• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18839
+
-

آمریکا در شورای امنیت تنها ماند

آمریکا‌ بعد از وتوی قطعنامه کویت درباره غزه، در رأی به قطعنامه خود تنها ماند

گزارش
آمریکا در شورای امنیت تنها ماند

آمریکا یک بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل تنها شد، البته این بار نه به‌دلیل توافق هسته‌ای ایران یا حتی پرونده قدس؛ بلکه به واسطه مواضع این کشور در قبال غزه. تکنوازی‌های واشنگتن در شورای امنیت از وتوی قطعنامه کویتی آغاز شد؛ قطعنامه‌ای که 10کشور عضو این شورا، ازجمله چین، فرانسه و روسیه آن را تأیید کرده بودند. کویت پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر خود را برای حمایت از شهروندان فلسطین در غزه 2هفته قبل به دبیرخانه شورای امنیت ارائه داده بود. نسخه اولیه این قطعنامه خواستار تشکیل نهادی بین‌المللی به‌منظور محافظت از فلسطینی‌ها در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه بود.

نخستین واکنش آمریکا به پیش‌نویس قطعنامه کویت در شورای امنیت، درخواست تأخیر در به رأی گذاشتن آن بود. شبکه الجزیره یک روز قبل از رای‌گیری قطعنامه کویت به نقل از منابع آگاه مدعی شد آمریکا به‌دنبال اعمال تغییراتی در قطعنامه مذکور است و بر این اساس در‌خواست کرده تا با انجام رایزنی‌های دیپلماتیک، این قطعنامه به رأی گذاشته نشود. البته گذشت زمان اندکی کافی بود تا مشخص شود آمریکا به هیچ عنوان حاضر به پذیرش این قطعنامه نخواهد شد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت در بیان مخالفت خود با تمامیت قطعنامه مذکور، آن را دارای دیدگاه‌های به‌شدت یکسویه خواند چرا که هیچ نامی از گروه حماس در آن ذکر نشده است. وی گفت: توصیف ناقص حوادث اخیر غزه موجب می‌شود تمام اشکالات را متوجه اسرائیل بدانیم و این دیدگاهی اشتباه است.

نماینده کویت در شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به مواضع نیکی هیلی و وتوی قطعنامه این کشور از سوی آمریکا، ضمن اظهار تأسف درباره ناتوانی سازمان ملل از حمایت شهروندان ساکن غزه گفت: اسرائیل یک بار دیگر به‌عنوان بازیگری مستثنی از قوانین بین‌المللی به جامعه جهانی معرفی شد. از سوی دیگر، یاسر الزعاتره، نویسنده عرب در توصیف این رخداد به شبکه الجزیره گفت: آمریکا یک‌ بار دیگر ملت‌ها را برای استفاده از سازوکارهای قانونی به‌منظور احقاق حقوق‌شان باز داشت. این در حالی است که آمریکا پیش‌تر در پرونده قدس نیز قطعنامه پیشنهادی مصر در شورای امنیت را وتو کرده و در مقابل قطعنامه پیشنهادی ترکیه و یمن در صحن عمومی سازمان ملل در موقعیت انزوا قرار گرفته بود.

پاسخ شورای امنیت به آمریکا

اما بعد از تکنوازی آمریکا در مخالفت با قطعنامه کویت، این بار نوبت اعضای شورای امنیت سازمان ملل بود تا به طرز بی‌سابقه‌ای با مخالفت یکپارچه خود، قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت حماس را ناکام بگذارد. به این ترتیب، آمریکا تنها کشوری است که در ساعات پایانی روز جمعه به نفع قطعنامه پیشنهادی خود در شورای امنیت رأی داد، درحالی‌که 3کشور روسیه، کویت و بولیوی با آن مخالفت کرده و 11کشور دیگر عضو شورا رأی ممتنع دادند. به گفته خبرنگار شبکه الجزیره، مواضع کشورهای اروپایی و سایر اعضای شورای امنیت نشان می‌دهد آمریکا تا چه حد در پرونده نزاع اسرائیلی- فلسطینی دچار انزوا و تنهایی شده است.

براساس ساختار حقوقی شورای امنیت سازمان ملل، هر پیش‌نویس قطعنامه برای تصویب از سوی این شورا به موافقت دست‌کم 9عضو شورا و عدم‌استفاده از حق وتو از طرف کشورهای صاحب این حق (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) نیاز دارد.

احتمال طرح پرونده غزه در مجمع عمومی سازمان ملل

منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته گفت: این کشور از تلاش‌های آمریکا برای شکست فرایند قانونی احقاق حقوق ملت فلسطین نا‌امید نشده و به‌دنبال طرح پرونده غزه، این بار در صحن عمومی سازمان ملل است. روش مورد نظر کویت، همان روشی است که پیش از این، در پی شکست طرح مصر از سوی نمایندگان سازمان همکاری اسلامی (ترکیه و یمن) در پرونده قدس امتحان شد. به این ترتیب، آمریکا در چنین موقعیتی با توجه به فقدان حق وتو، نه‌تنها توانایی جلوگیری از تصویب قطعنامه پیشنهادی را نخواهد داشت بلکه یک ‌بار دیگر در مقابل آرای جامعه جهانی منزوی خواهد شد. البته این در حالی است که قطعنامه‌های مصوب صحن عمومی تأثیر شورای امنیت را نداشت و تبعیت از آنها برای جامعه جهانی الزام‌آور نیست. به‌عبارت دیگر اقدام احتمالی کویت بیش از آنکه تأثیر عملی در پرونده غزه داشته باشد می‌تواند به‌عنوان عاملی برای ایجاد فشارهای رسانه‌ای جدید بر آمریکا و رژیم اسرائیل تلقی شود.

شهادت پرستار راهپیمایی بازگشت



حمایت‌های پرهزینه آمریکا از رژیم اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های جهان روزبه‌روز اخبار تازه‌ای از جنایات  ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه منتشر می‌کنند. در ادامه حملات نظامی به شهروندان غیرنظامی در مرز غزه، سربازان اسرائیلی روز جمعه یک پرستار فلسطینی را درحالی‌که مشغول کمک‌رسانی به مجروحان بوده است به شهادت رسانده‌اند. به گزارش شبکه الجزیره، با شهادت رزان النجار ۲۱ ساله در شرق خان یوسف شمار شهدای فلسطینی از زمان انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس به بیش از 120نفر رسیده است. خبر شهادت این پرستار جوان فلسطینی در حالی منتشر شده که زمان زیادی از شهادت یاسر مرتجی، خبرنگار و عکاس فلسطینی در جریان درگیری‌های غزه به‌دست سربازان ارتش رژیم اسرائیل نمی‌گذرد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به موج گسترده‌ای که خبر شهادت رزان النجار به پا کرد، در صفحه توییتر خود یک‌ بار دیگر مدعی شد نیروهای نظامی این رژیم صرفا به عناصری که تهدید به‌حساب می‌آیند شلیک می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید