• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187010
+
-

آزمون تهران در برابر زلزله 7ریشتری

علیرضا زاکانی: در مانور زلزله فرضی 7ریشتری، 21دستگاه با یکدیگر به همکاری پرداختند که در نوع خود کم‌نظیر بود

گزارش
آزمون تهران در برابر زلزله 7ریشتری

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

در ساعت 5و 30دقیقه صبح پنجشنبه، زلزله‌ای‌ فرضی در گسل شمال تهران رخ داده است. قدرت زلزله 7ریشتر است و قسمت‌هایی از شهر آسیب دیده و تعدادی از شهروندان کشته و زخمی شده‌اند. برخی از ساختمان‌ها فروریخته و خیابان‌ها بسته شده پس امداد هوایی تنها راه کمک‌رسانی فوری به زلزله‌زدگان است. این سناریو سومین مانور مقابله با زلزله شهر تهران بود. ویژگی این دوره مانور در جلب همکاری دستگاه‌های مختلف برای شرکت در آن بود چنان‌که 21ارگان شهری، امدادی، نظامی و... به برنامه‌ریزی مشترک و اجرای آن پرداختند.
مانور در ساعت 9صبح و از طریق ارتباط ویدئویی با سالن اصلی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آغاز شد و مسئولان هر ارگان اعلام کردند که در جریان وقوع چه خسارت‌هایی قرار گرفته‌اند و چه اقداماتی را در دست اجرا دارند. تماس با فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی برای اعزام هواپیما به‌منظور اطفای حریق یا ارسال عکس، همچنین انتقال مصدومان با بالگرد و... بخش‌هایی از مانور بود.
شهردار تهران در ابتدای مانور با بیان اینکه 3گسل فعال و بیش از ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار از میان ۷۰هزار هکتار مساحت شهر تهران نگرانی بالقوه‌ای برای ماست، گفت: ۲۱دستگاه امروز در کنار هم با ۱۹کارکرد مختلف در ۱۱نقطه و ۷منطقه مختلف شهرداری فعال هستند تا تمرین امداد هوایی را که قطعا در مخاطرات از عوامل مؤثر بر سرعت امداد و نجات است، صورت دهند.
علیرضا زاکانی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و به‌ویژه شهید دارابی که در حادثه آتش‌سوزی ساختمان ۱۵۳جان خود را از دست داد، گفت: ۲۱دستگاه در کنار هم با ۱۹کارکرد مختلف در ۱۱نقطه و ۷منطقه مختلف شهرداری فعال هستند تا تمرین امداد هوایی را که قطعا در مخاطرات از عوامل مؤثر بر سرعت امداد و نجات است، صورت دهند.
شهردار پایتخت ادامه داد: بهترین آمادگی از بین بردن زمینه تهدید است، با ایمنی بخشیدن به ساختمان‌ها، تهدید محدود می‌شود. امیدواریم این تمرین شرایط بهتری را برای ما هنگام مواجهه با بحران فراهم کند؛ اگرچه بهترین اقدام ایمن‌سازی بخش‌های مختلف شهر در برابر زلزله است.
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مستعد بودن تهران به زلزله ۷ ریشتری گفت: بحث نوسازی بافت فرسوده اهمیت زیادی دارد.

6‌ماه برنامه‌ریزی
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز درباره این مانور گفت: در سال‌های گذشته اقداماتی در حوزه ایمن‌سازی ساختمان‌های تهران صورت گرفته و تهران نسبت به یک دهه گذشته ایمن‌تر شده است اما همچنان مستعد زلزله‌های 6 تا 5/5 ریشتر‌یا بیشتر‌هست و از این منظر، نوسازی بافت فرسوده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
علی‌نصیری‌افزود: زلزله 5ریشتری در تهران می‌تواند موجب فروریخته‌های ساختمانی زیادی شود به همین دلیل در سومین سال پی‌درپی مانور و تمرین مشترک امدادی با همکاری تمام دستگاه‌ها و تمام ظرفیت برگزار می‌شود. برای این تمرین ۶‌ماه است برنامه‌ریزی شده. ما در این مدت و برای دریافت مجوز‌ها و دسترسی‌های لازم، سناریو را ۱۲ بار تغییر داده‌ایم.
او همچنین گفت: نقطه قوت این مانور هماهنگی‌هایی بود که به‌دست آمد؛ به‌عنوان مثال از تمام محل‌های مانور تصویر و دسترسی‌های لازم را در اختیار داریم.
بخشی از مانور در فرودگاه سپهر واقع در شمال‌شرقی تهران برگزار شد. در آشیانه این فرودگاه هواپیما‌ها و بالگرد‌های سبک نگهداری می‌شوند که تعدادی از آنها در جریان مانور مورد استفاده قرار گرفتند. ازجمله بالگرد‌های با 2 سرنشین که وظیفه گشت‌زنی را بر عهده دارند. 2 بالگرد سنگین متعلق به سپاه پاسداران نیز توانایی جابه‌جایی محموله‌های بزرگ را به نمایش گذاشتند. همچنین در قسمتی از مانور کار پیاده‌کردن نیرو‌های امدادی با استفاده از طناب و رها کردن محموله‌های امدادی با چتر بر فراز مناطق زلزله‌زده یا گرفتار آتش‌سوزی اجرا شد. بخش‌های دیگر مانور در مرکز آموزش آتش‌نشانی صالح‌آباد و باقی مناطق شهر اجرا شد. ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، شرکت فرودگاه‌های کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان مدیریت بحران کشور، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، جمعیت هلال احمر و سازمان آتش‌نشانی شرکت‌کنندگان در این مانور بودند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید