• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188932
+
-

افزایش درآمد شهرداری در حوزه‌های پایدار

ناصر امانی-عضو  شورای شهر تهران

شهرداری برای ایجاد تحول در شهری چون تهران، نیاز به کاهش هزینه و افزایش درآمد دارد؛ کارهایی که با اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهای منطقی شدنی هستند. کاهش هزینه‌ها باید در 2مورد محقق شوند که عبارتند از:
 
حوزه سازمان و تشکیلات و منابع انسانی  
درخصوص کاهش هزینه‌ها ابتدا باید از بزرگ‌شدن مجموعه شهرداری جلوگیری شود؛ چراکه بخش زیادی از هزینه‌ها مربوط به حوزه منابع انسانی است. اکنون کوچک‌سازی نهادی چون شهرداری امکان‌پذیر نیست؛ چون لازمه این کار تعدیل‌ نیروی انسانی است و ما موافق این کار نیستیم و شرایط اجتماعی هم اقتضا نمی‌کند چنین اتفاقی رخ دهد. سازوکار این مقوله هم فراهم نیست، اما می‌توان از بزرگ‌شدن آن جلوگیری کرد؛ یعنی اجازه ندهیم سازمان و... جدیدی به آن اضافه شود. یکی از دلایل مخالفت اعضای شورای شهر با تشکیل سازمان نوآوری‌های نوین دقیقاً همین موضوع بود.
چون معتقدیم هر کاری در این حوزه قرار است انجام شود، می‌توان در حوزه فناوری اطلاعات انجام داد. به‌هرحال الان شهرداری تهران به‌اندازه کافی نیروی انسانی اعم از رسمی، قراردادی و پیمانکاری دارد و نیازی به جذب نیروی جدید نیست، اما متأسفانه این موضوع رعایت نمی‌شود و شاهد جذب نیروی انسانی جدید در مجموعه شهرداری تهران هستیم.
حوزه نگهداشت شهر: شهرداری باید در برخی از موارد با اعمال مدیریت‌ از هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. نکته‌ای که بارها مورد تأکید رئیس شورای شهر تهران هم قرار گرفته و تذکراتی در این مورد داده شده است. مرمت آسفالت برخی از معابر یا تعویض جداول چندان ضرورتی ندارد، اما به‌دلیل تعدد رده‌های شهرداری تهران در سطح 123ناحیه و اختیارات داده شده است. از سوی دیگر توجه پیمانکاران به سودهای خود، سبب شده شاهد چنین اقداماتی در تهران باشیم که هزینه‌های اضافی به شهرداری تحمیل می‌کند. در حوزه افزایش درآمدهای پایدار هم شهرداری گام‌هایی برداشته است و در برخی از موارد هم نیاز به پیگیری هست که اهم آنها عبارتند از:
تصویب قانون درآمدهای پایدار: تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداری در مجلس و ابلاغ و اجرای آن از سال گذشته راهکار خوبی برای درآمد شهرداری است. اکنون حدود 70درصد درآمد شهرداری ناپایدار است و عمدتاً از حوزه شهرسازی تأمین می‌شود؛ بنابراین باید تلاش کنیم این هرم را معکوس کنیم و به‌تدریج در سال‌های آتی شاهد سهم 60درصدی درآمد پایدار شهرداری تهران باشیم. گام‌هایی در این زمینه برداشته شده و درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده، سهم شهرداری از عوارض گمرکی و جرایم رانندگی و... تعیین شده که اگر به‌موقع پیگیری و وصول شود طبیعتاً به افزایش درآمد شهرداری و درآمد پایدار کمک می‌کند و شاهد کاهش درآمدهای ناپایدار در شهرداری تهران خواهیم بود.
تصویب لوایح بهای خدمات: اسفند سال گذشته شهرداری تهران لوایحی درخصوص بهای خدمات به شورا ارائه کرد که تصویب شد و با این کار پایه‌های خوبی گذاشته شد تا در سال‌های آینده درآمدهای شهرداری افزایش یابد. قبوض عوارض نوسازی و پسماند به‌طور متمرکز اواخر سال گذشته توزیع شد که می‌تواند گامی در راستای افزایش درآمد و درآمد پایدار شهرداری تهران باشد.
وصول مطالبات از دولت: پیگیری و وصول مطالبات از دولت هم به افزایش درآمدهای شهرداری کمک می‌کند. البته بنا به‌گفته شهردار تهران دولت سیزدهم پذیرفته تا مطالبات خود به شهرداری تهران را بپردازد و امیدواریم امسال این موضوع محقق شود و حداقل دولت یک‌سوم یارانه بلیت مترو و اتوبوس را بپردازد و شهرداری هم که امسال حوزه حمل‌ونقل را در اولویت خود قرار داده است بتواند با وصول آنها در راستای توسعه و تأمین ناوگان حمل‌ونقل گام بردارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید