• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187441
+
-

شهرستان مارگون سرزمین تفرجگاه‌های آبی

شهرستان کوچک مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد را به‌دلیل آبشارها، چشمه‌ساران و دریاچه مورزرد زیلایی می‌توان سرزمین تفرجگاه‌های آبی دانست.
به گزارش ایرنا، تفرجگاه‌های آبی شهرستان مارگون محلی برای شنیدن نغمه دل‌انگیز آب چشمه‌ساران، مشاهده آبشاران و تجربه آرامش و سکوت تالاب است.
آبشار شهنیز، دشت سقاوه، روستای بی‌بی خاتونین و دریاچه مورزرد زیلایی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مارگون است که سالانه گردشگران بسیاری را به این گوشه از کشورمان می‌کشاند.
این سرزمین زیبا که از شمال با شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری، از جنوب تا جنوب غربی با بویراحمد، از غرب با کهگیلویه و از شرق با شهرستان دنا همسایه است، می‌تواند مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردی در نیمه نخست سال به‌ویژه تعطیلات نوروز باشد.
فرماندار مارگون گفت: جاذبه‌های گردشگری این شهرستان آماده پذیرش گردشگران است. مختار اندرخور افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در ستاد سفرهای نوروزی شهرستان به‌منظور معرفی مناطق گردشگری، فروش محصولات صنایع‌دستی و غذاهای سنتی همزمان با تعطیلات نوروز نمایشگاه سوغات و هدایا در ورودی شهر مارگون دایر می‌شود.
وی بیان کرد: در کنار نمایشگاه سوغات و هدایای مارگون تیم پزشکی نیز برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی مستقر می‌شود. فرماندار مارگون تصریح کرد: همچنین یک خوابگاه شبانه‌روزی و چند مدرسه در مناطق شهری و روستایی مارگون نیز برای اسکان مسافران نوروزی آماده‌سازی می‌شود. شهرستان مارگون با جمعیتی حدود ۲۱هزار نفر در فاصله‌ حدود ۶۰کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
دریاچه مورزرد مهم‌ترین جاذبه طبیعی گردشگری شهرستان مارگون محسوب می‌شود که سواحل آن نمونه‌ای شگفت‌انگیز از زیبایی‌های آفرینش خداوندی است. آب این دریاچه که از چشمه‌های کارستی و روان‌آب‌های سطحی تأمین می‌شود، گستره‌ای به مساحت ۳۵متر با میانگین عمق 8متر را در بر گرفته است. در دریاچه مورزرد که محل زیست انواع ماهی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاک‌پشت، خرچنگ است و پرندگان آبی همچون مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز در اطراف آن زندگی می‌کنند، مکانی دل‌انگیز برای مشاهده جذابیت‌های پرنده‌نگری است.
این دریاچه که به نام برم مورزرد زیلایی در فهرست آثار ملی ثبت شده مانند اقیانوس آبی کوچکی است که آینه‌وار طراوت و نشاط را انعکاس می‌دهد. منطقه اطراف دریاچه مذکور که پوشیده ازجنگل‌های بلوط و زالزالک و گل‌های زرد، درختان کوهی و زمین‌های زراعتی سرسبز است آنچنان چشم‌نواز است که گویی در بهشتی زمینی را به روی مهمانان خود گشوده است. آب دریاچه مورزرد زیلایی از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید