• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187128
+
-

همکاری تهران-پکن برای حفظ حیات‌وحش

سند همکاری زیست‌محیطی ایران و چین بر همکاری برای حفظ حیات‌وحش متمرکز است

همکاری تهران-پکن برای حفظ حیات‌وحش

تمرکز تفاهمنامه همکاری ایران و چین بر استفاده از ظرفیت‌های محیط‌زیست طبیعی پکن است. سند مربوط به همکاری‌های محیط‌زیستی ایران با چین ‌ماه گذشته به امضای روسای جمهور 2کشور رسید و دو طرف ضمن توجه ویژه به نگرانی‌های مشترک در مورد تغییرات اقلیمی، بر ارتقای همکاری‌ها در زمینه حفاظت محیط‌زیست، مقابله با آلودگی هوا و مسائلی مانند ریزگردها توافق کردند.

کمک چین به ایران برای حفاظت از حیات‌وحش و زیستگاه‌های طبیعی
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهوری به خبرنگار روزنامه همشهری خبر داده است که از ظرفیت‌های محیط‌زیست طبیعی چین برای حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و حفاظت و صیانت از حیات‌وحش در سند همکاری 25ساله با چین استفاده می‌کند.
آنطور که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به همشهری گفته است، وزارت محیط‌زیست چین در زمینه انتقال تجهیزات به ایران در همکاری محیط‌زیستی 2کشور ورود ندارد، اما در مورد سایر بخش‌های تفاهمنامه ایران و چین همکاری خوبی با ایران خواهد داشت.
به‌گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، سند همکاری محیط‌زیستی ایران و چین بیشتر متمرکز بر استفاده از ظرفیت‌های محیط‌زیست طبیعی چین است و ایران تلاش می‌کند با هدف حفاظت از محیط‌زیست طبیعی و حفظ حیات‌وحش، تجربیات چین را به ایران منتقل کند.
هم‌اکنون سند مربوط به همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران با چین برای انجام امور اداری در اختیار وزارت امور خارجه است. سیدحسین موسوی‌فر، رئیس مرکز بین‌الملل سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اعلام کرده ‌که چارچوب کلی سند همکاری محیط‌زیستی ایران و چین شامل مبارزه با آلودگی‌های صنعتی، مسائل مربوط به محیط‌زیست دریایی و تکنولوژی‌های مرتبط با افزایش بهره‌وری با کاهش تخریب محیط‌زیست نیز می‌شود.
پیش از امضای سند همکاری 25ساله ایران و چین البته تفاهمنامه‌های محدود محیط‌زیستی با برخی شرکت‌های چینی امضا شده بود و چینی‌ها در زمینه بازیافت زباله، پروژه تولید برق زباله‌سوز، تولید برق تجدیدپذیر و نیروگاه حرارتی زباله‌سوز در ایران سرمایه‌گذاری‌های محدود داشتند. سال‌2015 یک شرکت چینی با همکاری یک شرکت ایرانی نیروگاهی حرارتی در 2کیلومتری محل دفن زباله استان تهران ایجاد کرد و به تولید برق از زباله پرداخت. همچنین تفاهم همکاری‌های زیست‌محیطی میان سازمان حفاظت محیط‌زیست، صندوق ملی محیط‌زیست ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین برای ارائه تجهیزاتی به‌منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی منعقد شده بود. اکنون با امضای سند همکاری گسترده محیط‌زیستی ایران و چین همکاری‌های 2کشور در حفظ محیط‌زیست ایران گسترش یافته و آنطور که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است، تا همکاری برای حفاظت از زیستگاه‌های حیات‌وحش و حفظ گونه‌های حیات‌وحش ادامه  می‌یابد.

قوانین سخت چین در حفاظت از حیات‌وحش
مهدی شریفیان، نماینده تهران و عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز در پاسخ به همشهری درخصوص ویژگی‌های سند همکاری ایران و چین گفته است: پروژه‌های مربوط به صنایع سبز ازجمله سیستم‌های تصفیه پساب و کاهش آلاینده‌های تولیدی، انتقال و استحصال گاز از سایت‌های پسماند، طرح‌های بزرگ جنگلداری و کارخانجات کمپوست و از همه مهم‌تر صنایع مربوط به انرژی تجدید‌پذیر ظرفیت همکاری‌های محیط‌زیستی ایران و چین را تقویت می‌کند.
به‌گفته این نماینده مجلس، ایران از ردیاب‌های ماهواره‌ای پایش حیات‌وحش به‌دلیل تحریم‌ها محروم است که می‌تواند این خلأ را از طریق چین حل کند.
این عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به این موضوع که چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده انرژی‌های بادی و خورشیدی در جهان است و ایران نیز ظرفیت خوبی برای توسعه این نوع از انرژی ‌دارد، گفت: قوانین چین در حوزه حفاظت از حیات وحش نیز می‌تواند تجربه مناسبی برای ایران باشد. در چین تمام حیوانات وحشی تحت حمایت قانون حفاظت از حیات‌وحش و شکار بوده و تجارت، حمل یا مصرف گوشت حیات‌وحش ممنوع است.
او افزود: چین برای نخستین‌بار مفهوم «تمدن اکولوژیک» را مطرح کرده و می‌خواهد به سمتی حرکت کند که هر توسعه‌ای در کنار حفظ محیط‌زیست باشد. بنابراین نگرانی‌ فعالان محیط‌زیست درخصوص امکان رعایت‌نشدن اصول زیست‌محیطی ایران در پروژه‌های مشترک نیز قابل برطرف‌شدن است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید