• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 اسفند 1401
کد مطلب : 187228
+
-

آمار‌شگفت‌انگیز درباره فرزندآوری

نتایج نظرسنجی همشهری ثابت می‌کند مشکلات اقتصادی، دلیل اصلی کاهش جمعیت نیست

آمار‌شگفت‌انگیز درباره فرزندآوری

نظر سنجی

مسئله فرزندآوری ازجمله مسائلی است که همیشه مورد توجه دولت و نهادهای حاکمیتی بوده و اقدامات زیادی در رابطه با افزایش نرخ فرزندآوری در کشور صورت گرفته است. ارائه بسته‌های حمایتی اقتصادی و مشوق‌های اقتصادی فرزندآوری مثل بسته جوانی جمعیت، بخشی از تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی در کشور در راستای افزایش نرخ فرزندآوری بوده و هست. نکته مهم‌تر هم در این قضیه، آن است که به این درک برسیم که افزایش و کاهش نرخ فرزندآوری در کشور، بیشتر علل اقتصادی دارد یا فرهنگی؛ نکته‌ای که اگر به‌خوبی درک شود در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تغییرات مهمی می‌تواند ایجاد کند. با توجه به اهمیت این موضوع همشهری پیمایشی تلفنی در رابطه با مسئله فرزندآوری انجام داده است. هدف از این پژوهش آن است که تمایل مردم نسبت به فرزندآوری مورد بررسی قرار بگیرد و اثربخشی بسته‌های تشویقی و حمایتی فرزندآوری در کشور از نظر مردم مطالعه شود. در همین راستا، پرسشنامه‌ای شامل 4سؤال تهیه شده است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی شهروندان ساکن مناطق 22گانه شهر تهران هستند. که شامل 902 شهروند تهرانی با میانگین سنی 48 سال بوده. مسئله فرزندآوری ازجمله مسائلی است که همیشه موردتوجه دولت و نهادهای حاکمیتی بوده و اقدامات زیادی در رابطه با افزایش نرخ فرزندآوری در کشور صورت گرفته است.  در این پیمایش 4 سوال از شهروندان ساکن مناطق 22 گانه شهر تهران پرسیده شد که 902 نفر به آنها پاسخ دادند. گزارش این پژوهش در ادامه ارائه می‌شود.


نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مردم در مجموع، نگرش مثبتی نسبت به مسئله فرزندآوری دارند. پاسخ‌های به‌دست آمده همچنین نشان می‌دهد که 60درصد از مردم تأثیر وجود فرزند در احساس خوشبختی زوجین را مهم ارزیابی می‌کنند که این خود حاکی از نگرش مثبت مردم نسبت به مقوله فرزندآوری است. این نتایج حکایت از وجود بستری مناسب در میان خانواده‌هاست و دست‌اندرکاران می‌توانند با اقدام برای رفع موانع مختلف، شرایط خانواده‌ها برای فرزندآوری را تسهیل کنند.
از دیگر سو حدود 40درصد از پاسخگویان معتقدند داشتن فرزند، تأثیری متوسط یا اندک بر احساس خوشبختی زوجین دارد که این جنبه از مسئله فرزندآوری ارتباطی مستقیم با جنبه‌های اقتصادی و معیشتی ندارد و نیازمند تدابیر فرهنگی خاص خود است. نتیجه جالب توجه این نظرسنجی بی‌اطلاعی اکثر مردم از بسته‌های تشویقی اقتصادی درخصوص فرزندآوری است. از سوی دیگر اکثر شرکت‌کنندگان در این پیمایش (66درصد) معتقدند مشوق‌های اقتصادی تأثیر ویژه‌ای بر فرزندآوری ندارد. این واقعیت گواهی است بر ضرورت شکل‌گیری حمایتی چندجانبه از فرزندآوری که اعم از مباحث اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای است. در پایان باید گفت که سیاست‌های تشویقی فرزندآوری باید مبتنی بر فهم درستی از تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور باشد. درواقع، تمرکز صرف بر یک جنبه و بی‌توجهی به سایر ابعاد مسئله فرزندآوری، امکان اثربخشی سیاست‌های تشویقی را کاهش داده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید