• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187863
+
-

بادهای غربی

اندیشه
بادهای غربی

کتاب «بادهای غربی»، گزیده‌ای از گفت‌وگوها و سخنرانی‌های مراد فرهادپور از سوی انتشارات هرمس به چاپ هفتم رسیده است. کتاب «بادهای غربی» نوشته «مراد فرهادپور» گزیده‌ای از گفت‌وگوها و سخنرانی‌های وی درباره موضوعاتی چون سیاست، زیبایی‌شناسی، نقد ادبی، فلسفه و مدرنیته را دربردارد.
قرائت متونی چون فاوست گوته، مانیفست کمونیست، یادداشت‌های زیرزمینی، بررسی عقاید و اندیشه‌های ساموئل بکت و بحث درباره نسبت رمان و فلسفه در کار بکت، بحث درباره رابطه میان تفکر و خشونت و نسبت خشونت با مفاهیمی چون قدرت، زور و اقتدار و نسبت آن با مدارا، گفت‌وگو درباره آزادی، میل و اجتماع، سخنرانی فرهادپور درباره مفهوم فرم، سخنرانی دیگر او درباره سنت و سنت گرایی ایدئولوژیک و گفت‌وگویی با نویسنده درباره مارکسیسم، سرمایه‌داری و دمکراسی در این کتاب ارائه شده است.
در بخشی از پیشگفتار کتاب از قول نویسنده آمده است: «متونی که در این کتاب گرد آمده‌اند همگی ریشه در حرف و کلام شفاهی دارند، یا به‌عبارت ساده‌تر، در باد هوا. منشا بسیاری از آنها به واقع نوعی طفره از نوشتن و میل به حرافی است؛ زیرا نوشتن حقیقتا کاری طاقت فرسا و خسته‌کننده و غالبا بیهوده و گزاف است.
میشل فوکو زمانی در یکی از مصاحبه‌هایش به قصد توصیف مقوله گفتار گفته بود: کلمات فقط باد هوا نیستند، نوعی زمزمه بیرونی هستند که آدمی به سختی می‌تواند آن را در متن جدیت تاریخ و سکوت قدسی تفکر بشنود.
نشر هرمس این کتاب 237صفحه‌ای را به‌بهای 64هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید