• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187394
+
-

تشدید بحران امنیتی پاکستان در سایه اهمال سیاستمداران

جهان‌نما
تشدید بحران امنیتی پاکستان در سایه اهمال سیاستمداران

در دومین حمله تروریستی علیه نیروهای امنیتی پاکستانی از ابتدای هفته جاری، 9مأمور پلیس کشته و 16تن مجروح شدند. یکشنبه نیز در انفجار بمب در مسیر نیروهای امنیتی در شهر گوادر در جنوب پاکستان یک نیروی امنیتی کشته شد و 8تن دیگر زخمی شدند. حملات تروریستی در پاکستان به‌خصوص علیه نیروهای امنیتی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.
هفته‌نامه فارین پالسی با اشاره به حمله تروریستی ‌ماه گذشته در پیشاور که در جریان آن بیش از 100نیروی پلیس هنگام نماز در یک مسجد کشته شدند، می‌نویسد: پس از این حمله، اغلب ناظران تصور می‌کردند که دولت پاکستان متوجه بحران شود، اما چنین نشد و اکنون با گذشت چند هفته، همه‌‌چیز در اسلام‌آباد به روال سابق ادامه دارد. در واقع سیاستمداران پاکستانی به جای اینکه تشدید حملات تروریستی را جدی بگیرند، به‌دنبال موضع‌گیری برای انتخابات بعدی هستند. رهبران ارتش نیز درگیر مهار عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین هستند؛ کسی که با رویکرد انتقادی از نظامیان حمایت زیادی را جلب کرده است. بدتر اینکه، پاکستان در یک بحران اقتصادی فرو رفته است. ذخایر خارجی این کشور به پایین‌ترین حد خود در 9سال گذشته رسیده، تورم در بالاترین حد در 48سال اخیر است و روپیه واحد پول این کشور در سال گذشته میلادی 22درصد از ارزش خود را از دست داده است.
مشکلات سیاسی و اقتصادی پاکستان در کنار رویکرد متناقض دولت در برابر گروه‌های تروریستی، این کشور را به لبه پرتگاه امنیتی کشانده است. پاکستان برای چندین دهه به برخی از گروه‎های تروریستی اجازه داده که آزادانه فعالیت کنند و در عین حال برخی دیگر را سرکوب کرده است. فعالیت شبه‌نظامیان و تحریم‌های خارجی ناشی از تامین مالی تروریسم، به نوبه ‌خود جذب سرمایه خارجی را برای پاکستان دشوار کرده است.
«حسین حقانی»، مدیر آسیای جنوبی مؤسسه هادسون در فارین پالسی می‌نویسد: «زمان آن فرا رسیده که رهبران پاکستان دریابند گروه‌های شبه‌نظامی فقط افراد ناراضی نیستند که از راه مذاکره بتوان آنها را آرام کرد. این گروه‌های تروریستی عمیقا به استفاده از خشونت برای رسیدن به اهدافشان معتقدند؛بنا براین، اسلام‌آباد باید به سال‌ها تردید خود بر سر چگونگی برخورد با این گروه‌ها و مقابله با تروریسم پایان دهد. »

 

این خبر را به اشتراک بگذارید