• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18871
+
-

کتابخانه‌های فنلاند، مکانی برای شهروندان فعال و آزادی بیان


نزدیک به 2میلیون نفر از 5میلیون و نیم شهروند کشور فلاند از کاربران کتابخانه‌ها هستند و کتابخانه‌های این کشور در آن سال (2016) بیش از 49میلیون بازدیدکننده داشته و 68میلیون کتاب طی یک سال به امانت گرفته شده است.

در نمایشگاه بینال معماری ونیز2018، فنلاند نمونه‌های معماری‌ مربوط به کتابخانه‌ها را در این نمایشگاه که با موضوع «فضای آزاد» برگزار می‌شود تحت عنوان «ساختمان ذهن» به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایبنا به نقل از سی ان ان، هنا هریس، مدیر اطلاعات معماری فنلاند که سال‌هاست درباره نقش کتابخانه‌ها بر فرهنگ مردم فنلاند مطالعه می‌کند، در این‌باره گفته است: «بعد از ساخت چند کتابخانه عمومی شگفت‌انگیز در فنلاند، بحث کتابخانه‌ها در این کشور به موضوع مهمی تبدیل شده است. آموزش برای مردم فنلاند نقش حیاتی دارد و کتابخانه‌ها همواره نقش مهمی را در القای این طرز تفکر داشته‌اند. آموختن در کنار یکدیگر و شهروند خلاق بودن اساس زندگی مردم فنلاند را تشکیل می‌دهد. کتابخانه‌های فنلاند از فضای دمکراتیکی برخوردار هستند و معنای فضای آزاد را که تم امسال این نمایشگاه است به تمام معنا در کتابخانه‌های این کشور می‌توان مشاهده کرد. در سال 2016قانونی در فنلاند تصویب شد که کتابخانه‌ها در این کشور به مکان‌هایی برای تقویت شهروندان فعال، آزادی بیان و دمکراسی ارتقا  یابند و تحت حمایت مستقیم قانون نیز قرار بگیرند و اکنون ارتباط بین کتابخانه‌ و جامعه دمکرات فنلاند هرگز تا این اندازه به یکدیگر نزدیک نبوده است. به تعبیری فضای آزاد عمومی در کتابخانه‌های این کشور به این معناست که کتابخانه‌ها در فنلاند در دسترس و در اختیار همه افراد از هر قشری قرار دارند و  با وجود اینکه چنین فضاهای عمومی خیلی زود در معرض آسیب و حتی نابودی قرار می‌گیرند اما مردم فنلاند اهمیت و احترام خاصی برای کتابخانه‌ها قائل هستند و آنها را نماینده سیاست‌های اجتماعی گسترده‌‌تر به شمار می‌آورند.»

غرفه فنلاند تحت عنوان «ساختمان ذهن» تا آذر 97در نمایشگاه دوسالانه بنیال معماری در ونیز برپاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید