• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 188033
+
-

1402؛ سال ارزان اداره کردن شهر

زاکانی برخی از مهم‌ترین دستاورد‌های شهرداری تهران در سال1401 را به‌مناسبت روز شهردار تشریح کرد

گزارش
1402؛ سال ارزان اداره کردن شهر

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

نگاهی به کارنامه شهرداری تهران، حکایت از آن دارد که پس از آغاز به‌کار مدیریت شهری فعلی، ابتدا طی 6ماه دوم سال1400 ریل‌گذاری برای انجام کارها در سال‌های بعد صورت گرفت. به گزارش همشهری، شهرداری برای آنکه دیگر نهادها را هم پای کار بیاورد، قرارگاه‌های مختلفی ازجمله اجتماعی، توسعه حمل‌ونقل همگانی و پاک، مسکن و ایمنی را تشکیل داد؛ البته نیم‌نگاهی هم به پروژه‌های نیمه‌تمام و تکمیل آنها داشت. پس از آن، نوبت به انجام طرح‌هایی رسید که پیش‌بینی شده بودند؛ بر همین اساس، از نیمه‌های مرداد‌ماه امسال، شهرداری تهران با پویش «امید و افتخار» افتتاح پروژه‌هایی که پایان یافته و به ثمر رسیده بودند یا آغاز عملیات پروژه‌های جدید را در دستور کار قرار داد؛ این در حالی بود که مشکلات اقتصادی کار را سخت کرده بود. با وجود این، شهرداری توانست با تحقق درآمد 120درصدی، رکوردی تازه را در زمینه بودجه به ثبت برساند؛ یعنی کسب منابع مالی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بدون فروش تراکم مازاد. حالا نزدیک به 50پویش امید و افتخار برگزار شده و علیرضا زاکانی، سکاندار پایتخت به مناسبت روز شهردار (25اسفند) به مرور کارنامه شهرداری و مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت شهری در سال‌جاری پرداخته است.
البته او گذری هم به اصلی‌ترین برنامه‌هایی که طی روزهای باقیمانده تا پایان سال و برای سال آینده پیش‌بینی‌شده داشت و گفت: «توسعه حمل‌ونقل عمومی، گسترش فضای سبز و برنامه‌های قرارگاه جهادی مسکن و پویش «شنبه‌های امید و افتخار» با قوت بیشتر در سال1402 ادامه خواهد داشت.» خلاصه بخشی از آنچه شهردار تهران اعلام کرده را در ادامه می‌خوانید:

بهره‌برداری از ۱۱کیلومتر مترو به ارزش ۱۵همت
روز شنبه حدود ۱۱کیلومتر خط جدید مترو شامل ۵ ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ به ارزش ۱۵همت افتتاح خواهد شد. خط ۶ تا پیش از این 2تکه بود؛ اتصال این دو بخش موجب رونق حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

بسیج مراکز بزرگ تفریحی برای نوروز
۱۵۰۰هکتار کمربند سبز تهران، افتتاح پایانه اکباتان به ارزش ۴همت و پروژه‌های دیگری از این دست، تحفه‌ای ناقابل برای مردم عزیز تهران بود. پر کردن بهینه اوقات‌فراغت مردم برای ما اهمیت دارد. مجموعه‌های بزرگ تفریحی در اختیار شهرداری تهران است؛ از برج میلاد تا اراضی عباس‌آباد که برای خدمت‌رسانی در ایام نوروز بسیج شده‌اند.

۱۲هزار پاکبان بقایای دود و آتش را از چهره شهر زدودند
از سال گذشته ظرفیت آتش‌نشانی برای «چهارشنبه سوری» دوبرابر شد. هزار نفر از همکاران حریم‌بان نیز آماده خدمت‌رسانی در مواقع اضطراری شدند. ۱۰هزار نفر از همکاران فضای سبز من نیز برای جلوگیری از تعرض به درختان آماده‌باش بودند. ۱۲هزار پاکبان شریف نیز از بامداد چهارشنبه مشغول نظافت بقایای دود و آتش در شهر شدند.

مشارکت شهروندان در اداره شهر ضروری است
 مشارکت مردم در اداره پایتخت  از ارکان مدیریت شهر در دوره اخیر است. بر این اساس، ۲۰۸۰ پروژه را با اعتباری حدود ۴همت در طرح «من شهردارم» به رأی مستقیم مردم گذاشتیم. بیش از ۳۵۰هزار نفر از شهروندان در این طرح شرکت کردند؛ نخستین تجربه بود، اما اولویت‌ پروژه‌های کوچک‌مقیاس و محلی با نظر آنها در بودجه سال آینده تنظیم شد. مشارکت شهروندان در اداره شهر ضروری است. مدل به‌روزرسانی وسایل حمل‌ونقل عمومی را نیز به رأی مردم و رانندگان محترم خواهیم گذاشت.

به‌دنبال «ارزان کردن» تهران هستیم
به‌دنبال «ارزان کردن» تهران هستیم؛ اینکه مردم بیش از ۶۰سال باید منتظر خریدن خانه بمانند، ظلم به آنهاست. قرارگاه جهادی مسکن با همین هدف تأسیس شد که مسیر خانه‌دار شدن مردم را هموار کند. این کار را به چند طریق پی گرفته ‌ایم؛ هم با تسهیل در روند «صدور پروانه» و هم شناسایی موقعیت‌های نوسازی در بافت فرسوده، تلاش کردیم به رونق صنعت ساختمان بپردازیم. برای ساخت بیش از ۴۰۰هزار واحد تفاهمنامه امضا شده است.

ساخت 38تقاطع در سال1401
با عدم‌ساخت ۹۸ «تقاطع‌» در بزرگراه‌های پایتخت، بیش از ۷۳۰کیلومتر راه اضافی به مردم تحمیل شده بود؛ بنابراین احداث ۱۵تقاطع در نیمه اول امسال و ۲۳تقاطع در نیمه دوم آغاز شد. عملیات عمرانی تعداد زیادی از این تقاطعات نیز در سال آینده شروع خواهد شد.

افزایش فضای سبز به اندازه کل دوران پیش از انقلاب
فضای سبز ریه‌های شهر دوداندود ماست. در سال ۵۷ همه فضای سبز پیرامون تهران کمی بیش از ۲۷۰۰هکتار بود. فقط در 2سال گذشته ۲۷۵۰ هکتار فضای سبز جدید پیرامون تهران اضافه کردیم. توسعه فضای سبز پیرامونی تهران سال آتی نیز با اولویت «درختان مثمر» ادامه خواهد داشت. سیستم 3دانشگاه بزرگ علوم‌پزشکی تهران را با شرایط پارک‌های محلات تهران منطبق خواهیم کرد.

احداث ۲۰۰ هکتار شهرک فناوری در بوستان ولایت
کار بزرگی در زمان شهرداری آقای قالیباف برای تبدیل فرودگاه قلعه‌مرغی به بوستان ولایت انجام شد. ۲۰۰هکتار شهرک فناوری نیز به‌زودی در این پارک احداث خواهد شد. هدف تبدیل امکانات شهرداری به قطب‌های گردشگری است؛ مانند «روددره فرحزاد» که در آینده نزدیک به‌عنوان پارک تقدیم مردم خواهد شد. با مساعدت نیروهای نظامی، احداث آزادراه شهید شوشتری و امتداد بزرگراه یادگار امام(ره) آغاز شده و پادگان دوشان‌تپه و ۰۶ و مجموعه جنگ‌افزارسازی نیز به فضای سبز تبدیل می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید