• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188711
+
-

آموزه‌های رضوی را چگونه با نمایش برای کودکان به تصویر بکشیم؟

کارگردان تئاتر کودک و نوجوان خواستار اجرای نمایش‌های جذاب کودکانه برای به تصویر کشیدن لایه‌های پنهان مفاهیم رضوی شد.
محمد جهانپا در گفت‌وگو با ‌ ایرنا اظهار داشت: اگر بخواهیم با محوریت امام رضا(ع) در تئاتر کودک کاری انجام شود، باید یک مشاور دینی داشته باشیم تا به درستی شخصیت امام را معرفی کند اما اگر نمایش براساس احادیث باشد، دست کارگردان و نویسنده باز است و احادیث ازجمله موضوعاتی است که هنوز به آن پرداخته نشده و من این نوع نمایش را بیشتر می‌پسندم.
وی افزود: اینکه به جای مستقیم گویی به سمت لایه‌های پنهان مفهومی رضوی برویم به‌نظرم این نوع نمایش برای بچه‌ها جذابیت بیشتری دارد. یکی از نظریه پردازان بزرگ دنیا عنوان می‌کند بزرگ‌ترین ابداع بشر در قرن بیستم تئاتر کودک و نوجوان است. در واقع برای سرمایه‌گذاری روی تئاتر کودک و نوجوان هر چقدر کار کنیم باز هم کم است.
جهانپا با اشاره به جذابیت برنامه‌های کاربردی در گوشی‌های همراه و فضای مجازی برای کودکان گفت: اگر قرار است مفاهیم اخلاق خوب، راست گویی و امانت داری در سیره امام رضا(ع) از طریق شعر و موسیقی و نمایش به کودک و نوجوان منتقل شود و با زبان هنر با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنیم ما باید به لحاظ مفهومی چیزی برای گفتن داشته باشیم.
وی از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی به‌عنوان یک اتفاق خوب در نمایش یاد کرد و گفت: برای ترویج فرهنگ رضوی باید به‌صورت غیرمستقیم با استفاده از احادیث این کار را انجام بدهیم. در تئاتر دیواکولا موضوعات مختلفی که ائمه به‌خصوص امام رضا(ع) به آن تأکید داشتند، توجه شده بود اما محور اصلی این نمایش امانت داری و خردورزی است و به‌صورت غیرمستقیم سخن امام هشتم را بیان می‌کند ازجمله حرف زشت نزدن، آزار و اذیت نکردن و به همسایگان و بزرگان احترام گذاشتن موضوعاتی است که در کلام و احادیث امام رضا(ع) نقل شده است.
این کارگردان تئاتر افزود: اگر بخواهیم در مقابل پویانمایی‌های عجیب و غریب و رنگارنگی که با فرهنگ غرب عجین شده و به‌صورت دائم در اختیار کودکان و نوجوانان است،‌حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید از این روش استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده است و هر جشنواره‌ای که در راستای ترویج مفاهیم دینی در زمینه کودک تولید شود، یک سرمایه‌گذاری برای آینده است.
جهانپا عنوان کرد: اتفاق خوبی که سال گذشته رقم خورد، انتشار هشت جلد کتاب نمایشنامه در زمینه تئاتر کودک بود. این موضوع یک قدم رو به جلو است. یعنی مسئولان به این نتیجه رسیدند که در عرصه کودک و نوجوان متن نمایشی کم داریم. این فکر خیلی هوشمندانه بود و در عرصه کودک و نوجوان هر قدر به سمت نگارش متن‌های جدید برویم و دست پر باشیم، قطعا موفق‌تر خواهیم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید