• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18777
+
-

کاهش عرضه خودرو و گلایه مشتریان

قیمت جدید خودروهای داخلی سه‌شنبه هفته آینده اعلام می‌شود

کاهش عرضه خودرو و گلایه مشتریان


علی ابراهیمی/ خبرنگار
شمارش معکوس برای بررسی و تعیین قیمت جدید خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تا دوشنبه هفته آینده در حالی آغاز شده که برخی مشتریان خودرو از عدم‌ عرضه خودروهای داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی برای اعمال افزایش قیمت‌های احتمالی جدید و تأثیر این موضوع بر رشد قیمت خودروهای مذکور در حاشیه بازار خبر می‌دهند.
 نوسان نرخ ارز، نقدینگی سرگردان و طولانی شدن روند بررسی درخواست شرکت‌های خودروسازی برای افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت موجب رشد نسبی تقاضای خرید برخی خودروهای داخلی و گلایه مشتریان و حتی برخی نمایندگان مجلس از احتکار و کاهش عرضه خودروهای داخلی تا اعمال افزایش قیمت‌های جدید شده است. این در حالی است که خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت هرگونه کاهش عرضه خودروهای داخلی را رد کرده و شورای رقابت نیز از نبود شکایتی در این زمینه توسط مشتریان یا دستگاه‌های نظارتی خبر می‌دهد. از سوی دیگر بررسی آمارهای تولید و تعداد و ارزش فروش محصولات 3شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو طی اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که میزان عرضه خودرو در شرکت بزرگ خودروساز کشور از ارقام تولید در این‌ماه پیشی گرفته است.



قیمت خودروهای داخلی در دستور کار شورای رقابت

رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری در مورد زمان تعیین و قیمت جدید خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری این شورا اعلام کرد: نرخ تورم بخشی به‌عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار در تعیین قیمت خودروهای داخلی توسط بانک مرکزی تعیین و به شورای رقابت اعلام شده است. با دریافت این نرخ مولفه شورای رقابت در نخستین نشست خود قیمت خودروهای داخلی را بررسی و دستورالعمل و ضوابط تعیین قیمت این خودروها را اعلام می‌کند. رضا شیوا با اشاره به جلسات هفتگی هر دوشنبه این شورا افزود: به‌دلیل تعطیلات رسمی دوشنبه هفته جاری، تعیین قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت در جلسه دوشنبه هفته آینده این شورا صورت گرفته و دستورالعمل و ضوابط تعیین قیمت این خودروها تا سه‌شنبه هفته آینده (22خرداد ‌ماه جاری) اعلام خواهد شد. وی در مورد برخی گلایه‌های مشتریان از کاهش عرضه خودروهای داخلی و تأثیر آن بر گرانی خودرو در حاشیه بازار گفت: تا‌کنون شکایتی در مورد کاهش عرضه خودروهای داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی به‌دلیل افزایش احتمالی قیمت‌ها در آینده به شورای رقابت ارائه نشده و مطالب مطرح شده در این زمینه بیشتر شایعه است چرا که از نظر منطقی نیز توقف چند روزه و بی‌جهت عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی با درنظر گرفتن میزان افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی، تأثیر چندانی بر تأمین منافع بیشتر برای خودروسازان نخواهد داشت. شیوا طولانی شدن روند بررسی و تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای کمتر از 45میلیون تومان توسط شورای رقابت را به‌دلیل طولانی شدن روند بررسی و اعلام نرخ تورم بخشی توسط بانک مرکزی دانست و افزود: کارشناسان مرکز ملی رقابت تأثیر سایر متغیرهای مؤثر در تعیین قیمت خودروهای داخلی مانند نرخ بهره‌وری و کیفیت را بررسی کرده‌اند و با اعلام نرخ تورم بخشی، این زنجیره تکمیل و به‌زودی قیمت این خودروها تعیین می‌شود.



گلایه از توقف عرضه خودرو

پیش از این شرکت‌های خودروسازی قیمت محصولات خارج از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت را افزایش دادند و شرکت سایپا با اعلام قیمت‌های جدید این محصولات رشد 3 تا 10میلیون تومانی اینگونه محصولات را رقم زد. اقدامی که محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت در واکنش به آن به خبرنگار ما اعلام کرده بود: وزارت صنعت هیچ مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی خارج از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت صادر نکرده و به‌زودی این وزارتخانه ضوابط و چارچوبی را برای تغییر احتمالی قیمت اینگونه خودروها توسط شرکت‌های خودروسازی اعلام خواهد کرد. اما نه‌تنها چنین ضوابطی اعلام نشد بلکه افزایش قیمت‌های رسمی این خودروساز در فروش محصولات سایپا همچنان اعمال می‌شود. از سوی دیگر ایران‌خودرو طرح فیروزه‌ای فروش نقدی و اعتباری محصولات خود را از ابتدا تا 31خرداد‌ماه اعلام کرد که با گذشت نزدیک به 13روز ظرفیت فروش محصولات در چارچوب این طرح تکمیل شده و اکنون تنها خودرو وانت آریسان به‌صورت نقدی در چارچوب این طرح عرضه می‌شود اما مسئولان این شرکت از بررسی طرح تازه فروش محصولات این خودروساز در آینده نزدیک خبر می‌دهند. همچنین درحالی فروش نقدی و اعتباری اغلب محصولات ایران‌خودرو به‌دلیل تکمیل ظرفیت طرح فیروزه‌ای متوقف شده که روند فروش نقدی و پیش فروش اعتباری محصولات سایپا و پارس‌خودرو ادامه دارد اما در این طرح‌های فروش نیز علاوه بر جای خالی برخی خودروهای تولید مشترک و پرتقاضای داخلی مانند انواع رنو ساندرو، ظرفیت فروش برخی دیگر از خودروهای پرتقاضا مانند پارس تندر نیز تکمیل شده است. این شرایط موجب شده تا برخی مشتریان از توقف فروش خودرو در نمایندگی‌های خودروسازان گلایه کنند، به‌نحوی که دیروز ارانیکو نیوز اعلام کرد: «نمایندگی‌های ایران‌خودرو به دستور این شرکت هیچ محصولی را به فروش نمی‌رسانند و 2نمایندگی به صراحت به یکی از کاربران ما اعلام کرده‌اند، که به گفته این شرکت تا زمانی که قیمت خودرو افزایش نیابد هیچ محصولی را نمی‌فروشد.»



   آمارهای رسمی تولید و فروش خودروهای داخلی

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که براساس آمارهای ماهانه منتشر شده از میزان تولید و فروش شرکت‌های خودروسازی که در سامانه کدال منتشر شده است، طی اردیبهشت‌ماه امسال میزان تولید و عرضه خودروهای داخلی توسط 3شرکت بزرگ خودروسازی کشور، تقریبا متعادل بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که میزان فروش خودرو از تیراژ تولید در ایران‌خودرو و سایپا بالاتر بوده اما میزان عرضه پارس‌خودرو اختلاف 2هزار دستگاهی با میزان تولید این شرکت طی اردیبهشت‌ماه امسال دارد. در اردیبهشت‌ماه97 ایران‌خودرو 58هزار و 479دستگاه انواع خودرو تولید و در مقابل 65هزار و 606دستگاه خودرو به‌صورت فروش نقدی و اعتباری به مشتریان عرضه کرده که رقم مجموع فروش این شرکت در اردیبهشت‌ماه امسال را به 2هزار و 263میلیارد و 309میلیون تومان رسانده است. همچنین شرکت سایپا در مدت مذکور46هزارو 597دستگاه انواع خودرو تولید کرده و طی این مدت 50هزار و 316دستگاه خودرو به ارزش هزارو 238میلیارد و 597میلیون تومان به مشتریان عرضه کرده است. اما میزان تولید و عرضه خودرو در پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا همخوانی ندارد به‌نحوی که این شرکت در اردیبهشت‌ماه امسال 21هزار و 388دستگاه خودرو تولید کرده و تنها 19هزار و 814دستگاه خودرو با مجموع فروش 548میلیارد و 974میلیون تومان به مشتریان به‌صورت فروش نقدی و اعتباری عرضه کرده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید