• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188586
+
-

از فود استریت معروف جنوبی چه می‌دانید؟

فلافل؛ از اهواز تا نیویورک

فلافل؛ از اهواز تا نیویورک

غذاهای خیابانی یا فود استریت‌ها در بیشتر شهرهای ایران ریشه تاریخی دارند؛ به‌ویژه در شهرهای جنوبی که صرف غذا در خیابان با داشتن سابقه دیرینه، به یک خرده‌فرهنگ تبدیل شده است. خیابان لشکرآباد اهواز یکی از معروف‌ترین راسته‌های شهرهای جنوبی ایران به شمار می‌آید که نام آن با انواع غذاهای خوشمزه جنوبی عجین است، به‌طوری که هنگام قدم‌زدن در این خیابان نمی‌توانید در برابر طعم و رنگ و بوی بی‌نظیر غذاهای جنوبی مقاومت کنید. در خیابان لشکرآباد بیش از هر چیز دیگری با انبوه مغازه‌های فلافل‌فروشی مواجه خواهید شد که با حداکثر سرعت، از مشتریان پذیرایی می‌کنند؛ غذایی که حالا تا آمریکا نیز راه یافته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

فرهنگ نهفته در دل خوراک‌ها

در همه فلافل‌‌‌فروشی‌های اهواز، امکان استفاده سلف‌‌سرویس فراهم شده و مشتریان گرسنه هرقدر که بخواهند از فلافل‌ها و چاشنی‌های خوشمزه و اصیل جنوبی نوش‌جان می‌کنند. در خیابان لشکرآباد، علاوه ‌بر فلافل، دیگر غذاهای جنوبی مثل سمبوسه، کلمپه و شیرینی‌های جنوبی هم تهیه می‌شود که طعم بی‌نظیری دارند. خیلی‌ها، اهواز را به‌عنوان یکی از شهرهایی می‌شناسند که زیست شبانه جذابی دارد. این یعنی، اگر می‌خواهید به خیابان لشکرآباد بروید، حتما ساعت‌های پایانی شب را انتخاب کنید، تا طعم غذاهای خوشمزه این خیابان را بچشید و در عین حال در شلوغی و ازدحام قرار نگیرید. لشکرآباد اهواز را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین فود‌استریت‌های ایران نامید. بخشی از لذت‌خوردن غذاهای خیابانی ایران، به‌وجود خرده‌فرهنگ‌هایی است که به‌راحتی قابل مشاهده‌اند. وقتی به خیابان لشکرآباد اهواز بروید، در کنار همهمه و شلوغی مردم برای خرید خوراکی‌ها، داستان‌های جالبی را از زبان فروشندگان و مشتریان خواهید شنید که به خاطره‌ای به‌یادماندنی برایتان تبدیل خواهد شد. فراموش نکنید در این خیابان، قهوه عربی هم عرضه می‌شود که آن هم طعم و بوی خاصی دارد. پیش‌تر لشکرآباد، یکی از محله‌های محروم اهواز محسوب می‌شد اما ساکنان آن تصمیم گرفتند برای بهبود وضعیت معیشت‌شان، مغازه‌های فلافل‌فروشی راه بیندازند و این خیابان که این روزها به یکی از بهترین مکان‌ها برای شکم‌گردی تبدیل شده، حاصل تلاش این افراد است.

بفرمایید فلافل خاورمیانه
شاید تاکنون آوازه پیتزافروشی‌ها و هات‌داگ‌فروشی‌های نیویورک به گوشتان رسیده باشد اما کمتر درباره وجود مغازه‌های فلافل‌فروشی در این شهر مدرن شنیده باشید. مسافران و گردشگران خارجی در این شهر طعم نوعی فلافل به نام فلافل خاورمیانه را در کنار غذاهایی مثل جوجه جاماییکایی، وافل بلژیکی و هات‌داگ آلمانی می‌چشند و طعم آن را به‌خاطر می‌سپارند. شاید عده‌ای با شنیدن نام فلافل آن هم در نیویورک تعجب کنند اما وجود غرفه‌های فلافل‌فروشی در گوشه و کنار نیویورک یک ریشه تاریخی دارد. مردمی که چندین دهه قبل از مصر به نیویورک مهاجرت کردند، با راه‌اندازی غرفه‌های خیابانی پای فلافل را به سرزمین آمریکا باز کردند.این غذا این روزها به یکی از بهترین خوراکی‌های خیابانی آنجا تبدیل شده و فلافل‌فروشی‌های این شهر با درنظر‌گرفتن ذائقه مردم آمریکا که بیشتر آنها گوشت‌خوار هستند، برای تهیه فلافل علاوه بر نخود، ادویه، فلفل تند و پیاز، گوشت را هم به آن اضافه می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید