• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187539
+
-

این راهنما را قبل از همراه‌شدن با مسافران راهیان نور بخوانید

چگونه به «سرزمین نور» سفر کنیم؟

زهرا راد- روزنامه‌نگار

اردوی راهیان نور یکی از برنامه‌های نوروزی است که می‌توانید از همین الان برای آن برنامه‌ریزی کنید. مسافران بسیاری به‌ویژه جوانان علاقه‌مند به بازدید از مناطق جنگی جنوب کشور در فصل بهار هستند تا بتوانند ضمن بازدید از مناطق عملیاتی، با شهدای دفاع‌مقدس تجدیدپیمان کنند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به «سرزمین نور» این چند توصیه را بخوانید:
مناطق جنوب کشور، جایی است که به‌دلیل شهادت بسیاری از جوانان در 8سال دفاع‌مقدس به سرزمین نور شناخته می‌شود. نخستین گام برای آغاز سفر به سرزمین نور، آمادگی پیش از سفر است. برای این کار پیش از سفر با جست‌وجو در گوگل با مناطق عملیاتی آشنا شوید.
شرکت در اردوی راهیان نور، با سفرهای دیگر تفاوت دارد. تجدیدعهد و میثاق با شهیدان والامقام مهم‌ترین هدف این سفر است. پس با خلوص‌نیت و به قصد درک فیوضات الهی راهی این سفر معنوی شوید.
یکی از برنامه‌های اردوی راهیان نور، زیارت قبور و یادمان‌های شهداست. پیشنهاد می‌کنیم زائران قبل از شروع این سفر معنوی، با پذیرش نیابت یکی از شهدای عزیز، شهیدی را همسفر خود کنند و ذیل عنایت و برکت خون شهدا، زیارت خود از سرزمین نور را مزین و تضمین کنند.
فراموش نکنید که در این مسیر، انتخاب همسفران مناسب و همراه و سازگار از نظر اخلاقی، اهمیت ویژه‌ای دارد.
حلالیت‌طلبیدن از دوستان و نزدیکان، امر سفارش‌شده‌ای است تا بتوان با رضایت و دعای خیر آنها، سفری با خیر و برکت در پیش داشت.
زیارت امامزاده‌ها در مناطق جنوب کشور و زیارت یادمان شهدا از برنامه‌های مهم این سفر است. همراه‌داشتن کتاب دعا و قرآن را فراموش نکنید. اگر هم می‌خواهید از برنامه‌های گوشی همراه‌تان استفاده کنید، می‌توانید قبل از سفر دعاها و قرآن را دانلود کنید تا در مسیر به‌دلیل کم‌شدن سرعت اینترنت به مشکل برنخورید.
یادتان باشد که در این سفر معنوی به جایی می‌روید که شهدا در آن نفس کشیده‌اند و برای دفاع از کشور و اسلام جان خود را فدا کرده‌اند. پس در طول سفر نسبت به رعایت مسائل شرعی دقت کنید تا سایر همسفران نیز به انجام عبادات و توجه به معنویات، ترغیب و تشویق شوند.
داشتن پوشش مناسب برای آقایان و حجاب برای بانوان در تمام ایام سفر و در سرزمین معطر به خون شهیدان اسلام، احترام به شهدا و خانواده‌های معظم آنهاست.
مردم مناطق جنوب کشور به خونگرمی شهرت دارند. آنها میزبانان اصلی زائران راهیان نور هستند. به این نکته توجه کنید که باید عزت، کرامت، استقلال و حرمت آنها حفظ شود.
احترام به زائران دیگر و همکاری در خدمات‌رسانی خادمین شهدا از اخلاق اسلامی است.
دورانداختن زباله در مسیر، موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شود؛ علاوه‌ بر اینکه پاکیزه نگه‌داشتن یادمان‌های 8سال دفاع‌مقدس و محل‌های عمومی، نشانگر شخصیت والای زائران شهداست.
کمک به بانوان‌، افراد مسن، جانبازان عزیز، بیماران و کودکان در استفاده از خدمات دیگر و اولویت‌دهی به آنها از اخلاق پسندیده‌ای است که زائران همیشه به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند.
بهتر است مدیران محترم کاروان‌ها برای حفظ ایمنی مسافران از تردد کاروان‌ها در طول شب و در مسیرهای منتهی به یادمان‌های 8سال دفاع‌مقدس خودداری کنند.
سعی کنید در طول این سفر، بر حفظ فضای معنوی یادمان‌ها و اماکن 8سال دفاع‌مقدس دقت لازم را داشته باشید.
اگر در طول مسیر به‌صورت گروهی جایی برای اسکان، انتخاب می‌شود، بهتر است برنامه‌ای معنوی (مانند خواندن زیارت‌نامه و تلاوت قرآن کریم) برای گروه درنظر گرفته شود.
کمک به سایر زائران در طول مسیر فراموش نشود.
با همسفران خود دوست شوید. می‌توانید در طول سفر، خوراکی‌هایی که همراه دارید را با هم به اشتراک بگذارید.
آب، نوشیدنی، خوردنی و تجهیزات اضافی خود را به کسانی که در آن لحظه به آن نیاز دارند، بدهید.
احترام به ادیان دیگر را فراموش نکنید و در طول این سفر با همه همسفران خود با اخلاقی خوش رفتار کنید. اتحاد با هم‌کیشان مسلمان از مذاهب دیگر پسندیده و توصیه شده است. مبادا در این سفر با رفتار و کلمات اهانت‌آمیز که بارها از سوی مراجع عظام تقلید، حرام اعلام شده، موجب تفرقه دشمن‌پسند شویم.
همراه‌داشتن لوازم شخصی از مهم‌ترین ملزومات یک سفر است. سعی کنید پیش از سفر فهرستی از لوازم مورد نیاز مانند مسواک، حوله، شانه، لیوان، قاشق و... تهیه کنید تا هنگام سفر چیزی از قلم نیفتد.
با رعایت بهداشت فردی، سفری خوش را با همسفران خود تجربه کنید.
با همراه داشتن دفترچه‌، خاطرات خود از این سفر معنوی را مکتوب کنید.
برای ثبت‌نام و شرکت در اردوی راهیان‌نور می‌توانید به پایگاه‌های بسیج محله خود، محل کار یا دانشگاه مراجعه کنید. ثبت‌نام به‌صورت گروهی  است و همسفر‌شدن با دوستان یا اعضای خانواده این سفر معنوی را برای شما خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید