• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187568
+
-

نان برنجی و کلوچه در جمع خوشمزه‌های دنیا

نان برنجی و کلوچه در جمع خوشمزه‌های دنیا

جواد نصرتی

نوروز، فصل تازه‌شدن طبیعت و طراوت همگانی و البته نگرانی از ریختن خرده‌های نان برنجی روی فرش و مبل است؛ برای خیلی از ما ایرانی‌‌ها، عید بدون نان برنجی عید نمی‌شود. و حالا این شیرینی، شهرتی جهانی پیدا کرده و ممکن است خرده‌های آن، به‌زودی به خوشمزه‌ترین معضل جهانی تبدیل شود.

سایت ‌تیست‌اطلس (اطلس مزه)، که همچنان لیست‌های خودش از خوشمزه‌ترین و بهترین خوراکی‌های جهان در سال جدید را به‌روز می‌کند، در لیست خوشمزه‌ترین کلوچه‌های دنیا، از ایران هم 2 نماینده خوشمزه را انتخاب کرده که نخستین آنها، ‌نان برنجی است. این شیرینی ترد و خوشمزه، به‌خاطر مواداولیه آن و ترکیبش با عناصر آشپزی ایرانی، نمونه‌ای نادر از شیرنی در جهان است که از دید کارشناسان و مخاطبان اطلس مزه هم پنهان نمانده است. دیگر نماینده ایران در لیست 100کلوچه خوشمزه جهان، کلوچه‌هایی هستند که بیشتر به‌عنوان کلوچه فومن می‌شناسیم. اطلس مزه این خوردنی خوشمره را، مشخصا «کلوچه» معرفی کرده است.
اطلس مزه، درباره نان برنجی نوشته که این کلوچه، با آرد برنج درست می‌شود و در تهیه آن از گلاب استفاده می‌شود. به‌گفته این سایت، ‌این کلوچه‌های سنتی، معمولا برای جشن سال نو در ایران تهیه می‌شود و به‌عنوان نوعی دسر خوشمره عصرگاهی در کنار چای میل می‌شود. اطلس مزه همچنین نوشته است: «هرچند این کلوچه‌ها در سراسر کشور تهیه می‌شوند، عقیده عمومی بر این است که نان برنجی‌های کرمانشاه اصیل‌ترین آنها هستند.»
اطلس مزه نوشته است که «کلوچه» بخش مهمی از جشن‌های مهم در ایران هستند و به‌ویژه در «نوروز» بیشتر پخته می‌شوند. این سایت همچنین نوشته است: «هرچند آنها بیشتر به‌صورت سنتی در خانه پخته می‌شوند‌ و هر خانواده دستورپخت سنتی خود را دارد، می‌توان این کلوچه‌ها را به‌صورت آماده و پخته‌شده در نانوایی‌ها و خواربارفروشی‌های متعدد پیدا کرد.» در جمع 10کلوچه خوشمزه این لیست، نام‌های آشنایی مثل «کوکی‌های با چیپس شکلاتی» و «وافل» هم به چشم می‌خورد. سایت اطلس مزه، تا حالا چند خوراکی و نان ایرانی را در لیست بهترین‌های خود قرار داده که معروف‌ترین آنها، قورمه‌سبزی است که در لیست خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا، در رده هشتم قرار گرفته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید