• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
شنبه 2 تیر 1403
کد مطلب : 227953
+
-

شهرت جهانی کلوچه‌های ایرانی

نان برنجی و کلوچه سنتی ایرانی، در جمع 50کوکی محبوب دنیا قرار گرفته‌اند

شهرت جهانی کلوچه‌های ایرانی

جواد نصرتی

کمتر ایرانی‌ای را می‌شناسیم که طعم بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی نان برنجی و کلوچه را نچشیده باشد. شهرت این دو خوراکی محبوب ایرانی حالا جهان را در برگرفته و هر دو در فهرست 50شیرینی محبوب دنیا قرار گرفته‌اند.
این فهرست را سایت معتبر «تیست اطلس (اطلس مزه)» منتشر کرده که نان برنجی و کلوچه سنتی ایرانی به‌ترتیب در رده‌های 37و 44قرار گرفته‌اند. تیست اطلس یکی از معتبرترین سایت‌های مرجع آشپزی و خوراکی در دنیاست که فهرست‌های متنوعی از انواع خوراکی‌ها و رستوران‌ها در سراسر دنیا منتشر می‌کند.
این سایت فهرست محبوب‌ترین کوکی‌های جهان در سال 2024را اخیرا به‌روز کرده است. عنوان دقیق این فهرست، بهترین کوکی‌های دنیاست. نام کوکی در ایران شناخته‌شده است و معمولا برای خوراکی‌هایی که شبیه کلوچه، اما کمی ظریف‌تر و کوچک‌تر هستند، به‌کار می‌رود.
اطلس‌مزه در توضیح نان برنجی نوشته است: «این کلوچه‌های سنتی معمولا به‌عنوان یک دسر سبک که با یک فنجان قهوه یا چای داغ در جشن سال نوی ایرانی همراه می‌شود، آماده می‌شوند. هرچند در سراسر کشور مصرف می‌شوند، اما گمان می‌رود که کلوچه‌های نان برنجی منطقه کرمانشاه اصیل‌ترین همه آنها باشند.»
اطلس‌مزه در بخشی از توضیحات مفصل خود درباره کلوچه نوشته است: «کلوچه‌ها بخش مهمی از هر جشنی در ایران بوده و اصلی‌ترین دسری هستند که در نوروز، جشن سال نوی ایرانی‌ها خورده می‌شوند. هرچند کلوچه به‌صورت سنتی در خانه پخته می‌شود و هر خانواده دستور پخت منحصر به فرد خود را دارد، اما می‌شود آنها را در فروشگاه‌ها و نانوایی‌های متعدد هم پیدا کرد.»
این سایت همچنین نوشته است که کلوچه یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های ایرانی‌هاست.
اطلس‌مزه در سال‌های اخیر توجه زیادی به غذاها و خوراکی‌های ایرانی نشان می‌دهد و بارها نام خوراکی‌های ایرانی در میان فهرست‌های آن دیده شده است. معروف‌ترین مورد، قرار گرفتن نام قورمه سبزی در میان 10غذای برتر دنیا در سال‌های اخیر بوده است.
این سایت توضیح داده است که فهرست‌هایش را براساس رتبه‌هایی که مخاطبانش می‌دهند و همینطور مکانیسم‌های دیگر انتخاب می‌کند. در انتخاب فهرست کلوچه‌ها، از حدود 11هزار رتبه‌بندی استفاده شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید