• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187523
+
-

نبرد پتک و فولاد

تیم هجومی استقلال در ادامه درخشش هفته‌های اخیر امروز خط دفاعی فولاد را زیر ضربات خود خواهد گرفت

نبرد پتک و فولاد

 هفته بیست‌وسوم لیگ برتر ایران که دیروز آغاز شده بود امروز با برگزاری 4مسابقه پیگیری می‌شود. دیروز فینال صدر جدولی‌ها بین پرسپولیس و سپاهان برگزار شد و تراکتور هم به مصاف مس رفسنجان رفت. امروز هم 4بازی در شهرهای اراک، تهران، سیرجان و اهواز برگزار می‌شود که بازی اهواز از همه مهم‌تر خواهد بود. جایی که استقلال به مصاف فولاد می‌رود و علیرضا منصوریان برای سومین بار روی نیمکت فولادی‌ها می‌نشیند.

  آلومینیوم - پیکان
درست است که آلومینیوم به شکست‌ناپذیری معروف شده اما در این هفته‌ها چندان هم تیم برنده‌ای نبوده است. تیم مهدی رحمتی 8بازی است نباخته و در جمع 8تیمی که مقابل این تیم موفق به پیروزی نشده‌اند نام سپاهان، پرسپولیس و تراکتور هم دیده می‌شود. اما اراکی‌ها در این مدت فقط 2برد داشته‌اند و بقیه بازی‌ها با مساوی به پایان رسیده است. آلومینیوم برای ماندن در رتبه‌های بالای جدول به بردن هم نیاز دارد و چه فرصتی بهتر از رویارویی با پیکان رده سیزدهمی؟ پیکان در 5بازی اخیرش پیروز نشده و عنوان ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را هم در اختیار دارد. این خط حمله که طی 22بازی فقط 10گل زده امروز باید به مصاف دومین خط دفاعی برتر لیگ برود و بعید است شانس چندانی برای گلزنی پیدا کند. بازی این دو تیم از ساعت14آغاز می‌شود.

  هوادار - مس کرمان
ساکت الهامی روز جمعه در یک فضای مالیخولیایی به ایراد صحبت‌هایی پرداخت که حسابی مخاطبان فوتبال ایران را سرگرم و سرخوش کرد. او کم‌کم دارد به پرحاشیه‌ترین مربی ایران بدل می‌شود و ظاهرا خیلی هم این عنوان را دوست دارد. الهامی و تیمش بعد از 2باخت متوالی باید به مصاف مس کرمان بروند تا شاید در تقابل با این تیم قعرنشین به امتیاز برسند. آنها پیش‌تر در تقابل با یک مس دیگر یعنی مس رفسنجان هر 2بازی رفت و برگشت را باختند و ساکت درباره این حریف گفت: «من به اینها نمی‌بازم!» حالا باید دید مس کرمان برخلاف همنام رفسنجانی‌اش می‌تواند هوادار را به دردسر بیندازد یا نه! مس کرمان ضعیف‌ترین تیم لیگ در بازی‌های خارج از خانه بوده و از 11بازی غیرخانگی‌اش به 3مساوی و 8باخت رسیده است. هوادار هم البته میزبان چندان موفقی نبوده و در 11بازی خانگی فقط 2برد کسب کرده است.

  گل‌گهر - نفت مسجدسلیمان
بعد از بازی پرحاشیه با استقلال که سیرجانی‌ها را شکست‌خورده و خسته و عصبی به خانه فرستاد، بهترین اتفاق ممکن رویارویی با تیم ضعیفی بود که در این هفته‌ها انگار هیچ انگیزه‌ای برای نتیجه‌گیری و بقا ندارد. نفت مسجدسلیمان مقابل تیم‌های بزرگ خیلی خوب و راحت می‌بازد و تازه هفته گذشته با معضل استعفای سرمربی هم مواجه بود. تیمی که 17هفته را بدون برد سپری کرده، میهمان تیمی است که در همین 17هفته تقریبا نیمی از بازی‌ها را برده است. نفت مسجدسلیمان بیشترین گل خورده در لیگ جاری را با فاصله زیادی نسبت به سایر تیم‌ها به‌خودش اختصاص داده و حالا باید مقابل دومین خط حمله برتر لیگ قرار بگیرد. بعد از شکست پرحاشیه مقابل استقلال، فقط و فقط پیروزی در بازی امروز امیر قلعه‌نویی را راضی می‌کند.

  فولاد - استقلال
بازی رفت این دو تیم در تهران یک بر یک تمام شد اما این مساوی اصلا عادلانه به‌نظر نمی‌رسید و آبی‌ها بر حریف‌شان برتری کاملی داشتند. جواد نکونام که در آن زمان روی نیمکت فولاد می‌نشست و تیمش به صلابت دفاعی معروف بود، مقابل استقلال کاملا قافیه را باخت و بارها به حریفش موقعیت گلزنی داد. اما در نهایت نتیجه مساوی رقم خورد و استقلال نتوانست بر حریف پیروز شود. این در حالی بود که فصل گذشته فرهاد مجیدی در هر دو بازی رفت و برگشت نکونام را شکست داده و 6امتیاز کامل از فولاد گرفته بود. امروز ساپینتو و یارانش نیاز مبرمی به پیروزی مقابل فولاد دارند تا در این هفته‌های سرنوشت‌ساز از صدر جدول دور نشوند. استقلال از لحاظ تاکتیک‌های هجومی برترین تیم لیگ در این هفته‌ها بوده و بیشتر از هر تیم دیگری موقعیت خلق کرده است. امید گل استقلال و تعداد شوت‌های این تیم، بالاتر از هر تیم دیگری بوده و حتی در بازی با گل‌گهر رکورد تعداد شوت در تمام فصل‌های اخیر توسط این تیم جابه‌جا شده است. بنابراین خط دفاعی فولاد کار سختی مقابل این خط حمله خواهد داشت. منصوریان در بدو ورود به فولاد با استقبال چندان خوبی روبه‌رو نشد و احتمالا امروز هم جو ورزشگاه چندان به سود او نخواهد بود. امروز روز سرنوشت‌سازی برای منصوریان است و یک نتیجه خوب مقابل استقلال می‌تواند دل هواداران را با او نرم کند.

بیزار از مورایس، عاشق امیر
ارزش‌های پیروزی دقایق آخر بر گل‌گهر، برای استقلالی‌ها یکی دو تا نیست و شاید به همین دلیل باشد که با وجود گذشت چند روز از بازی، همچنان شاهد رضایت خاطر آبی‌ها از این نتیجه هستیم. غیراز تداوم حضور در کورس قهرمانی، این پیروزی به نوعی باعث اعاده حیثیت فنی ریکاردو ساپینتو هم شد. یکی از پرتکرارترین انتقادات از سرمربی استقلال طی فصل جاری این بوده که او در برابر تیم‌های مدعی و بالانشین نتایج جالبی به‌دست نمی‌آورد. استقلال مقابل پرسپولیس متوقف شد و بازی برگشت 2 تیم باقی مانده است. آنها در دیدار رفت لیگ هم به تراکتور باختند و از همه بدتر این بود که در برابر سپاهان دبل شدند. 2شکست مقابل ژوزه مورایس در شروع دو نیم‌فصل حسابی عرصه را بر ساپینتو تنگ کرد و چیزی نمانده بود بعد از باخت دوم شاهد برکناری او از نیمکت آبی‌ها باشیم. با این حال ریکاردو دق دلی سپاهان را سر گل‌گهر خالی کرد و در هر دو بازی رفت و برگشت، با گل‌های لحظات پایانی تیم امیر قلعه‌نویی را شکست داد. به‌عبارت دیگر، گل‌گهر تنها مدعی امسال است که در برابر استقلال «دبل» شده؛ نتیجه‌ای ناخوشایند برای قلعه‌نویی که هیچ‌گاه رابطه نامطلوبش با مربیان خارجی را پنهان نکرده است.

تغییر موقعیت
داستان جالب بالا و پایین شدن آدم‌ها در استقلال؛ محبوب‌های افول‌کرده و مغضوبان رستگار
بهروز رسایلی

استقلال روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد و مخصوصا با پیروزی مهم در برابر گل‌گهر، توانسته خودش را در کورس قهرمانی نگه‌دارد. در مورد این تیم اما یک نکته مهم دیگر هم جلب توجه می‌کند؛ تغییر وضعیت برخی از اهالی تیم. در حقیقت بعضی از کسانی که تا پیش از این چندان جدی گرفته نمی‌شدند یا محبوب نبودند، این اواخر صاحب جایگاه بهتری شده‌اند و بعضی از کسانی که شرایط ایده‌آل و مطلوبی داشتند، کمی از آن فرم فاصله گرفته‌اند.

رستگاران
ریکاردو ساپینتو

سرمربی پرتغالی استقلال تا همین چند هفته پیش تحت شدیدترین فشارها قرار داشت. تیمش خوب بازی نمی‌کرد، نتایج پرنوسانی می‌گرفت و خودش هم رفتارهایی داشت که مورد قبول خیلی‌ها نبود. حالا به‌نظر می‌رسد ریکاردو میخ خودش را کوبیده است. همزمان با بهبود نتایج و فرم بازی، سرمربی تیم هم به پایگاه اجتماعی بالاتری دست پیدا کرده. مثال واضح می‌خواهید؟ 2ماه پیش روزنامه هواداری باشگاه با مدیریت علی فتح‌الله‌زاده به ساپینتو لقب «دلقک» داده بود و حالا همین نشریه از قول مهدی پاشازاده مربی پرتغالی را «برگ برنده» تیم خوانده است!

آرش رضاوند
او یکی از بازیکنانی به شمار می‌رفت که در گذشته نزدیک به‌شدت تحت فشار هواداران و منتقدان بود. بسیاری از ناظران، کیفیت بازی رضاوند را قبول نداشتند و او را مهره مناسبی برای تیم نمی‌دیدند؛ تا جایی که این بازیکن در مقطعی به فولاد قرض داده شد. حالا اما شرایط آرش فرق کرده و او به یکی از بهترین بازیکنان تیم تبدیل شده است. هم‌اکنون رضاوند با ارسال 4پاس گل بهترین پاسور استقلال در لیگ برتر به شمار می‌رود.

آرمان رمضانی
در پرسپولیس جدی گرفته نشد و زمانی که به استقلال پیوست، یک روزنامه ورزشی با تیتر طعنه‌آمیز «دیوار مهربانی» به استقبال این انتقال رفت! طبیعتا او در بدو ورود بین آبی‌ها هم موافقان زیادی نداشت، اما گل مهمش به شهرخودرو در هفته‌های پایانی فصل گذشته شرایط را عوض کرد. رمضانی در بخش قابل توجهی از فصل جاری مصدوم بوده، اما بار دیگر به میادین برگشت و با وجود ترافیک در خط حمله آبی‌ها، خودش را دست‌کم به‌عنوان یک ذخیره به درد بخور به تیم تحمیل کرد. آرمان در 3بازی اخیر تیمش یک گل زده و یک پاس گل مهم داده است.

گرفتاران
حسین حسینی

همیشه در استقلال نوسان داشته است؛ گاهی درخشان و منحصربه‌فرد، گاهی هم تردید برانگیز. به‌نظر می‌رسد بار دیگر وجه دوم حسینی غالب شده باشد، مخصوصا در هفته‌های اخیر. استقلال که فصل گذشته کلا 10گل دریافت کرد، امسال تا پایان هفته بیست‌ودوم 17گل خورده و طبیعتا نمی‌توان نقش حسینی را در این افول نادیده گرفت. نمایش‌های او به‌ویژه بعد از جام‌جهانی محل انتقاد بوده است. عملکرد این دروازه‌بان در برابر گل‌گهر هم خوب نبود.

صالح حردانی
فصل گذشته در قامت یک پدیده در استقلال ظاهر شد و حتی به تیم ملی هم رسید. این فصل را هم با حضور در ترکیب اصلی آغاز کرد، اما هر چه جلوتر رفتیم اعتماد ساپینتو به او کمرنگ‌تر شد. حردانی این اواخر کاملا نیمکت‌نشین شده و نمایش‌های یامگا را در پست دفاع راست تماشا می‌کند. صالح البته به‌عنوان بازیکن ذخیره یک گل زیبا به پیکان زده است.

مهدی مهدی‌پور
بیشترین افول فصل را هم باید به نام او نوشت؛ بازیکنی که پارسال 7پاس گل داد و به‌طور مستمر در کانون تمجید و تحسین بود، اما در لیگ امسال فقط یک پاس گل به نامش ثبت شده است. مهدی‌پور که هفته‌های اخیر مصدوم هم بوده، تماشاگر حضور مثلث روزبه چشمی، سعید مهری و آرش رضاوند در میانه میدان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید