• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187426
+
-

بازی سال

مورایس به دنبال انتقام گرفتن از یحیی است اما سرنوشت این دو مربی به نمایش ستاره‌ها هم بستگی دارد

تیتر یک
بازی سال

هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران، امروز با 2بازی آغاز می‌شود. در نخستین بازی و از ساعت15دو تیم تراکتور و مس رفسنجان در تبریز به مصاف هم می‌روند. تراکتور برای دومین هفته متوالی میزبان است و بعد از شکست مقابل پرسپولیس، این بار با مس رفسنجان بازی می‌کند که هر 3بازی اخیرش را برده و روی فرم خوبی است. این دو تیم به همراه گل‌گهر برای کسب مقام چهارم می‌جنگند و امتیازات نزدیکی هم دارند. اما دومین بازی امروز، مهم‌ترین بازی هفته و شاید سرنوشت‌سازترین بازی فصل است که میان تیم‌های اول و دوم جدول برگزار می‌شود و یک جنگ تمام‌عیار برای رسیدن به قهرمانی است. دو هفته قبل در بازی حذفی این دو تیم، یحیی گل‌محمدی توانست مچ سرمربی پرتغالی و موفق سپاهان را بخواباند و اصفهانی‌ها را از جام‌حذفی کنار بزند. یحیی در اصفهان با یک ارنج مناسب و با تکیه بر سرعت مهاجمانش موقعیت‌های زیادی روی دروازه حریف خلق کرد و اشتباهات سیاوش یزدانی هم مزید بر علت شد تا قرمزها با وجود دریافت 2گل برنده از زمین خارج شوند. باید دید این بار ژوزه مورایس چه تدبیری برای مقابله با تیم یحیی در سر دارد و آیا می‌تواند نتیجه دیگری را رقم بزند یا نه. در کنار تدابیر سرمربیان دو تیم، عملکرد ستاره‌های دو تیم نیز از پارامترهای مهمی است که می‌تواند نتیجه را به سود یک تیم برگرداند. چنان که مثلا عملکرد ضعیف رامین رضاییان، یکی از دلایل اصلی شکست سپاهان در مسابقه حذفی بود. باید دید در این میدان ستاره‌های سرشناس دو تیم در چه فرمی ظاهر خواهند شد. ستاره‌هایی که اغلب آنها از بهترین بازیکنان این فصل بوده‌اند و مروری بر آمارهای آنها در این فصل خالی از لطف نیست.

علیرضا بیرانوند در بین بازیکنان دو تیم سپاهان و پرسپولیس، بالاترین نمرات را در این فصل علیرضا بیرانوند از متریکا گرفته است. نمره 7.40بیرانوند را در رتبه دوم برترین بازیکنان این فصل قرار داده و فقط ریکاردو آلوز (تراکتور) است که با اختلافی جزئی بالاتر از بیرو قرار گرفته. گلر شماره‌یک پرسپولیس و تیم ملی، با 12کلین‌شیت در این فصل رکورددار است و 2بار در لیگ و 2بار در جام‌حذفی از حریفان پنالتی گرفته است. اگر بیرانوند در روز خوبش باشد، علاوه بر حفظ دروازه پرسپولیس، در بازی‌سازی با پا هم نقش مهمی خواهد داشت. مثل بازی با تراکتور که پرسپولیس را از توفان اولیه حریف در امان نگه داشت تا بعدا گل‌ها از راه برسند.
 
پیام نیازمند دروازه‌بان سپاهان با امتیاز 7.23در متریکا، فعلا سومین دروازه‌بان برتر لیگ بوده و در نیمی از بازی‌هایش کلین‌شیت کرده است. پیام نه به اندازه بیرانوند سابقه دارد و نه در این فصل به اندازه او کلین‌شیت و امتیاز جمع کرده اما همین دروازه‌بان جوان در بعضی از بازی‌ها یک‌تنه سپاهان را از شکست نجات داده است. در بازی سخت اهواز، همین نیازمند بود که مقابل حملات خطرناک فولاد ایستاد و سپاهان را به 3امتیاز بسیار ارزشمند رساند. او در هفته‌های اخیر مقابل آلومینیوم، گل‌گهر و... هم کاملا تأثیرگذار بوده است. تأثیر نیازمند در صدرنشینی امروز سپاهان قابل چشم‌پوشی نیست و شاید این بار بتواند کاری را که در جام‌حذفی موفق به انجام آن نشد، مقابل پرسپولیس به سرانجام برساند.
 
گئورگی گولسیانی
مدافع گرجستانی علاوه بر صلابتی که به خط دفاعی سرخپوشان بخشیده، گلزن برتر این تیم در بازی‌های بزرگ این فصل هم بوده است. او در بازی حذفی 2گل به سپاهان زد و پیش از آن در دربی تهران هم 2گل به استقلال زده بود. البته هر 2گل او به سپاهان با ضربات پنالتی بود اما همین که پرسپولیسی‌ها یک پنالتی‌زن مطمئن دارند هم خودش نعمت بزرگی است. گئورگی 3بار در لیگ و 3بار در جام‌حذفی برای پرسپولیس گل زده -یعنی بیشتر از تمام بازیکنان و حتی مهاجمان فعلی- که گولسیانی را به گلزن‌ترین بازیکن این فصل تیمش بدل کرده است.
 
رامین رضاییان اگر در خط دفاعی پرسپولیس گئورگی گولسیانی می‌درخشد، در خط دفاعی سپاهان هم رامین رضاییان بازی می‌کند که آمار گلزنی‌اش شباهتی به مدافعان ندارد. رامین در لیگ 5گل زده و 4پاس گل داده، یعنی روی 9گل سپاهان تأثیر گذاشته است. چنین آماری را در پرسپولیس حتی مهاجمان تیم هم ندارند و تنها بازیکن 6گله سرخپوشان یعنی لوکادیا هم از این تیم جدا شده است. رامین سومین بازیکن برتر سپاهان و هشتمین بازیکن برتر لیگ از نگاه متریکاست اما در بازی 17روز قبل مقابل پرسپولیس تقریبا ضعیف‌ترین بازیکن زمین بود. او امروز جبران می‌کند؟
 
وحید امیری
بازیکن اسبق پرسپولیس چند روز قبل ادعا کرد وحید امیری بدترین بازیکن پرسپولیس بوده و فوتبالش تمام‌شده است. اما آمارها می‌گویند وحید با نمره 7.01هفتمین بازیکن برتر پرسپولیس در این فصل بوده و عملکرد قابل‌قبولی داشته است. وحید به‌خصوص در چند بازی‌ اخیر تیمش یک اوج‌گیری نسبی هم داشته و عملکردش در‌ماه اخیر خیلی بهتر از ماه‌های گذشته بوده است. کافی است درخشش او را در بازی قبلی دو تیم به‌خاطر بیاوریم و البته کاری را که روی گل سوم پرسپولیس با مدافعان سپاهان انجام داد. وحید در پست غیرتخصصی‌اش یعنی مدافع چپ، مسئول جلوگیری از نفوذها و پاس‌گل‌های رامین رضاییان هم هست.
 
امید نورافکن
از وقتی جام‌جهانی را از دست داده به اوج برگشته و بهترین بازی‌هایش را برای سپاهان انجام داده است. او دیگر مدافع چپ نیست و با توجه به اینکه محرومیت زکی‌پور تکذیب شده در این بازی هم به‌عنوان هافبک میانی بازی خواهد کرد. آمار نورافکن در این فصل 4گل، 2پاس گل و کسب نمره 7.21از سایت متریکا بوده که او را به‌عنوان پنجمین بازیکن برتر تیمش در این فصل معرفی کرده است. نقطه اوج امید در لیگ جاری، گل 45متری او به استقلال بوده و شوت‌های سرکش این بازیکن می‌تواند برای پرسپولیسی‌ها هم ترسناک باشد.
 
مهدی ترابی خیلی به موقع به روزهای اوج خودش برگشته و گلزنی را هم دوباره به یاد آورده است. ترابی در 20بازی لیگ و 2بازی جام‌حذفی هیچ گلی نزده بود اما در 2بازی اخیرش برای سرخپوشان گل زده و البته پاس گل‌هایش هم همچنان ادامه دارند. یکی از صحنه‌های جالبی که در بازی حذفی مقابل سپاهان خلق کرد نفوذش به شش‌قدم حریف با دو دریبل متوالی و زیبا بود اما دانیال اسماعیلی‌فر قدر پاس کات‌بک او را ندانست. ترابی با 2گل، 6پاس گل و نمره 7.21بعد از بیرانوند دومین بازیکن برتر پرسپولیس در این فصل بوده است.
 
فرشاد احمدزاده
کسی فکرش را نمی‌کرد فرشاد تا این حد در سپاهان جا بیفتد و مؤثر بازی کند. یحیی در نقل‌وانتقالات سروش رفیعی را به او ترجیح داد ولی حالا سروش در پرسپولیس ذخیره است و احمدزاده در سپاهان غوغا می‌کند. فرشاد در بازی حذفی مقابل پرسپولیس گلزنی کرد و بعد از آن یک گل بسیار زیبا هم به هوادار زد و آمادگی‌اش را به رخ کشید. با 3گل و 4پاس گل، نمره احمدزاده در این فصل 7.31بوده است، یعنی بالاتر از تمامی هافبک‌ها و مدافعان پرسپولیس که قرار است امروز مقابل او بایستند.
 
محمد عمری معلوم نیست اگر این پدیده امسال ظهور نمی‌کرد، خط حمله پرسپولیس در فصل برو بیای مهاجمان خارجی چه شکل و شمایلی داشت. عمری با 4گل زده، گلزن‌ترین بازیکن حال حاضر سرخپوشان در لیگ است و احتمالا به‌زودی از 6گل لوکادیا هم عبور خواهد کرد. او در بازی حذفی یک پنالتی و چندین خطای دیگر از سپاهانی‌ها گرفت و به‌خاطر مصدومیت در دقیقه76تعویض شد. در لیست ستاره‌های دو تیم سپاهان و پرسپولیس، عمری تنها بازیکنی است که دقایق حضورش در لیگ هنوز به هزار دقیقه نرسیده است. با وجود این پرسپولیسی‌ها کلی خاطره خوب از او دارند که امروز ممکن است یک خاطره دیگر هم به آنها اضافه شود.
 
شهریار مغانلو با 8گل زده یکی از صدرنشین‌های جدول گلزنان لیگ است و البته در جام‌حذفی هم با وجود حذف سپاهان هنوز کسی بیشتر از مغانلو گل نزده. اما با وجود این هنوز نتوانسته دروازه پرسپولیس را باز کند و حسرت گلزنی به تیم سابقش همچنان با اوست. شهریار از زمان ترک پرسپولیس 4بار مقابل سرخپوشان بازی کرده و هرگز موفق به گلزنی نشده است. او با نمره 7.40بهترین بازیکن سپاهان در این فصل و یکی از 3بازیکن برتر لیگ بوده است. سیاهه موفقیت‌های او در این فصل، فقط گلزنی به پرسپولیس و حفظ صدرنشینی در نوروز 1402را کم دارد.

صدرنشین سال کیست؟
خرده رقابت‌هایی در دل بازی بزرگ پرسپولیس و سپاهان

تنها 17روز بعد از مصاف سپاهان و پرسپولیس در جام حذفی که به برتری 4 بر 2 سرخپوشان در وقت‌های اضافی انجامید، این دو تیم بار دیگر و این مرتبه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند تا بازی برگشت لیگی‌شان را انجام بدهند؛ یک بازی بسیار مهم در معادلات قهرمانی که بین سپاهان صدرنشین و 46امتیازی با پرسپولیس رده دومی و 45امتیازی برگزار می‌شود. اعداد، به خوبی اهمیت جدولی مسابقه را توصیف می‌کنند، اما در دل این دیدار بزرگ، چند خرده رقابت دیگر هم وجود دارد.

   صدرنشین نوروزی کیست؟
بدیهی است که پیروزی هریک از 2تیم پرسپولیس و سپاهان در این مسابقه اهمیت حیاتی برای آنها دارد. سپاهان اگر ببرد فاصله‌اش در صدر را به 4امتیاز افزایش می‌دهد و از دست سرخپوشان فرار می‌کند. پیروزی پرسپولیس هم که طبیعتا این تیم را در موقعیت بهتری برای کسب عنوان قهرمانی قرار می‌دهد. با این حال بردن بازی امروز برای هر یک از این دو تیم یک ارزش ژورنالیستی و تقویمی هم دارد؛ اینکه تیم برنده می‌تواند سال1401 را با صدرنشینی به پایان ببرد. این آخرین هفته از مسابقات لیگ است که قبل از نوروز برگزار می‌شود. تیم برنده صدرنشین پایان سال خواهد بود و مساوی هم سپاهان را در چنین موقعیتی قرار می‌دهد. استقلال رده سومی و 43امتیازی شانسی برای رسیدن به این عنوان ندارد.

   جنگ بازیخوانی
یحیی گل‌محمدی با اینکه بین گزینه‌های هدایت تیم ملی نبود، توانست در یک فاصله کوتاه دو گزینه خارجی تصاحب این پست را شکست بدهد؛ خمز از تراکتور و همین ژوزه مورایس از سپاهان. نبرد پیش رو، دومین دوئل مستقیم یحیی و مورایس در یک بازه زمانی کوتاه است که می‌تواند خیلی از مسائل را روشن کند. وقتی دو تیم در فاصله کوتاهی دو بار با هم ملاقات می‌کنند، بازی دوم به شکل بیشتری مهارت مربیگری کادرهای فنی را به چالش می‌کشد. نبرد امروز نشان خواهد داد بازیخوانی گل‌محمدی بهتر است یا مورایس.

   شاید سیاوش و دانیال...
نبرد قبلی سپاهان و پرسپولیس دو قربانی بزرگ داشت؛ دانیال اسماعیلی‌فر گل به‌خودی زد و سیاوش یزدانی هم 2پنالتی داد و اخراج شد. هر دو بازیکن پس از آن مسابقه در تیم‌های خود نیمکت‌نشین شده‌اند، اما اگر امروز فرصتی برای بازی پیدا کنند، شاید بتوانند آن تجربه تلخ را جبران کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید