• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187350
+
-

بوشهری‌ها از آب شیرین می‌گویند

اهالی بوشهر و جم در گفت‌وگو با همشهری از کاهش تنش آبی با بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن و خط انتقال آب خبر دادند

گزا رش
بوشهری‌ها از آب شیرین می‌گویند

گروه ایرانشهر

اولین منابع تامین آب بوشهر تا 50سال پیش چاه‌های خورموج، برازجان و نزولات آسمانی بود. بعدها خطوط انتقال آب از کهگیلویه‌وبویراحمد و فارس راهی بوشهر شدند تا بوشهر، با وجود همجواری خلیج‌فارس، برای تامین نیاز آبی بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت خود به استان‌های دیگر وابسته بماند و در همه سال‌های گذشته تنش آبی داشته باشد. حالا راه‌اندازی 2آب‌شیرین‌کن و آغاز بهره‌برداری از فاز اول طرح آبرسانی به جم، کمی از بار مشکلات اهالی کم کرده است. حدود ۱۰درصد  از آب شرب بوشهر از تاسیسات آب‌شیرین‌کن تهیه و در شبکه آبرسانی توزیع می‌شود که قرار است با راه‌اندازی کامل طرح‌های آب‌شیرین‌کن این میزان به 50درصد برسد.

شرایط بهتر در تابستان
آب بوشهر در همه سال‌های گذشته جیره‌بندی بود؛ این را یکی از اهالی می‌گوید و توضیح می‌دهد هر دو روز یک‌بار آب به‌مدت 10تا 12ساعت وصل می‌شود و اهالی باید در این ساعت‌ها آب را در منابع موجود در منازل ذخیره کنند.با وجود این، آنطور که لیلا می‌گوید بیشترین مشکل بوشهری‌ها را باید در تابستان درک کرد؛ زمانی که با توجه به افزایش مصرف در برخی محله‌های شهر، حجم آب بسیار کاهش می‌یابد؛ به‌طوری که حتی ممکن است طی 6،5روز حتی یک قطره آب در لوله نباشد. این شرایط اجازه ذخیره‌سازی آب را به اهالی نمی‌دهد و آنها ناچار هستند از تانکر‌هایی که در محله‌ها می‌گردند، آب بگیرند و فقط افراد مرفه هستند که با پرداخت هزینه‌هایی چون 500هزار تومان از تانکرهای 1000لیتری خصوصی می‌خواهند آب موردنیاز یکی، دو روز را برایشان بیاورد. او البته می‌گوید رسیدن آب‌شیرین‌کن بهره‌برداری شده به شبکه آبرسانی و خانه‌ها شرایط را به‌ویژه در تابستان سال آینده بهتر می‌کند.

کاهش قطعی‌ آب
آب‌شیرین‌کن بوشهر با ظرفیت 35هزار مترمکعب و آب‌شیرین‌کن دشتستان با ظرفیت 6500مترمکعب بهره‌برداری می‌شوند. این دو پروژه آب‌شیرین‌کن، آب را با آب طبیعی ترکیب و آب موردنیاز جمعیتی حدود 250هزار نفر را تامین می‌کنند. با وجود این، یکی دیگر از اهالی بوشهر توضیح می‌دهد که چه بخواهیم و چه نخواهیم تا بهره‌برداری کامل طرح‌های آب‌شیرین‌کن، آب بوشهر جیره‌بندی است.
با این حال، بهره‌برداری از آب‌‌شیرین‌کن 35هزار مترمکعبی بوشهر، موجب می‌شود آب پایدارتر شود و دیگر شاهد 3،2 روز قطعی نباشیم. محمد به منبع آب‌ همه بوشهر‌ی‌ها روی پشت‌بام خانه‌هایشان اشاره می‌کند که اهالی آن را در روزهایی که آب وصل می‌شود، پر می‌کنند. او می‌گوید: جیره‌بندی اینطور است که یک روز آب داریم و یک روز آب نداریم، اما پیش از این گاهی بعضی محله‌ها بیش از یک روز با قطعی آب‌ مواجه ‌ یا ناچار بودند از تانکرها آب بگیرند که بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن این مشکلات را رفع کرده است.

 ‌ تحقق آرزوی دیرینه اهالی جم
جم هم مانند سایر شهرستان‌های بوشهر، از سال‌ها پیش با مشکلات تامین آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می‌کند و به همین دلیل، چند طرح عمرانی برای رفع این مشکل در دستور کار دولت قرار گرفته است که طرح آبرسانی خط انتقال سیراف به جم یکی از این پروژه‌هاست.
 فاز اول طرح آبرسانی به شهرستان جم هم همراه با 2آب‌شیرین‌کن جمعه (12اسفند) افتتاح شد که ۲ شهر و روستاهای تابعه با جمعیت ۱۲۰هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد که اتفاقی که شهروندان اهل جم از آن استقبال کردند. مهدی، یکی از شهروندان این منطقه با بیان اینکه این پروژه آبرسانی بعد از 15سال به بهره‌برداری رسید و موجی از خوشحالی را در بین مردم ایجاد کرد، توضیح می‌دهد جمعیت شهرستان با توجه به تاسیسات گازی و نفتی منطقه روبه افزایش ‌است که موجب کمبود آب آشامیدنی و قطعی‌ چند‌روزه آب در تابستان شده است.
روشن‌پور، یکی دیگر از اهالی نیز بهره‌برداری از این خط انتقال را یکی از آرزوهای دیرینه مردم می‌داند و تأکید می‌کند مردم سال‌هاست چشم‌انتظار بهره‌برداری از این طرح بزرگ هستند. این شهروند اهل روستای چاهه با یادآوری اینکه در گذشته بندر باستانی سیراف، یک منطقه پرآب  و محل اسکان تجاری بوده، می‌گوید: اما امروزه این منطقه به دشت ممنوعه تبدیل و با بحران آب مواجه شده است.

امید کشاورزان 
آنچه اتصال خط انتقال آب برای اهالی جم رقم زده فقط در بخش خانگی خلاصه نمی‌شود و حال و روز کشاورزان جم به‌عنوان قطب کشاورزی استان هم این روزها، دیدنی است.
یکی از کشاورزان جم از فعالیت بخش عمده‌ای از مردم در حوزه کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: صنعتی شدن، افزایش جمعیت، کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر موجب از بین رفتن بسیاری از باغ‌های منطقه شده است. حالا با بهره‌برداری از طرح آبرسانی جم امیدی تازه در دل کشاورزان شکل گرفته که با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی، چاه‌ها پرآب شوند و رونق به کشاورزی شهرستان بازگردد. جم تنها شهرستان بوشهر است که پیش از این هیچ‌گونه خط انتقال آبی وارد آن نمی‌شد و آب مصرفی شهرستان، فقط از سفره‌های زیرزمینی آن تامین می‌شد. با بهره‌برداری از پروژه آبرسانی، نفسی تازه به منابع زیرزمینی شهرستان داده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید