• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187590
+
-

عقب‌نشینی پی‌درپی دلار در کانال 40هزار تومان

قیمت هر دلار آمریکا دیروز تحت‌تأثیر اعلام خبر توافق ایران و عربستان به محدوده 44هزار تومان رسید

ارز
عقب‌نشینی پی‌درپی دلار در کانال 40هزار تومان

توافق ایران و عربستان برای ازسر‌گیری روابط دیپلماتیک روز گذشته به افت سنگین قیمت دلار منجر شد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای صبح تا لحظه تنظیم این گزارش با 5هزار تومان کاهش به 44هزارو800تومان رسید و بار دیگر وارد کانال 40هزار تومان شد. انتظار می‌رود این روند نزولی در روز‌های آینده هم ادامه یابد.
به‌گزارش همشهری، قیمت هر دلارآمریکا که در یک‌ماه گذشته با شیب زیادی افزایش یافته و به 60هزار تومان رسیده بود از یک هفته پیش و به‌دنبال سفر رئیس‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران با نزول مواجه شد و بعد ازآن در مبادلات روز گذشته در پی توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با نزول بیشتری مواجه شد. قیمت دلاردر ابتدا تحت‌تأثیر سفر رافائل گروسی تا محدوده 50هزار تومان و پس از آن دیروز و با انجام توافق با عربستان به کانال 40هزار تومان عقب‌نشینی کرد. در دادوستد‌های روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای صبح در محدوده 49هزارو900تومان دادوستد شد اما به سرعت قیمت‌ها با کاهش مواجه شد و درنهایت تا بعدازظهر دیروز و تا لحظه تنظیم این گزارش به 44هزارو800تومان رسید.

روند روز‌های آینده
به‌دنبال نزول پرسرعت قیمت دلار در مبادلات روز گذشته امیدواری برای نزول بیشتر قیمت دلار افزایش یافته است با این حال تداوم روند نزولی قیمت دلار بستگی زیادی به افزایش جریان ورود ارز به کشور دارد که می‌تواند کفه عرضه را به نفع تقاضا سنگین‌تر کند. برخی خبرهای تأیید نشده حاکی است تحت‌تأثیر رایزنی‌های انجام شده با کشورهای منطقه به‌زودی گشایش‌های تازه‌ای در روابط بانکی و همینطور ارزی انجام خواهد شد که می‌تواند جریان ورود ارز به کشور را تسهیل کند. همچنین برخی خبرها حاکی است که قراراست ازچند روز آینده جریان ورود درهم امارات به ایران افزایش یابد و به‌نظر می‌رسد سفر رئیس‌کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست.

واکنش کانون صرافان
دیروز روابط‌عمومی کانون صرافان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اخبار مثبت توافق ایران و عربستان و کاهش شدید قیمت ارز، برخی کانال‌های تلگرامی با خبرسازی دروغ نرخ ارز را در کانال ۴۶هزار تومان اعلام می‌کنند؛ این در حالی است که در بازار، دلار کانال ۴۴هزار تومانی هم خریدار ندارد و پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار به زیر ۴۰هزار تومان برگردد. کامران سلطانی‌زاده؛ دبیرکل کانون صرافان نیز در توضیحات تکمیلی در این‌باره گفت: با ادامه این روند کنونی، دلار به راحتی به نرخ‌های کمتر از ارقام کنونی هم خواهد رسید. البته اگر به هر صورت دخالت غیراستاندارد روند عرضه و تقاضا مانع از کاهش قیمت ارز نشود. او ادامه داد: در حال حاضر روند قیمت در بازار آزاد کاهشی است و نرخ اسکناس دلار در صرافی ملی نیز در کانال ۴۴هزار تومان قرار گرفته است.  سلطانی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر دلار در کانال ۴۵هزار تومان هم خریداری در بازار ندارد، تأکید کرد: شبکه صرافی‌ها در حال حاضر تقاضای دلار بیشتر از ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان برای خرید را ندارند چرا که حضور مشتری درپشت کانتر صرافی‌ها برای خرید ارز به هیچ وجه چشمگیر نیست.
او درباره سایر دلایل نزول قیمت ارز گفت: بازگشایی مبادلات ارز نیمایی به دستور بانک مرکزی و افزایش عرضه درهم و‌ بازگشایی صرافی‌ها از دیگر دلایل افت قیمت دلار بوده است. او پیش‌بینی کرد درصورت پیشی گرفتن عرضه از تقاضا احتمال نزول قیمت دلار تا کانال 30هزار تومان هم وجود دارد.

تحلیل کارشناسی
یحیی لطفی‌نیا کارشناس پول و ارز در تحلیل روند کاهشی نرخ ارز گفت: آنچه به‌عنوان نرخ در بازار ارز مطرح می‌شود، در نتیجه تحولات بازار غیررسمی است که تقاضای سفته بازانه و معاملات برای تامین مالی قاچاق را شامل می‌شود. درواقع عرضه و تقاضای بازار غیررسمی به‌دلیل عمق کمی که دارد، تحت‌تأثیر رفتار بازیگران و اخبار است؛ بنابراین هرگونه اخبار مثبت یا منفی به‌شدت این بازار را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. او افزود: نرخ‌های این بازار چندان پایدار نیست و نوسانات بالایی دارد که باعث شده اخلال در این بازار از طریق اخبار کاذب به راحتی امکان‌پذیر باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید