• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187583
+
-

رونق صنعت با موتور خودرو

تولید و فروش صنایع در یک سال گذشته، تحت‌تأثیر رشد صنعت خودرو، به‌ترتیب 21.9درصد و 21.6درصد قد کشیده است

گزارش
رونق صنعت با موتور خودرو

رضا کربلایی- روزنامه‌نگار

مرکز پژوهش‌های مجلس از مثبت‌شدن شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی در نتیجه رشد صنعت خودرو و قطعات آن و البته ناشی از نوسان نرخ ارز خبر داد و اعلام کرد: در بهمن امسال نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت صنعتی بورسی پس از نوسانات نرخ ارز رشد 4.1درصدی را ثبت کرد که بالاترین میزان رشد پس از خرداد1401 به شمار می‌آید. به گزارش همشهری، براساس یافته‌های نهاد تحقیقاتی وابسته به مجلس، رشد نقطه به نقطه قیمت فعالیت‌های صنایع پس از 10‌ماه دوباره صعودی شده و رشدی 35.9درصدی نسبت به بهمن پارسال را تجربه کرده و میانگین شاخص سالانه قیمت در بهمن امسال روند نزولی یک سال اخیر را ادامه داده و با 1.4درصد کاهش نسبت به دی‌ماه سال‌جاری به 45.7درصد رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد شاخص تولید و فروش صنایع در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته به‌ترتیب 21.9درصد و 21.6درصد و نسبت به دی‌ماه سال‌جاری 8.3درصد و 9.3درصد قد کشیده که بیشترین تأثیر در رشد تولید و فروش ناشی از صنعت خودرو و قطعات بوده است. به‌گونه‌ای که در ‌ماه گذشته شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به‌ ماه مشابه سال گذشته 80.4درصد و شاخص فروش 86درصد افزایش داشته و شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه پس از رشد منفی در دی‌ ماه در بهمن سال‌جاری رشدی 13.2درصدی را ثبت کرده است. بازوی تحقیقاتی مجلس می‌گوید در مقایسه وضعیت تولید صنایع در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته از بین 15رشته فعالیت صنعتی 13رشته افزایش در تولید و 2رشته افت تولید را تجربه کرده‌اند. بیشترین سهم در افزایش شاخص تولید ناشی از صنعت خودرو و قطعات، تجهیزات برقی و محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است. از بین 15رشته فعالیت صنعتی 12رشته در فروش با رشد مواجه و 3رشته هم افت فروش را ثبت کرده که بیشترین اثر و سهم در افزایش فروش صنایع بورسی ناشی از فروش تجهیزات برقی، خودرو و قطعات و کاشی و سرامیک بوده است.

افت تولید معدنی‌ها
مرکز پژوهش‌های مجلس فاش می‌سازد در بهمن امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل شاخص تولید شرکت‌های معدنی 26.3درصد و نسبت به دی‌ماه 2.6درصد کاهش یافته است. افزون بر این فروش شرکت‌های معدنی در ‌ماه گذشته 19.7درصد نسبت به بهمن پارسال و 23.7درصد نسبت به دی‌ماه امسال رشد کرده است. یافته‌های مرکز یادشده نشان می‌دهد تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در آذرماه امسال پس از ثبت بالاترین سطح در سال‌1401 در دی‌ماه امسال به‌دلیل قطع گاز صنایع رشد ماهانه منفی را تجربه کرده اما در بهمن این افت در تولید و فروش جبران شده است.

اثر حذف ارز 4200تومانی
یکی از مهم‌ترین تغییرات در تولید، فروش و هزینه تولید صنایع، به حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی مربوط می‌شود؛ به‌گونه‌ای که با حذف ارز ترجیحی، هزینه تولید صنایع غذایی و آشامیدنی به جز قندوشکر در اردیبهشت 45درصد و در خرداد 50درصد رشد کرده اما در ماه‌های بعد اثر آن تخلیه شده و حتی در دی و بهمن هزینه تولید این صنایع اندکی رشد کرده است. براساس این گزارش هزینه تولید صنایع غذایی و آشامیدنی از تیرماه به بعد مسیر نزولی را تجربه کرده و در بهمن به 124درصد رسیده است. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید در بهمن امسال تحت‌تأثیر شوک‌های ارزی ماه‌های اخیر، هزینه تولید صنایع ازجمله فلزات پایه و محصولات فلزی بیشتر شده و بالاترین رشد تورم نقطه به نقطه هم مربوط به صنایع غذایی و آشامیدنی و دارو بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید