• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 27 اسفند 1401
کد مطلب : 188091
+
-

جنگنده‌های میگ-29 در راه کی‌یف

2 کشور لهستان و اسلواکی نخستین اعضای ناتو هستند که جنگنده‌های خود را راهی اوکراین می‌کنند

جهان‌نما
جنگنده‌های میگ-29 در راه کی‌یف

آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان اعلام کرده که این کشور در روزهای آینده 4 جنگنده میگ-29 خود را به اوکراین منتقل خواهد کرد و قصد دارد در آینده نزدیک تعداد دیگری را نیز روانه اوکراین کند. ادوارد هگر، نخست‌وزیر اسلواکی هم روز جمعه گفت که کشورش 13فروند میگ-29خود را به اوکراین ارسال خواهد کرد. براساس گزارش رویترز، فعالیت ناوگان 11فروندی میگ-29 اسلواکی تابستان سال گذشته به دلیل قدیمی بودن متوقف شده بود و بسیاری از این جنگنده‌ها در حال حاضر در اسلواکی عملیاتی نیستند. در عین حال لهستان و اسلواکی، اولین اعضای ناتو هستند که به درخواست کی‌یف در ارسال جنگنده برای مقابله با برتری هوایی روسیه پاسخ مثبت داده‌اند.
آنگونه که آکسیوس گزارش داده، نیروی هوایی اوکراین در حال حاضر تجربه کار با میگ-29را دارد و بنابراین به‌احتمال زیاد خواهد توانست بلافاصله از این جنگنده‌ها استفاده کند. اگرچه رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر اسلواکی نگفته‌اند که چه زمانی اوکراین این هواپیماهای جنگی را دریافت خواهد کرد، اما ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان به خبرنگاران گفت که اعزام جنگنده به اوکراین ممکن است تا 6 هفته آینده صورت گیرد.
همزمان جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت که با وجود تصمیم لهستان برای ارسال جنگنده به اوکراین، موضع دولت بایدن در مورد تامین هواپیمای مورد نیاز این کشور تغییر نمی‌کند و ارسال جنگنده‌های اف-16به کی‌یف در دستور کار نیست.
مقامات اوکراینی از زمان آغاز جنگ از کشورهای اروپایی و آمریکا خواسته‌ بودند که جت‌های جنگنده در اختیار کی‌یف قرار دهند یا یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ایجاد کنند. با این حال تا‌کنون آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی با خواسته اوکراین برای ارسال جنگنده موافقت نکرده‌اند.
همزمان یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفته است: «جنگنده‌های میگ مشکلی را حل نمی‌کنند، ما به جنگنده‌های اف-16نیاز داریم.» از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه تأکید کرد که تامین جت‌های جنگنده توسط لهستان و اسلواکی برای اوکراین هیچ تأثیری بر عملیات روسیه در اوکراین نخواهد گذاشت. به‌گفته سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه، 2 کشور لهستان و اسلواکی صرفا به دنبال رد کردن تجهیزات قدیمی و غیرضروری خود هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید