• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187331
+
-

سال آینده 310میلیون اصله نهال تولید می‌شود

اعداد سبز
سال آینده 310میلیون اصله نهال تولید می‌شود

عباسعلی نوبخت؛ رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری

امنیت غذایی در ایران به‌دلیل به‌وجود آمدن تغییرات اقلیمی در خطر است و به همین دلیل باید بر توسعه نهال‌کاری تأکید داشت. امنیت زیستی که حلقه اتصال امنیت ملی و امنیت غذایی است نیز در معرض خطر قرار گرفته است؛ به همین دلیل درصدد کاشت یک‌میلیارد درخت هستیم.
حدود ۴۰هزار روستا در کشور داریم که در اطراف بخش قابل‌توجهی از آنها عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد؛ بنابراین می‌توان از آنها در قالب ایجاد پارک‌های روستایی استفاده کرد و به مردم نهال ارائه شود تا بکارند و بدین‌ترتیب فضای سبز ایجاد شود.
براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک، حداکثر تا ۱۰ سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای بالای ۵۰هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به 15مترمربع برسانند. تولید و تأمین نهال مورد نیاز (گونه‌های با نیاز آب کم، مقاوم و بومی) برعهده ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره‌برداری برعهده شهرداری‌هاست. وزارت نیرو موظف به تأمین منابع آب موردنیاز از محل پساب شهر ذیربط، مشروط به استفاده از روش‌های نوین آبیاری توسط شهرداری است. باید به شهرداری‌هایی با ظرفیت بالای ۵۰هزار نفر جمعیت، نهال ارائه دهیم تا بکارند. به‌طور کلی عرصه‌های زیادی برای نهال‌کاری وجود دارد. براساس آمایش‌های انجام شده در هر هکتار از مناطق رویشی مختلف کشور حدود ۴۰۰ اصله نهال می‌توان کاشت و یک‌میلیارد اصله نهال به ۲.۵ میلیون هکتار عرصه نیاز دارد. تنها مسئله توسعه نیست؛ چراکه علاوه بر آن مناطق بسیاری هم برای احیا وجود دارند و عرصه برای فعالیت زیاد است و همه جوانب نیز به‌صورت دقیق بررسی شده است. برش‌های استانی مربوط به سال آینده با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان‌ها تهیه و ارسال شده و در مجموع ۳۱۰میلیون اصله نهال قرار است درسال ۱۴۰۲ در استان‌ها تولید شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید