدیریت مصرف و تقاضا، برنامه‌های ضروری در رفع محدودیت‌های نقاط مشکل‌ساز در دستور کار صنعت برق قرار دارد و در بخش تولید و تامین برق افزایش 7787مگاواتی توان تولید برق برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است. او افزود: 14هزارو50مگاوات در بخش مدیریت مصرف و تقاضا و تعداد 48برنامه در گروه برنامه‌های ضروری در رفع محدودیت‌های نقاط مشکل‌ساز پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود با تامین به موقع منابع مالی و تحقق اهداف فوق شاهد تابستانی بدون خاموشی باشیم.

نیروگاه‌های جدید در راه است
تازه‌ترین گزارش معاونت برق و انرژی وزارت نیرو حکایت از ساخت 24نیروگاه حرارتی جدید با اولویت تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های حرارتی است که قرار است تا پایان تابستان به‌تدریج وارد مدار شوند که شامل 18واحد نیروگاهی حرارتی جدید با اولویت تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با ظرفیت 3026مگاوات خواهد بود. علاوه بر اینکه 6واحد نیروگاهی حرارتی صنایع به ظرفیت 1478مگاوات نیز به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد شد. افزون بر این نیروگاه‌های تجدید‌پذیر و مقیاس کوچک هم قرار است در نیمه نخست امسال 1038مگاوات برق تولید کنند که به این ترتیب درمجموع بالغ بر 7787مگاوات توان جدید به ظرفیت شبکه برق ایران در فاصله تابستان سال گذشته تا پایان تابستان امسال افزوده می‌شود.

مکث
مدیریت مصرف را جدی‌تر بگیرید

هرچند وزارت نیرو سیاست اصلی‌اش را افزایش ظرفیت تولید قرار داده و هم‌اکنون میزان تولید اسمی نیروگاه‌ها به 91هزار مگاوات رسیده و تا سال آینده ممکن است از 100هزار مگاوات هم عبور کند، اما رشد مصرف ممکن است بازهم دردسرساز شده و بر ناترازی در سال‌های آینده بیفزاید. از این‌رو نباید از مدیریت مصرف برق غافل شد و سهم بالای مصرف برق خانگی یک معماست. تجربه نشان داده بی‌توجهی به مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف در آینده باعث خواهد شد تا سیاست‌های عرضه هم جوابگو نباشد. آیا وزارت نیرو به مدیریت تقاضا یا کنترل مصرف به‌ویژه در بخش‌های غیرمولد اقتصادی توجه دارد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید