• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187330
+
-

3میلیون هکتار جنگل با کاشت یک‌میلیارد اصله درخت

ایران در 100صد سال اخیر 8میلیون هکتار از جنگل‌های خود را از دست داده و سطح جنگل‌ها از 20میلیون هکتار به 12میلیون هکتار رسیده است

گزارش
3میلیون هکتار جنگل با کاشت یک‌میلیارد اصله درخت

گروه زیست‌بوم

یک‌میلیارد اصله درخت قرار است تا پایان سال 1406 در ایران کاشته شود. این طرح گامی جدی برای احیای جنگل‌های ایران، احیای مراتع، بیابان‌زدایی، کنترل توفان‌های گردوغبار و تامین نیاز صنایع به چوب موردنیاز به جای جنگل‌تراشی در ایران است که در دولت سیدابراهیم رئیسی آغاز شده است. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی متخصصان جنگل، ایران تا همین 100 سال قبل 20میلیون هکتار جنگل داشت، اما با آغاز سده جدید با رخ‌نمایی جنگ‌ها، نیاز مردم به هیزم برای پخت‌وپز و تامین گرما و انرژی فسیلی در نیمه نخست قرن جدید و پس از آن با توسعه شهرها، صنایع و تغییر کاربری جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی و ویلاسازی و... و البته در 2دهه اخیر با سدسازی‌های فراوان بیش از 8میلیون هکتار از جنگل‌های خود را از دست داد. حالا ایران مانده است و 12میلیون هکتار جنگل در شمال،  جنوب و مرکز؛ رقمی که قرار است با اجرای موفق طرح کاشت یک‌میلیارد اصله درخت 3میلیون هکتار عرصه جنگلی به خاک ایران اضافه کند و مساحت جنگل‌های کشور را به 15میلیون هکتار برساند.
این گزارش توصیفی از وضعیت جنگل‌های ایران، جزئیات طرح کاشت یک‌میلیارد اصله درخت در نقاط مشخص شده کشور و هدف از توسعه جنگل‌های ایران را تشریح کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید