• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188575
+
-

پیشنهادهای ویژه/زکات علم و فرهنگ

یکی از سنت‌های ما ایرانیان نذرکردن برای رهایی از گرفتاری‌هاست. دایره نذر هم گسترده است؛ از توزیع غذا میان نیازمندان گرفته تا کمک به خیریه‌های محلی اما یک نوع نذر دیگر  که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده  و دست بر قضا نیاز امروز جامعه ما به شمار می‌آید، «نذر فرهنگی» است. برای به‌جا‌آوردن این نوع نذری بیشتر از خلاقیت، فکر و آموزش استفاده می‌‎شود و هزینه‌های مادی آن کمتر از نذرهای مرسوم است. نذر فرهنگی، نوعی ترویج فرهنگ نوع‌دوستی و مهارت در جامعه است که به رشد گروه نیازمند و عموم مردم کمک خواهد کرد. برای ادای نذر فرهنگی راه‌های مختلفی وجود دارد؛ مثل ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به افراد نیازمند که بیش از غذا به یادگیری نیاز دارند. به‌طور مثال یک معلم می‌تواند با آموزش به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست آنها را به سمت ادامه تحصیل و تبدیل‌شدن به یک فرد مفید و تأثیرگذار در جامعه سوق بدهد. بنا‌بر‌این نذر فرهنگی به افراد نیازمند کمک می‌کند که مهارت‌های جدید را یاد بگیرند تا از مسیر زندگی پرفراز و نشیبی که در پیش دارند به سلامت عبور کنند. حتی یک کارآفرین هم با اشتغال‌زایی برای افراد نیازمند و کمک به رونق تولید می‌تواند نذرش را ادا کند.

  نذر وقت و تخصص
یکی دیگر از نذرهایی که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده «نذر وقت و تخصص» است و همانطور که از نامش پیداست افراد متخصص پای کار می‌آیند و جامعه هدف آنها افرادی هستند که به خدمات تخصصی نیاز دارند. بسیاری از پزشکان و پرستاران ایرانی با تشکیل گروه‌های مختلف و ارائه خدمات پزشکی به افراد نیازمند نذرشان را ادا می‌کنند و گاهی برای انجام این کار به شهرهای دورافتاده می‌روند. عده‌ای دیگر هم با ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره‌های رایگان نذر تخصص را ترویج می‌کنند. نکته مهم این است که اکنون حدود 8میلیون و 500هزار نفر سالمند داریم و هر 10سال 10درصد به این جمعیت اضافه می‌شود. با این حساب در 20سال آینده 30درصد کشور سالمند خواهند بود که بخش قابل توجهی از آنها به خدمات تخصصی نیاز دارند. یک پزشک با ارائه خدمات پزشکی به این افراد و سایر افراد نیازمند زکات تخصصش را می‌دهد و چه چیزی از این بهتر. همه کسانی که نذر فرهنگی یا نذر تخصص دارند می‌توانند با تشکیل گروه‌های کوچک یا پیوستن به گروه‌های جهادی و مراجعه به مؤسسه‌های خیریه محلی نذرشان را ادا کنند. یکی از این مؤسسه‌ها، در راه‌آهن، محله جوادیه، نبش کوچه یدالله نیکی با نام مؤسسه نذرفرهنگی امام‌رضا(ع) با دو محور نذر وقت و تخصص فعالیت دارد و می‌توانید برای همکاری به آنجا مراجعه کنید.

با دربطری ویلچر بسازید!

ما انسان‌ها ذاتا از کمک کردن به دیگران لذت می‌بریم و از رفع نیاز افراد بی‌بضاعت خوشحال می‌شویم؛ حال این یاری رسانی می‌تواند با بخشیدن وسیله‌ای به نیازمندی باشد یا با پرداخت‌کردن پول به او. اما گاهی می‌توانیم با استفاده از لوازمی که دیگر نیازی به آنها نداریم، دل یک یا چندین نفر را شاد کنیم. یکی از این لوازم، دربطری‌های پلاستیکی است که اغلب دور ریخته می‌شوند. بطری‌های پلاستیکی، نقش بسیار زیادی در تخریب محیط‌زیست ما دارد. در این میان، در‎های بطری که آلیاژ متفاوتی نسبت به‌خود بطری‌ها دارند نیز بی‌نصیب نیستند و ضربه‌های جبران‌ناپذیری به وسیله همین در‌های کوچک به طبیعت ما می‌رسد. اما حالا می‌توانیم با جمع‌آوری آنها، هم به محیط‌زیست کمک کنیم و هم یک کار خیر انجام بدهیم. جمع‌آوری در‌های پلاستیکی و انجام کارهای خیر در ازای آن در کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود. در حال حاضر در کشور ما، تبریز، مشهد، بیرجند و چند شهر دیگر به‌صورت تخصصی برای تهیه ویلچر برای نیازمندان از طریق جمع‌آوری درهای پلاستیکی فعالیت می‌کنند.

  پویش‌های اثرگذار
این روزها پویش‌های متعددی نیز در شهرهای مختلف به‌ویژه تهران به‌منظور بازیافت در‌های این بطری‌ها تشکیل شده است که با جمع‌آوری در‌های بطری می‌توانیم آسیب کمتری به طبیعت برسانیم. در استان‌هایی که این طرح را اجرایی کرده‌اند، شهروندان در بطری‌ها را به غرفه‌های بازیافت شهرداری یا کمپین‌های مشخص‌شده تحویل می‌دهند و از درآمد حاصل از این عمل خیر برای معلولان صندلی چرخ‌دار تهیه می‌شود، در نهایت کسانی که این حرکت انسان دوستانه را می‌کنند هم کمک بزرگی به محیط‌زیست کرده‌اند و هم کار بزرگی برای آنهایی که نیازمند به ویلچر هستند انجام داده‌اند. همچنین تقویت مسئولیت‌پذیری شهروندان و کمک به اطرافیان از دیگر اهدافی است که این کمپین دنبال می‌کند. اگر مایل هستید همزمان با مشارکت در زمینه بازیافت پسماند خشک در یک کار خیر و انسان‌دوستانه هم مشارکت کنید، می‌توانید در بطری‌های پلاستیکی مانند دوغ و نوشابه و آب معدنی و... را جداکنید و آنها را به مراکزی که برای این مهم درنظر گرفته شده، تحویل دهید. مراکزی مانند سراهای محله، مؤسسات خیریه، برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌های فعال در شهر، مدارس و... .
ایـن مـراکـز پــس از تحویل‌گرفتن دربطری‌ها، آنها را می‌فروشند و از پول آن برای افراد معلول ویلچر تهیه می‌کنند.پس از همین امروز می‌توانید با جمع‌آوری در بطری با کمتری هزینه در امور خیریه مشارکت کنید.

کار خیر کنید اما اصولی

بسیاری از ما در ترددهای روزمره، با کودکان کار روبه‌رو می‌شویم، چه در پیاده‌رو در حال راه رفتن باشیم، چه در خودرو پشت چراغ قرمز. بیشتر ما از دیدن کودکانی که ناچارند در این سن کم کار کنند ناراحت می‌شویم، دوست داریم قدم خیری برایشان برداریم و کمکشان کنیم اما گاهی نمی‌دانیم چطور؟ شاید بد نباشد بدانیم که بهترین کار خیر در حق کودکان کار قبل از هر چیز، رفتار درست با آنهاست.

    نادیده نگیرید
شما حق دارید به هر دلیلی نخواهید به یک کودک کار کمک مالی کنید یا از او چیزی بخرید. شاید وقت نداشته باشید، ممکن است خودتان در شرایط روحی مناسبی نباشید، بی‌حوصله و خسته باشید یا از حرف زدن با کودکان کار احساس خوبی نداشته باشید. در همه این موارد حق با شماست، اما حتی در این اوضاع باید حواستان به رفتاری که با کودک کار دارید باشد. نباید او را نادیده بگیرید، با او با عصبانیت رفتار کنید یا دست به تحقیر بزنید.

   لازم دارید، بخرید
اگر کودک کار کالایی را می‌فروشد که لازم دارید، از او هزینه را بپرسید. بعد از اینکه مبلغ را پرداخت کردید، حتما بقیه پولتان را بگیرید تا کودک بداند ترحمی در کار نیست و این یک خرید و فروش واقعی است. موقع حرف زدن هم سعی کنید ادبیات‌تان همراه با ترحم نباشد. خلاصه کلام اینکه با یک کودک کار فروشنده همانطور رفتار کنید که با بقیه فروشندگان!

  نیاز ندارید، نخرید
اگر کالایی را لازم ندارید، مودبانه و قاطع به کودک بگویید که تمایل به خرید ندارید. با دلایل غیرواقعی خرید نکردن را توجیه نکنید. بهانه‌های دروغی نیاورید و به او بگویید که به جای
اصرار کردن به شما، وقتش را صرف مشتری بعدی کند. اینجا هم باید رفتارتان درست همانطور باشد که با یک فروشنده دیگر رفتار می‌کنید.

مراکز صبح رویش کجا هستند؟


همراهان
  یکصدا، یک تیم
پشت هر مجموعه موفقی حتما گروه قوی و منسجمی قرار دارد که اگر پشتکار و کارگروهی آنها وجود نداشت، موفقیت‌ها و پله‌های ترقی سپری نمی‌شد. تیم کیداکد هم از این قاعده مستثنی نیست و بانو کاکا
به‌عنوان خالق این بازی‌ها، همیشه به این موضوع اذعان دارد که اگر گروهش همدل و یک‌صدا نبود، هیچ‌وقت به این نقطه نمی‌رسید و البته امیدوار است که با همه مشکلاتی که بر سر راه این تیم وجود دارد، به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند. اعضای اصلی که هریک مسئولیتی را برعهده دارند.

  حسین رستگارمقدم
برنامه‌نویس ارشد


در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده، اما از همان ابتدا راهی متفاوت از تحصیلاتش را در پیش گرفته و بیش از 15سال سابقه برنامه‌نویسی دارد. او که در شرکت‌های متعدد توسعه‌دهنده سایت‌ها و پلتفرم‌های گوناگون بوده، خود را خالق ایده کیداکد می‌داند و در این راهی که قدم گذاشته حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

  غزاله شجاعی
برنامه‌نویس


علاوه بر برنامه‌نویسی به کارهای تولید محتوا هم علاقه دارد و در این زمینه پروژه‌های زیادی را به ثمر رسانده است. متولد 1374 است و از همان روزهای تحصیل در دانشگاه  سراغ پروژه‌های برنامه‌نویسی هم رفت. غزاله حالا یک برنامه‌نویس نسبتا پخته شده و چندین سایت مختلف بزرگ را طراحی کرده است.

  لیلی رستگار مقدم
انیماتور


برای کسب تخصص و ورود به دنیای حرفه‌ای انیمیشن در دوره‌های آموزشی و شخصیت‌پردازی حوزه هنری شرکت کرده و تمام آنها را با موفقیت پشت سر گذاشته است. او پس از کسب این مدارک، حدود 4سال است حرفه‌ای در زمینه شخصیت‌های کارتونی تمرکز دارد و جزوگروه انیماتورهای برتر کشور هم است.

  اکرم واحد
 انیماتور


سال‌هاست در استودیوهای مختلف تولید و ساخت انیمیشن حضور دارد و به‌صورت تخصصی هم در حوزه هنری تمام این دوره‌ها را گذرانده است. او در حال حاضر یکی از اعضای اصلی و ثابت این گروه بازیساز و در کنار این کار، عضو گروه‌های انیماتور استودیوهای مختلف هم است.

  مهدیار کرمیان
 برنامه‌نویس


از کودکی به تکنولوژی علاقه زیادی داشت و تا پایان دوران تحصیل هم تاب نیاورد و وارد بازار کار شد. اکنون در رشته ریاضیات مشغول تحصیل است و همزمان به‌عنوان برنامه‌نویس بازی‌ها در این گروه حضور دارد. او از دانشجویان نخبه رشته ریاضیات و انجمن نخبگان کشور هم هست و برخی از مقاطع تحصیلی خود را جهشی گذرانده است.

قلعه آدم‌خوار

  مکان: اردبیل

  قدمت: وجود نشانه‌هایی از تمدن ۴۵۰۰ ساله و آثاری پیش از دوران مفرغ، عصر اشکانی و دوران اسلامی
اگر به آشنایی با ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری یا همان گردشگری وحشت علاقه داشته باشید حتما نام قلعه «بوینی یوغون» که به قلعه آدم‌خوار اردبیل معروف است را شنیده‌اید قلعه‌ای تاریخی که ساخته دست بشر است و روایت‌های مختلف و گاهی ترسناک درباره آن نقل شده است. در افسانه‌های شفاهی بومیان آمده که قرن‌‌ها پیش مردمانی که به روستای «کورعباسلو» در اردبیل می‌رفتند، پس از بازدید از این قلعه باستانی به‌طور مرموزی ناپدید می‌شدند. سرنوشت این افراد هرگز معلوم نشد و مردم معتقد بودند که قلعه آنها را بلعیده و به همین دلیل به قلعه آدم‌خوار معروف شد. البته بعدها دلیل گم‌شدن افراد در این قلعه مشخص شد؛ معماری این قلعه به‌گونه‌ای است که دیوارهای بلند به ارتفاع 300متری آن را از دو طرف احاطه کرده و به‌ همین دلیل افرادی که وارد این قلعه می‌شدند راهی برای خروج پیدا نمی‌کردند. در اطراف این قلعه، یک پرتگاه هم وجود دارد. با چنین معماری مستحکم و عجیبی گم‌شدن افراد درون قلعه آدم‌خوار طبیعی به‌نظر می‌رسید. افرادی که به داخل قلعه می‌رفتند مدت‌ها بدون آب و غذا می‌ماندند و در نهایت در همان مکان جانشان را از دست می‌دادند. راز قلعه آدم‌خوار به همین راحتی فاش شد اما هنوز هم خیلی‌ها از این قلعه به‌عنوان یکی از ترسناک‌ترین و مرموزترین جاذبه‌های گردشگری ایران نام می‌برند.

برج لندن

  مکان: انگلستان
  قدمت: بیش از ۹۵۰ سال

این یکی هم یکی از قلعه‌های تاریخی و ترسناک است که در سال 1066میلادی ساخته شد اما لندنی‌ها می‌گویند نباید گول ظاهر آن را بخورید. این قلعه که با نام «برج لندن» معروف شده ظاهر بسیار زیبایی دارد اما بین سال‌‌های 1100تا 1952به‌عنوان زندان از آن استفاده می‌شد. برج لندن در جریان جنگ‌های جهانی اول و دوم هم محل نگهداری زندانی‌ها بود و به همین دلیل بومی‌های لندن از آن به‌عنوان یک بنای تاریخی نفرین‌شده یاد می‌کنند. در کتاب‌های تاریخی آمده که «آن‌بولین» همسر هنری هشتم که در قرن شانزدهم پادشاه انگلستان بود در همین مکان به جرم خیانت به پادشاه گردن زده شد و مردم لندن معتقدند این قلعه توسط روح آن‌بولین تسخیر شده است. عده‌ای هم مدعی شده‌اند که روح آن‌بولین را درحالی‌که سر بریده خود را زیر بغل گذاشته و حرکت می‌کرد، دیده‌اند. گفته شده بیشتر اوقات روح او اطراف برج سفید یعنی جایی که در آن دفن شده دیده می‌شود اما خیلی‌ها روایت‌هایی از این دست را مصداق خرافه‌پرستی در دل اروپا می‌دانند. این قلعه تاریخی، جزو میراث فرهنگی جهانی به شمار می‌آید و وجهه تاریخی آن بسیار مهم است. درباره کلاغ‌های برج لندن هم خرافه‌ای وجود دارد «اگر کلاغ‌ها برج را ترک کنند، پادشاهی سقوط خواهد کرد.» بنابراین وجود نخستین کلاغ به سال ۱۸۸۵ برمی‌گردد.

باغ‌ گیاه‌شناسی

   گشت و‌گذار در هفت اقلیم

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، یکی از جاهای دیدنی تهران و یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان است که ۳ هزار گونه از گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی را به نمایش می‌گذارد؛ یک باغ با طبیعتی خیره‌کننده و گیاهان متنوع که از سراسر ایران و جهان یک‌جا جمع شده‌، میزبان مراجعان در روزهای مختلف سال است. اگر اهل طبیعت و گل و گیاه هستید، به یاد داشته باشید این باغ، محلی برای نگهداری برخی از گونه‌های در حال انقراض کشورمان است. بسیاری از گونه‌های گیاهان بسیار آسیب‌پذیر بوده و جبران خسارت به آنها گاه غیرممکن است. به همین منظور بازدید از این باغ موزه با شرایط و قوانین خاصی همراه است. همچنین یادتان نرود چون این باغ بیرون از شهر قرار گرفته، برای دیدنش دست‌کم نصف روز زمان می‌خواهید. همینطور بهترین فصل دیدن باغ، بهار است. این باغ به وسعت ۱۴۵ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران (در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ تهران)قرار دارد و دسترسی به آن سخت نیست. برای رسیدن به این باغ می‌توان در کنار وسیله نقلیه شخصی از مترو هم استفاده کرد. کافی است در ایستگاه «ایران خودرو» پیاده شده و خود را به باغ گیاه‌شناسی برسانید. در طراحی باغ برای ایجاد مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی 3 کوه که نشان‌دهنده کوه‌های زاگرس، البرز و هیمالیاست ایجاد شده و همچنین
۶ دریاچه و 2 رودخانه که هریک در کنار گیاهان رویشگاه مربوطه فضای طبیعی را ایجاد کرده و 2 آبشار که ریزش آب در آنها از بلندی‌ها و لابه‌لای صخره‌ها صورت می‌گیرد، از دیگر جاذبه‌های این باغ است.
   نشانی: بزرگراه تهران-کرج، خروجی پیکان‌شهر، آزادشهر، ۲۰ متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران
   ساعت فعالیت:9تا18
   شماره تماس: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲ – ۰۲۱

گالری الهه

   هنرِالهه

اگر گذر شما به انتهای خیابان گلفام در خیابان نلسون ماندلا افتاد، بازدید از نگارخانه الهه را که همواره در فهرست بهترین گالری‌های تهران قرار دارد از دست ندهید. اینجا ازجمله نگارخانه‌های تهران است که توسط یک نقاش تاسیس و مدیریت شده و تاکنون آثار خوبی در آن به نمایش درآمده و فروخته شده است. فعالیت گالری الهه از سال ۱۳۷۷ توسط الهه جواهری با هدف توسعه‌ هنر، معرفی و حمایت از هنرمندان جوان آغاز شد. این گالری در زمینه ارائه آثار فیگوراتیو مدرن فعالیت می‌کند و یکی از ویژگی‌های آن نمایش آثار هنرمندان در تارنمای به‌روزشده گالری است که امکان دسترسی علاقه‌مندان را به آن در تمام نقاط دنیا فراهم می‌کند. ازجمله آثاری که در این گالری به نمایش گذاشته می‌شود، می‌توان به نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی، طراحی، خطاطی و جز آنها اشاره کرد. گالری الهه نخستین گالری در عرصه‌ نمایش و فروش آنلاین آثار هنری هم محسوب می‌شود که با مساحتی حدود ۱۵۰ مترمربع بیشتر محل برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی و طراحی است‌. گنجایش این نگارخانه بین ۴۰ تا ۵۰ تابلو است‌. اگر می‌خواهید آثار زیبای هنرمندان را در گالری الهه ببینید، می‌توانید با مترو خود را به این گالری برسانید. کافی است در ایستگاه شهید حقانی در جنوب شرقی نلسون ماندلا یا ایستگاه متروی میرداماد پیاده شوید و با یک تاکسی خود را به گالری الهه برسانید.
   نشانی: خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن‌بست امینی، پلاک 3
   ساعت فعالیت: ۱۶ تا ۲۰
   شماره تماس: 02126202611


 

این خبر را به اشتراک بگذارید