• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187438
+
-

چند راهکار ساده برای استقبال از بهار

خانه‌تکانی سریع و آسان در کمترین زمان

شهره کیانوش‌راد- روزنامه‌نگار

اول صبح که هنوز بوی دود و هوای آلوده آسمان شهرمان را خاکستری نکرده کافی است پنجره را باز کنید تا از استشمام بوی بهار در آخرین فصل سال، هوای دل‌تان تازه شود. اسفند‌ماه یک ویژگی دیگر هم با خود دارد و آن خانه‌تکانی و زیر و روکردن هر آنچه در کابینت و کمدها و انباری است. اگر هنوز دست به‌کار نشده‌اید این چند نکته طلایی را بخوانید تا قبل از تحویل سال خانه‌ای تمیز داشته باشید:
برخی بانوان به‌خصوص بانوان شاغل خانه‌تکانی را به روزهای پایانی سال موکول می‌کنند. افزایش حجم کار در روزهای پایانی فقط خستگی به‌دنبال خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم از همین الان برنامه‌ریزی کنید و با اولویت‌بندی کارها، خانه‌تکانی را شروع کنید.
قبل از شروع کار، برنامه‌ریزی کنید تا زحمت کار روی دوش یک نفر نیفتد و همه اعضای خانواده در خانه‌تکانی مشارکت کنند.
ابزار مناسب برای خانه‌تکانی را تهیه کنید. پارچه نم‌گیر، کاغذ باطله، شیشه شور و مواد شوینده از ابزارهای لازم برای خانه‌تکانی است.
از دستکش و ماسک استفاده کنید.
بسیاری از لکه‌ها با آب و مواد شوینده تمیز می‌شوند. تا جایی که می‌توانید از مواد جرم‌گیر و وایتکس کمتر استفاده کنید. برای مبتلا نشدن به مشکلات تنفسی دقت کنید که مواد شوینده وایتکس و جرم‌گیر را به هیچ‌وجه همزمان با هم استفاده نکنید.
در نخستین قدم می‌توانید از کمد اتاق‌ها شروع کنید.کاغذهای اضافی، وسایلی که از آنها استفاده نمی‌شود، اسباب‌بازی‌های قدیمی و بدون استفاده، جداسازی لباس‌ها و کفش‌هایی که مناسب فصل سرد هستند یا به‌دلیل بزرگ‌تر شدن سایز فرزندتان دیگر قابل استفاده نیستند، کمک بسیاری به سرعت کار شما در تمیز کردن اتاق و کمدها می‌کند.
برای صرفه‌جویی در وقت، تمیز کردن لوستر، چراغ‌ها، بوفه و... را قبل از تمیز کردن کف سالن و اتاق‌ها انجام دهید تا گرد و خاک روی چیزی که شما تازه تمیز کرده‌اید نریزد.
برای قسمت‌هایی که دسترسی به آنها سخت است، مانند پرده‌ها و قفسه‌های بالایی، یک پارچه میکروفیبر را به انتهای جارو ببندید.
تمیز کردن آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای از کارهای سخت خانه‌تکانی است. از یک پارچه میکروفیبر مرطوب و سپس از یک پارچه خشک استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید شیشه‌ها را برق بیندازید!
با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم‌فنجان سرکه سفید یا سیب سفید با یک فنجان آب، یک محلول ضد‌عفونی غیرسمی درست کنید. میز، لوازم خانگی و کابینت گرفته تا دستگیره درها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون و تلفن را حتما ضدعفونی کنید، به‌خصوص سطوحی که ممکن است میکروب را به انگشتان و صورت افراد منتقل کند.
پاک‌کننده‌ها را روی سینک آشپزخانه و سپس روی سینک حمام، وان و توالت بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند تا پاک‌کننده زمان داشته باشد کثیفی‌ها و لکه‌ها را از بین ببرد. برای تمیز کردن دستشویی و وان می‌توانید جوش‌شیرین و لیموترش را مخلوط کنید. این ترکیب بهترین جرم‌گیر برای از بین بردن لکه‌هاست.
آشپزخانه بیشترین وقت را برای تمیز کردن از شما می‌گیرد. بهتر است لوازم همه کابینت‌ها را بیرون نریزید. هر روز را برای تمیز کردن یک یا چند کابینت اختصاص دهید.
مخلوط جوش شیرین و آب، محلول مناسبی برای تمیز کردن یخچال و کابیت‌ها به‌شمار می‌آید. می‌توانید مایع ظرفشویی را با مقداری سرکه مخلوط کنید. کمی آب به آن اضافه کنید و با دستمال تمیز زمین و کف را بشویید.
اگر اهل خوردن غذاهای چرب و چیلی هستید پس حتما باید وقت بیشتری برای تمیز کردن چربی‌های اطراف گاز و هود بگذارید. برای شستن هود احتیاج به آب‌گرم و مایع ظرفشویی که قدرت پاک‌کنندگی قوی داشته باشد دارید.
برای تمیز کردن گاز استیل می‌توانید از جوش‌شیرین و آب گرم استفاده کنید. برای از بین بردن جرم گاز، سرکه را اسپری کنید، بعد با پودر ماشین و اسکاج بشویید و در آخر دستمال نمناک بزنید. برای خشک کردن بهتر است از پارچه کتان استفاده کنید.
هنگام تمیزکردن یخچال، ماکروفر و لوازم برقی آشپزخانه حتما در مرحله اول سیم برق آن را قطع کنید.
اگر داخل کتری یا سماور جرم گرفته، ابتدا آب را در آنها جوش آورید. سپس یک لیوان سرکه و یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین در آب بریزید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای بجوشد.
اگر دیوار و سرامیک لک دارد، می‌توانید کمی سرکه به آن بزنید و با دستمال نم‌دار پاک کنید.
برای تمیز کردن سطح اتو، از سرکه سفید استفاده کنید. داخل محفظه را مقداری سرکه سفید بریزید و خالی کنید. این کار باعث می‌شود جرم داخل آن رفع شود.
یک روز را برای تمیز کردن انباری اختصاص دهید. بسیاری از وسایل انباری بدون استفاده هستند و دور انداختن آنها به بازشدن فضای انباری کمک می‌کند.
فراموش نکنید که سلامتی مهم‌ترین موهبت خداوند است. بهتر است در خانه‌تکانی سخت نگیرید و به‌خود و اعضای خانواده فشار نیاورید. با کمک همدیگر و به دور از استرس و اضطراب، خانه‌تکانی را به کاری گروهی و همراه با شادی تبدیل کنید و به استقبال بهار بروید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید