• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 187975
+
-

حامد همایون که از کودکی سودای خوانندگی داشته و حالا تا پای ثبت رکورد در گینس هم پیش رفته زادگاهش را بسیار دوست دارد

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش

پریسا نوری- مجتبی یارزمان

در تاریخ موسیقی کشورمان، صداهای ماندگار بسیاری ‌زاده و برای همیشه ماندگار شده‌اند. یکی از این آدم‌هایی که سودای خوانندگی را از همان بچگی در سر داشت و خلاف راهی که خانواده برایش انتخاب کرده بودند را پیش گرفت، حامد همایون است. جوان پرشور، خنده‌رو و خوش قلب شیرازی که سختی‌های زیادی را در این مسیر متحمل شد اما پا پس نکشید و تا مرز ثبت رکورد بیشترین تعداد اجرای زنده در یک سال هم پیش رفت. او حالا به یکی از چهره‌های اصلی در صنعت موسیقی کشور تبدیل شده و البته پای ثابت اجراهای خیرخواهانه است. صدای همایون علاوه بر احساس جنس متفاوتی هم دارد و این قدرت در آن دیده می‌شود تا هر آدمی و با هر سن وسالی را مجذوب خود کند. خواننده‌ای که یک ویژگی‌های متفاوتش، تلفظ خاص برخی از آواهاست.در میان شلوغی‌های اسفند و اجراهای متعدد، فرصت گفت‌وگوی عیدانه با همایون فراهم و حرف‌های خواندنی رد و بدل شد.


    یکی از ویژگی‌های شما همراهی با گروه‌های خیریه و اجراهای رایگان برای آنهاست. ریشه این همراهی در چیست؟
وظیفه انسانی هر فردی جبران لطف و محبت خداوند است. صدای من و راهی که خدا پیش رویم گذاشته است را مدیونش هستم و برای جبران الطاف خداوندی هرکاری که بتوانم انجام خواهم داد. همچنین زمانی‌که فردی به‌واسطه توجه و لطف مردم به شهرت و جایگاهی می‌رسد، وظیفه دارد از تمام جهت‌ها در خدمت مردم باشد. امور خیر نیز از ابتدا در برنامه‌ها و اهداف من بوده چرا که علاوه بر گره‌گشایی و کمک به دیگران، مسبب حال خوب خودمان نیز هست.
    در این سال‌ها عواید مشارکت در خیریه‌ها را در زندگی شخصی، کجا و چقدر احساس کرده‌اید؟
به‌نظر بنده زمانی که یک فرد موفق به خوشحال کردن قلب یک انسان دیگری شود، انجام این امور خیر منجر به بهبود حال خود انسان هم می‌شود. این خوشحالی و شادی قلبی همیشه بزرگ‌ترین موهبتی است که در چنین برنامه‌ها و کارهایی نهفته است. یعنی انجام کار خیر، اول از همه حال خودمان را خوب و انرژی‌مان را مضاعف می‌کند. همچنین وقتی انرژی‌های خوبی که در اطراف‌مان وجود دارد را بتوانیم جذب کنیم، دیگر کارها هم به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد و تأثیر بالایی در زندگی روزمره ما خواهد داشت.
    در این شب عیدی برای شاد کردن دل نیازمندان چه پیشنهادی دارید؟
از آنجا که این روز‌ها مسئله اقتصاد پررنگ و به نوعی گذران زندگی برای همه سخت است، خوب است که هرفردی در حد توان خودش کمک کند. به‌ویژه حالا که شب عید نزدیک است و بچه‌های بی‌بضاعت بسیاری در اطراف همه وجود دارند که لباس حتی معمولی ندارند چه برسد به نو که آرزوی هر  کودکی است که داشته باشد. البته توانایی مالی همه شاید به انجام این مدل کمک‌ها نرسد، اما یک لبخند ساده می‌تواند کارساز باشد و به قول معروف راه دوری نخواهد رفت و دل یک انسان را شاد کند. یعنی هرفردی در حد توان خود باید کمک کند. من کسی نیستم که در این‌باره پیشنهادی داشته باشم اما می‌دانم که مردم ایران قلب‌های بزرگی دارند و خودشان خیلی بهتر از هرکسی آگاهند که چه کاری باید انجام بدهند.
    برای نوروز چه برنامه‌ای دارید؟
برنامه اصلی من برای نوروز، انتشار یک آهنگ جدید است و البته از اواسط تا انتهای فروردین‌ماه نیز آماده اجرای کنسرت خواهم بود. نخستین کنسرت من در سال جدید در شیراز و در زادگاه خودم برگزار خواهد شد. پس از آن به‌ترتیب سراغ دیگر شهرها می‌رویم و در آنجا برنامه‌های متعددی را اجرا خواهیم کرد. همچنین اعضای گروه من کاملا تغییر کرده‌اند و قرار است با شکل و شمایل جدیدی به میزبانی مردم برویم.
    اجراهای نوروزی شما چه تفاوتی با اجرا در روزهای عادی سال دارد؟
نوروز همیشه حال متفاوتی دارد و مردم هم این حال خوب را حس می‌کنند و تنها به‌دنبال جذب این حال و هوا هستند. وقتی که این اجراها در روزهای سال نو است، حال و هوای متفاوت مردم کاملا نمایان می‌شود و به تبع آن ما هم انرژی بیشتری از مردم می‌گیریم و حس و حال متفاوتی در این روزها رقم می‌خورد. این حال خوب همه ما بیشتر به رسم و رسوم برمی‌گردد و در تمام ایران موج می‌زند و مختص به یک شهر و یا یک منطقه خاص نیست. شما تصور کنید در شرایط عادی وقتی یک مجموعه از افراد برای 2 ساعت شادی دور هم جمع می‌شوند چه حال و هوایی رقم می‌خورد، حال همین را برای نوروز و حال خوش همه ایران درنظر بگیریم که قطعا غیرقابل وصف
خواهد بود.
    در کنار اجرای برنامه، فرصت گشت و‌گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری هر شهر را هم پیدا می‌کنید یا پس از اجرای کنسرت برمی‌گردید؟ بیشتر کجاها می‌روید؟
تمرکز من در هر شهر فقط و فقط روی برگزاری کنسرت است و قبل از آن هم فقط استراحت می‌کنم و در زمان برنامه روی استیج می‌روم. تفریح، زمان دیگری دارد و در مدت کنسرت، تمام توجه من روی همین موضوع و کیفیت آن است. من سعی کردم کارم را از تفریح جدا کنم و برای هرکدام زمان و برنامه خاص خودش را درنظر بگیرم. به‌نظر من اگر کار و تفریح باهم ترکیب شوند، ممکن است روی هم تأثیر بگذارند و در نهایت هیچ‌کدام آن کیفیت مطلوب را نداشته باشد.
    پس به‌واسطه حرفه‌تان اهل سفر نیستید؟ نخستین گزینه سفرهای داخلی برای شما کدام شهر است و چرا ؟
انتخاب نخستین گزینه داخلی سفر برای من سخت است، چون واقعا انتخاب یک گزینه در بین این همه شهر و زیبایی‌های منحصر به‌فرد هر کدام کار را دشوار می‌کند. نمی‌توانم بگویم یک مکان یا شهر به‌خصوص برایم اولویت دارد  اما من اماکن تاریخی را به‌شدت دوست دارم. برای مثال چون به‌واسطه شغلی که دارم ساکن تهران هستم، دوست دارم بافت تاریخی یزد و اصفهان را ببینم. همچنین برای طبیعت‌گردی خب طبیعتا هم شمال و جنوب را دوست دارم و به‌همین‌خاطر نمی‌توانم اولویت تعیین کنم. اما سعی می‌کنم با توجه به هر فصل، مقصد مورد نظرم را انتخاب کنم.
    نوروز برای شیرازی‌ها چه فرقی با مردم دیگر خطه‌ها دارد؟
شیراز به‌واسطه آب و هوایی که دارد، از اواسط فروردین تا اردیبهشت‌ماه گزینه‌ای بکر و با طبیعتی خاص و مملو از عطر نارنج است.
اگر توجه کنید روز شیراز هم در اردیبهشت‌ماه است که واقعا تمام شهر  پر از عطر بهار نارنج می‌شود. در واقع شیراز، ‌ نوروزی کاملا واقعی دارد و مردمان شیراز نیز مهمان‌نوازی خاص و ویژه‌ای از سایر  استان‌ها دارند.
    سال آینده برای مردم سورپرایزی دارید؟ آلبوم جدید شما چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟
فروردین‌ماه آینده، تک آهنگ مورد علاقه‌ام به نام «بعضی اسم‌ها» با آهنگسازی و ترانه زیبای طاها یوسفی، کلید خواهد خورد. پس از انتشار این ترک، ترک شاد دیگری هم منتشر خواهد شد و برنامه سال آینده‌ام انتشار مداوم ترک‌های جدید و موزیک ویدئو و تیزر برای مردم (داخل و خارج از کشور) است.
    چه آهنگ‌هایی را در خلوت خودتان زمزمه می‌کنید؟
من در زمان تنهایی، غالبا موسیقی گوش نمی‌دهم و در بیشتر اوقات برای افزایش اطلاعات عمومی‌ام گوش دادن به رادیو یا پادکست را ترجیح می‌دهم. از میان موسیقی‌ها هم، سنتی ترجیح من است و مرحوم استاد شجریان که بدون شک یکی از پدیده‌های موسیقی کشور بوده‌اند را همیشه برای گوش دادن انتخاب می‌کنم.
    برای سال تحویل زیرلب چه آرزویی می‌کنید؟
ارادتمند همه مردم کشورم هستم و آرزو می‌کنم سال پیش‌رو سرشار از شادی و امید باشد و روزهای خوشی برای همه آرزومندم. البته منتظر سورپرایزهای جدیدی هم از سمت ما باشید و امیدوارم که مثل همیشه بتوانیم دل مردم را شاد کنم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید