• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18849
+
-

نرمش ترامپ، چرخش کیم

ترامپ بعد از دیدار با فرستاده رهبر کره شمالی گفت دیگر نمی‌خواهد از فشار حداکثری حرف بزند

رویداد
نرمش ترامپ، چرخش کیم

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام بعد از مدت‌ها ابراز تردید و پس زدن و پیش کشیدن، رسما اعلام کرد که در تاریخ مقرر با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی دیدار خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ بعد از ملاقات با ژنرال کیم یونگ چول در کاخ سفید تأیید کرد که نشست سران طبق برنامه روز 12ژوئن (22خرداد) در سنگاپور برگزار خواهد شد. ژنرال کیم یونگ چول در دیدار با ترامپ پیام شخصی رهبر کره‌شمالی را هم به رئیس‌جمهور آمریکا تحویل داد. ترامپ بعد از ملاقات با رئیس سابق سازمان جاسوسی کره‌شمالی که دست راست رهبر کشورش به شمار می‌رود گفت: «ما روز 12ژوئن در سنگاپور با هم دیدار خواهیم کرد. همه‌‌چیز خیلی خوب پیش رفت. ما باید آنها را بشناسیم.»

ترامپ حدود یک هفته پیش، در نامه‌ای خطاب به کیم جونگ اون رسما اعلام کرد که نشست سنگاپور لغو شده است اما ورق خیلی زود برگشت. در ملاقات فرستاده ویژه کیم جونگ اون به آمریکا، این بار نامه رهبر کره‌شمالی به ترامپ تحویل داده شد.

نامه مرموز

این نامه، در یک پاکت بسیار بزرگ تحویل ترامپ شد و مقامات امنیتی کاخ سفید، با احتیاط زیادی با آن برخورد کردند. این نامه قبل از اینکه تحویل ترامپ داده شود توسط مقامات بررسی شد.

ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره این نامه آن را «بسیار خوب» و «بسیار جالب» خواند اما چند دقیقه بعد اعتراف کرد که اصلا این نامه را باز نکرده است. او گفت که به درخواست ژنرال کیم، قرار بر این شده که نامه را بعدا بخواند. تا دیروز عصر، همچنان خبری رسمی از محتوای این نامه منتشر نشد اما وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاهی که در جریان این نامه بودند گزارش داد که کیم در این نامه، بدون اینکه تهدید کند یا امتیازی بدهد، از ملاقات با ترامپ استقبال کرده است.

صلح، تخلیه نیرو، خلع سلاح هسته‌ای

حالا که بعد از مدتی، تردید درباره اصل برگزاری نشست از بین رفته، دوباره توجه رسانه‌ها به مسائلی که در این نشست مطرح خواهد شد جلب شده است.
قطعا در میان خیلی موضوعات، خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی، پایان حالت نه جنگ نه صلح در شبه‌جزیره کره و تخلیه نیروهای آمریکایی از کره‌جنوبی مطرح خواهند شد. از میان این 3موضوع، تنها شاید مذاکرات پایان حالت ترک مخاصمه و جایگزینی آن با صلح دائم به خوبی پیش برود. درباره خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی، دیدگاه‌های دو کشور بسیار با هم متفاوت است و خروج نیروهای آمریکایی از کره‌جنوبی هم، از نظر وزیر دفاع آمریکا ژنرال جیمز متیس، قابل مذاکره نیست و اصلا نباید در سنگاپور مطرح شود. متیس دیروز در نشستی در کنار وزرای دفاع کانادا، کره‌جنوبی و ژاپن گفت که موضوع حضور نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی «از مذاکرات (سنگاپور بین آمریکا و کره‌شمالی) مجزا و متفاوت» است.

تغییر لحن ترامپ

در مقابل چنین موضع‌گیری صریح و سفت و سختی، ‌البته نرمش دونالد ترامپ قرار دارد. او پس از ملاقات با فرستاده ویژه رهبر کره‌شمالی، عملا از کنار گذاشتن سیاست «فشار حداکثری» سخن گفت و اعتراف کرد که این تازه پایان یک پروسه طولانی است. آمریکایی‌ها تقریبا همیشه از حفظ فشار صد در‌صدی خود علیه کره‌شمالی صحبت می‌کردند و امیدوار بودند در موضوع خلع سلاح هسته‌ای، به یکباره و خیلی فوری به نتیجه برسند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ترامپ بعد از ملاقات با ژنرال کیم یونگ چول گفت که نشست اول او با کیم جونگ اون، «نشست آشنایی» با رهبر کره‌شمالی است و درباره نیاز به چندین جلسه ملاقات دیگر با کیم جونگ اون و وجود یک پروسه سیاسی بلندمدت صحبت کرد. در‌ماه آوریل، ترامپ گفته بود که موفقیت هر ملاقاتی را خلع سلاح کره‌شمالی مشخص خواهد کرد. با این حال او این بار گفت که کسی نباید از نشست سنگاپور انتظار اقدام و نتیجه‌گیری فوری داشته باشد؛ «آیا عالی نمی‌شد اگر (از محل جلسه) بیرون می‌آمدم و بعد از تنها چند ساعت ملاقات، همه‌‌چیز مرتب می‌بود؟ نه، من فکر نمی‌کنم قرار است چنین چیزی را ببینیم...من هرگز نگفتم که همه‌‌چیز در یک جلسه حل می‌شود. فکر می‌کنم یک پروسه پیش رو داریم اما روابط در حال شکل‌گیری هستند و این خیلی مثبت است.»
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که هرچند نمی‌خواهد تحریم‌های کره‌شمالی را لغو کند، اما نمی‌خواهد دیگر درباره «فشار حداکثری» هم صحبت کند. کنار گذاشتن این سیاست، می‌تواند چرخش بزرگی در رویکرد آمریکا به کره‌شمالی باشد. ترامپ همچنین گفت که انتظار روزی را می‌کشد که تحریم‌های کره‌شمالی را کاملا لغو کند.

بعد از صحبت‌های مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا درباره چرخش استراتژیک کره‌شمالی در سیاست خارجی‌اش، به‌نظر می‌رسد که ترامپ هم با این صحبت‌ها، عملا نوعی نرمش از خود نشان داده است.

کیم جونگ اون؛  میهمان پردردسر آمریکا

یکی از مشکلات آمریکا در سنگاپور، مسئله پرداخت هزینه‌های هتل محل اقامت کیم جونگ اون است. براساس گزارشی که واشنگتن پست منتشر کرده، با توجه به شرایط مالی کره‌شمالی، احتمالا باید یک کشور خارجی هزینه اقامت کیم جونگ اون را پرداخت کند. هزینه سوییت‌های پرزیدنشال در هتل فولرتون در سنگاپور، شبی 6هزار دلار است. اما مسئله فقط پرداخت هزینه نیست چون این احتمال وجود دارد که اگر آمریکایی‌ها هزینه هتل را بدهند، کره‌ای‌ها آن را یک توهین به‌خود به‌حساب بیاورند. به همین‌خاطر است که مسئله پرداخت هزینه‌ها توسط سنگاپور هم مطرح شده است. علاوه بر آن، مقامات کره‌شمالی احتمالا باید با هواپیما‌هایی که دیگر کشورها فراهم می‌کنند به سنگاپور منتقل شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید