• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188570
+
-

تلاش زنان رزمنده، ایثارگر، جانباز و خانواده‌های شهدا در مؤسسه «بهار خرمشهر»

از اهدای جان تا کمک‌های روزی‌رسان

یک جرعه نیکوکاری
از اهدای جان تا کمک‌های روزی‌رسان

مؤسسه خیریه بهار خرمشهر یکی از پایگاه‌های خدماتی است که بااراده و تلاش جمعی از زنان رزمنده، ایثارگر، جانباز و خانواده‌های شهدای خرمشهری به‌منظور کمک به توسعه و بازسازی خرمشهر و فقرزدایی پایه‌گذاری شده است. ایده اولیه این مؤسسه خیریه در سال 1381مطرح شد و چند سال بعد هم فعالیتش در سال‌1388به‌صورت رسمی به ثبت رسید. در حال حاضر بهار خرمشهر یکی از خیریه‌های فعال و مهم در خرمشهر محسوب می‌شود که اقدامات متعدد و مؤثری در راستای محرومیت‌زدایی انجام می‌دهد و البته در تهران مستقر است.

  مأموریت: فقرزدایی
این مؤسسه با هدف محرومیت‌زدایی و کمک به افرادی که در مناطق جنگ‌زده 8سال جان و مال‌شان را فدای وطن کردند تا به امروز گام‌های مثبتی برداشته است. مؤسسه خیریه بهار خرمشهر اهداف پیش‌روی خود را در بندهای زیر عنوان کرده که برای رسیدن به همه آنها پای در این مسیر گذاشته است؛ پاسداری از آرمان‌های انقلاب و پایبندی به اصول آن، حمایت از حقوق مردم خرمشهر، دفاع از روند توسعه گفتمان صلح‌آمیز در راستای ایجاد صلح پایدار در جهان، ارتقای فرهنگی و آموزشی مردم خرمشهر، ایجاد شرایط مناسب مشارکت مردم خرمشهر در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، رفع فقر و محرومیت و ایجاد اشتغال (به‌ویژه جوانان)، ترغیب و تشویق عزم ملی در مردم برای ادامه روند بازسازی شهر خرمشهر به‌منظور رسیدن به وضعیت مطلوب و رفع سایر مشکلات و نیازهای مردم خرمشهر به‌ویژه زنان است. مؤسسه خیریه بهار خرمشهر برای رسیدن به اهداف ذاتی خود، خدمت به مردم را در 4دسته مددکاری، آموزش، توان‌افزایی و کارآفرینی تقسیم کرده و تمام خدمات آن در این بخش‌ها ارائه می‌شود.

  تأمین جهیزیه تا مسکن
در بخش مددکاری، خدمات مختص افرادی است که نیاز به کمک دارند و کار از دست خودشان یا اطرافیان‌شان برنمی‌آید. این دسته از افراد زیرپوشش قسمت مددکاری قرار می‌گیرند و حمایت‌های لازم از آنها انجام می‌شود. بیشتر این افراد سرپرست‌ خانوار یا افراد کم‌توان و مسن هستند که به کمک نیاز دارند.

  اهدای تبلت و بورسیه تحصیلی
آموزش خدمتی دیگر از این مؤسسه است که در دوران اوج شیوع ویروس کرونا بسیار فعال هم بوده است. در آن زمان که برخی دانش‌آموزان به‌دلیل نداشتن موبایل، تبلت یا تجهیزات مناسب آموزشی از تحصیل بازمانده بودند، بهار خرمشهر توانست با کمک و حمایت خیران بیش از 100تبلت و تجهیزات مرتبط تهیه کند و آنها را در اختیار فرزندان خانواده‌های نیازمند قرار بدهد. البته فعالیت این بخش تنها به همین موضوع خلاصه نشده و بسیار گسترده‌تر است. پوشش هزینه‌های تحصیلی، تهیه لوازم موردنیاز تحصیلی دانش‌آموزان و بسیاری دیگر از کمک‌های این بخش به‌حساب می‌آید.

  توان‌افزایی
در زمینه توان‌افزایی افراد تحت‌پوشش این مؤسسه، مشکلات روزمره و شاید کوچک افراد بررسی و برای کمک اقدام می‌شود. در این بخش کسب‌وکارهای کوچک هم تحت‌پوشش حمایتی مؤسسه و خیرانش است و مشکلاتی که ممکن است برای آنها به‌وجود بیاید، از سوی این گروه برطرف می‌شود.

  ترویج کسب‌وکار
در این زمینه وظیفه اصلی این گروه و خیران راه‌اندازی کسب‌وکارهایی است که بتوانند افراد را از کنار آنها به درآمد برسانند و البته راه‌اندازی کسب‌وکار برای افرادی که توانایی دارند اما پشتوانه و سرمایه لازم را ندارند. در این راه هم اقدام‌ها و فعالیت‌های بی‌شماری انجام شده است.

  یاران همراه
در کنار حمایت‌های برخی از مردم و خیران، بعضی از مسئولان و مؤسسه‌های دیگر هم کمک‌های بسیاری را در بسترهای گوناگون به موسسه ارائه می‌دهند. این افراد و مؤسسه‌ها همیشه حامیان اصلی و مهم بهار خرمشهر بوده و هستند. این نهادها هرکدام به تنهایی مشغول انجام امور خیرخواهانه هستند و سعی بر آن دارند که گره‌های کوچک و بزرگی را از زندگی مردم باز کنند، اما وقتی همه باهم همراه شوند، قطعا کارهای مهم‌تر و بهتری را ارائه خواهند داد. بنیاد توسعه و کارآفرینی زنان جوان، معاونت امور زنان و خانواده، مؤسسه مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، انجمن زنان کارآفرین سبز خوزستان، مؤسسه حامیان نواندیش فردا، نسیم همدلی، بنیاد احسان و بنیاد علوی ازجمله مؤسسات و نهادهایی هستند که بهار خرمشهر را در این راه مهم حمایت می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید