• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186900
+
-

غذای خیابان؛ از تهران تا استانبول مشتری پرو پاقرص دارد

رقابت کباب تازه و دونر کباب

رقابت کباب تازه و دونر کباب

وقتی صحبت از استریت‌فود یا همان غذای خیابانی به میان می‌آید همه یاد خیابان سی‌تیر و دکه‌های سیار غذا‌فروشی می‌افتند که از ابتدا تا انتهای این خیابان آرام گرفته و پذیرای مشتریانی هستند که خوردن یک وعده غذای سنتی در شلوغی و ازدحام خیابان را به نشستن روی صندلی‌های رستوران‌های پر‌زرق و برق ترجیح می‌دهند. اما خیابان سی‌تیر تنها خیابان برای امتحان‌کردن غذاهای متنوع و دوستداران غذا نیست. خیابان پیروزی در شرق تهران را هم باید یکی از خیابان‌هایی دانست که مملو از مغازه‌ها، دکه‌ها و غرفه‌های غذافروشی است.

نیم‌قرن غذاپزی
در سراسر ‌خیابان پیروزی انواع رستوران، فست‌فود، ‌آش و حلیم، کافه و بستنی و شیرینی‌‌فروشی فعالیت دارد که هر فردی متناسب با ذائقه خود می‌تواند به هر کدام از آنها مراجعه کند اما این خیابان ‌ از سال‌ها پیش پاتوق کباب‌خورها شده و در این خیابان کباب‌های بسیار خوشمزه طبخ می‌شود. حضورکباب‌پزهای سیار که در میان‌ آنها قدمت فعالیت برخی‌شان به بیش از نیم قرن می‌رسد، اینجا را به مقصد شکمی خیلی‌ها تبدیل کرده‌است. آنها در این محدوده کباب لقمه درست می‌کنند و به مردم می‌فروشند و اگر شب‌ها گذرتان به این محدوده بیفتد، حتما دکه‌داران، خودروها و غذافروشی‌های سیار را در حال تهیه کباب، جوجه و جگر می‌بینید. آنها از غروب آفتاب در محدوده چهارراه کوکاکولا تا نزدیکی‌های میدان شهید کلاهدوز مستقر می‌شوند و تا ساعت ۲۴ آماده پذیرایی از مشتریانشان هستند. هر‌چه از چهارراه کوکاکولا به سمت خیابان پنجم نیروی هوایی بروید، به تعداد کبابی‌های سیار اضافه می‌شود و بوی کباب و جگر تازه فضا را پر می‌کند. چنین تصویری را البته کمی هم شلوغ‌تر در استانبول ترکیه می‌توان مشاهده کرد.

کباب‌خوری در خیابان استقلال
در خیابان‌های استانبول، بعید است به ایستگاه‌های فراوان دونر کباب نه بگویید. در همه محله‌ها و جاهای دیدنی استانبول، دکه، چرخ‌دستی، ایستگاه یا ون‌هایی وجود دارند که غذای خیابانی سرو می‌کنند اما خیابان استقلال یکی از بهترین نقاط استانبول برای خرید غذاهای خیابانی به‌حساب می‌آید. مشتریانی که برای خوردن غذاهای سنتی به این خیابان می‌روند، صبح را با یک فنجان چای داغ و سیمیت تازه شروع می‌کنند. برای وعده ناهار و شام هم آنقدر تنوع وجود دارد که انتخاب را سخت می‌کند. معروف‌ترین غذاهای این خیابان، دونر کباب و نخودپلو و انواع بورک و دلمه در دکه‌های خیابان استقلال قابل تهیه است. البته محبوبیت دونر کباب که در ایران عمدتا با نام کباب ترکی شناخته می‌شود با سایر غذاهای خوش‌عطر و طعم این خیابان، قابل مقایسه نیست. در این میان، شاه‌بلوط و بلال کبابی به‌عنوان بهترین غذاهای خیابانی استانبول برای گیاه‌خواران شناخته می‌شوند. علاوه براینها، شیرینی حلقه‌ای هم خوشمزه‌ترین دسری است که در این خیابان به مشتریان عرضه می‌کنند. طرز تهیه این شیرینی شبیه بامیه ایرانی است و به همین‌خاطر مشتری ایرانی زیادی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید