• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187530
+
-

پرونده بارساگیت در دادگاه

دادستانی اسپانیا علیه رسوایی داوری بارسلونا اعلام جرم کرد

پرونده بارساگیت در دادگاه

بازی امشب بارسلونا مقابل سرمربی موفق سابقش مسابقه خاصی است اما فعلا کسی روی رویارویی کاتالون‌ها با اتلتیک بیلبائوی ارنستو والورده کاری ندارد، همه از رسوایی داوری مرتبط با آبی‌واناری‌ها حرف می‌زنند. با افشاگری‌های جدید، دادستانی اسپانیا هم وارد عمل شده و علیه این باشگاه اعلام جرم کرده است. الچرینگیتو درباره شکایت دادستانی از بارسلونا و انریکه نگریرا، نایب‌رئیس سابق کمیته داوران لالیگا گزارش داده که نگریرا با بارسا به توافق رسیده بود تا در ازای دریافت پول، در تصمیم‌گیری داوران در مسابقات اقداماتی را به سود باشگاه بارسلونا انجام دهد. این مقام مسئول در مدت 17سال مبلغ 7میلیون یورو از بارسلونا دریافت و احتمالا آن را بین داوران تقسیم کرده بود. مدیران بارسا ابتدا گفتند که این مبلغ برای انجام خدمات مشاوره داوری پرداخت شده بود که این ادعا را کسی باور نکرد. دادستان عمومی به‌طور رسمی از بارسلونا، راسل، بارتومئو، نگریرا، اسکار گراو و سایر مدیران به‌دلیل فساد مالی به دادگاه بارسلونا شکایت کرد. این پرونده در دادگاه بارسلونا در مقابل قاضی خاویر استرادا قرار دارد و همچنان در جریان است.
د اتلتیک هم گزارش داد که باشگاه بارسلونا به‌عنوان یک شخص حقوقی، متهم به فساد ادامه‌دار در تجارت شده. فساد ادامه‌دار یعنی جرم در یک دوره‌ طولانی اتفاق افتاده و برای یک‌بار نبوده. این به این معناست که مجازات‌های احتمالی آن درصورت اثبات شدیدتر خواهد بود. پیش‌بینی‌ می‌شود دادستان درخواست این احکام را به دادگاه ارائه کند؛ 4سال زندان برای افراد درگیر، رد صلاحیت حرفه‌ای و جریمه برای گروه‌ها و شرکت‌های درگیر. دادستان‌ همچنین طرفین پرونده را به جعل اسناد تجاری متهم کرده است. خوسه فلیکس دیازس، نویسنده مارکا حتی ادعا کرده که شکایت دادستانی و اتهامات مطرح شده علیه بارسلونا، حضور این باشگاه را در مسابقات فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا تهدید می‌کند و یوفا ممکن است به زعم خودش بارسا را از این رقابت‌ها حذف کند تا آسیبی به اعتبار آن وارد نشود.
اما باشگاه بارسلونا همچنان نسبت به اتهامات وارد شده موضع انکار دارد. در بیانیه رسمی این باشگاه آمده است: «باشگاه از لحظه ارائه شکایت به دادگاه انتظار چنین سناریویی را داشت و دادستان عمومی مجبور به توقف تحقیقات شد. از طرفی، نظر دادستان عمومی درباره این شکایت، فرضیه‌ای مقدماتی برای رسیدگی نیست. اکنون بازرسی قضایی و تحقیقات به درستی آغاز می‌شود و باشگاه با تمام توان به تحقیقات کمک خواهد کرد. باشگاه بارسلونا بار دیگر تأکید کرد که هیچ داوری را نخریده است و سعی نکرده روی تصمیمات داوران تأثیر بگذارد.» هفته اخیر کلیپ‌ها و مرورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها درباره سودهایی که بارسا از داوری در این سال‌ها برده، منتشر شده است. حتی کلیپ‌هایی از داوری‌های به سود این باشگاه در رقابت‌های اروپایی تهیه و پخش شده. برای یوفا این فرصت مناسبی است تا ضربه‌ای دیگر بر پیکر یکی از 3باشگاه باقی‌مانده در پروژه سوپرجام وارد کند. یوونتوس به‌دست منابع قضایی ایتالیا نابود شد و حالا نوبت بارسلوناست. محرومیت از لیگ قهرمانان و صعود نکردن یووه به این رقابت‌ها در فصل آینده می‌تواند دل رئیس یوفا را خنک کند. فقط می‌ماند رئال‌مادرید که سردسته این پروژه است.
رئال که نسبت به رسوایی داوری اخیر بارسلونا واکنشی نشان نداده بود، سرانجام تسلیم فشار هوادارانش شد و موضع گرفت. شبکه رئال‌مادرید به پرونده بارساگیت واکنش نشان داد و از کلوس گومس، داور سابق لالیگا و رئیس کنونی بخش داور ویدئویی در فوتبال اسپانیا انتقاد کرد. در گزارش خبری شبکه رئال آمده: «کلوس گومس در 11سال قضاوتش به یک کابوس برای رئال‌مادرید تبدیل شد. او 34بار برای رئال قضاوت کرد که رئال در این بازی‌ها کمتر از 60درصد پیروزی داشت. او 102کارت زرد و 8کارت قرمز به رئال نشان داد که در دوران فوتبالش به هیچ تیمی به اندازه رئال کارت زرد نداده بود و فقط به یک تیم بیش از رئال کارت قرمز داد. آخرین قضاوت جنجالی او به آخرین ال ‌کلاسیکودر سال 2017برمی‌گردد که 4پنالتی رئال را سوت نزد.»
این یک جنگ تمام‌عیار خواهد بود. برخی باشگاه‌های اسپانیایی پیگیر محرومیت و جریمه بارسا هستند. از آن سو، لالیگا هم که زخم‌خورده این باشگاه است، ممکن است اقداماتی جداگانه انجام دهد. بارسلونا با لغو قرارداد اسپانسرینگ لیگ، به لالیگا ضربه زد. لالیگا ابتدای فصل گذشته از عقد قرارداد با CVC خبر داد تا باشگاه‌های حاضر در این رقابت‌ها در ازای دریافت مبلغی، به‌مدت ۵۰سال بخشی از حق پخش تلویزیونی خود را به این کمپانی بپردازند. ۳باشگاه بارسلونا، رئال‌مادرید و اتلتیک‌بیلبائو با این قرارداد موافقت نکردند و یکی از دلایلی که بارسا موفق نشد قرارداد مسی را ثبت کند، عدم‌موافقت با این قرارداد بود. حالا گفته می‌شود این کمپانی درنظر دارد تا قرارداد خود با لالیگا را فسخ کند چرا که خاویر تباس موفق نشده خواسته‌های آنها را فراهم کند، یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها، کسب رضایت بارسا و پیوستن آنها به این پروژه بوده که محقق نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید