• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 10 اسفند 1401
کد مطلب : 186853
+
-

سومین‌روز حمله تندروهای صهیونیست به فلسطینی ها

با تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری، صهیونیست‌های تندرو برای سومین روز پیاپی به برخی مناطق فلسطینی حمله کردند

اوضاع کرانه باختری فلسطین همچنان برای سومین روز پیاپی ناآرام گزارش شده و منابع فلسطینی به وب سایت نیوعرب گفته‌اند که حملات شهرک‌نشینان صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در کرانه‌باختری اشغالی برای سومین روز ادامه یافته است.
پس از آنکه در شامگاه یکشنبه حدود 60 نفر از شهرک‌نشینان به شهرک حواره در جنوب نابلس حمله کردند و صدها خودرو و اموال متعلق به فلسطینی‌ها را به آتش کشیدند، منابع فلسطینی گزارش دادند که این حملات صبح سه‌شنبه هم ادامه یافته و صهیونیست‌های تندرو این بار به روستای فلسطینی دیر شرف در جنوب نابلس حمله کردند. گفته شده در حمله صبح سه‌شنبه نیز چندین خودروی متعلق به فلسطینی‌ها به شدت آسیب دیدند و حداقل 50 درخت زیتون که محل امرار معاش فلسطینی‌هاست به طور کامل نابود شدند.
معتز بشارت، ساکن و فعال فلسطینی از تخریب اموال حداقل 13 خانواده و همچنین آسیب رساندن به منابع آب فلسطینی‌ها در جریان حمله صهیونیست‌های تندرو خبر داد و افزود: «راه‌های دسترسی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان در این حمله از سوی صهیونیست‌ها مسدود شده بود و نیروهای امدادی نتوانستند به موقع به مجروحان کمک کنند.»
تصاویر منتشر شده نیز حکایت از آن دارد که تندروهای صهیونیست پس از حمله به جنوب نابلس، پارچه نوشته‌ای را با کلمه انتقام نصب کردند. در جریان هجوم روز یکشنبه تندروهای صهیونیست به شهرک حواره، برخی شهرک‌نشینان با خود سلاح گرم داشتند و محمد عوده، از ساکنان حواره گفته است که آنها با سلاح گرم ساکنان خانه‌ها را تهدید و سپس اقدام به آتش زدن وسایل داخل خانه‌ها می‌کردند. در حمله روز یکشنبه همچنین یک شهروند فلسطینی به شهادت رسید.
علاوه بر شهرک حواره و روستای فلسطینی دیر شرف، شهرک‌نشینان اسرائیلی روز دوشنبه و سه‌شنبه همچنین روستاهای بورین، اسیره قبلیه و زعتا را هم مورد حمله قرار دادند.  در همین حال، حملات شهرک‌نشینان به شمال رام‌الله نیز کشیده شد و گروه‌هایی از شهرک‌نشینان جاده بین
رام‌الله شرقی و اریحا را در نزدیکی شهر طیبه مسدود و به خودروهای فلسطینی حمله کردند.
گزارش‌ها از فلسطین نشان می‌دهد که حملات شهرک‌نشینان صهیونیستی از ابتدای سال گذشته میلادی به ویژه در منطقه نابلس افزایش یافته است. گروه‌های حقوق بشر فلسطینی، کابینه تندروی نتانیاهو را به تشدید خشونت‌ها توسط  شهرک‌نشینان متهم می‌کنند و از تل‌آویو خواسته‌اند تا روند ساخت شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری را که متعلق به فلسطینی‌هاست، متوقف کند. تحسین علیان، کارشناس حقوق بشر معتقد است: «شهرک‌سازی‌ها در وهله‌اول یک جنایت از سوی دولت اسرائیل است، زیرا آنها ناقض مستقیم کنوانسیون‌های ژنو هستند.» علیان گفت: « امروزه ما شاهد جنایتی مضاعف در کرانه باختری هستیم و نه فقط شهرک‌سازی‌ها از سوی مقامات تل‌آویو متوقف نشده، بلکه این شهرک‌نشینان توسط تل‌آویو برای مشارکت در سرکوب مردم فلسطین تجهیز و مسلح می‌شوند.»
ادامه تنش‌ها در کرانه باختری در حالی است که روز دوشنبه، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که خود شهرک‌نشین کرانه باختری است، اعلام کرده بود که گسترش شهرک‌سازی‌ها حتی یک روز هم متوقف نخواهد شد. اظهارات اسموتریچ پس از بیانیه پایانی نشست سران آمریکا، فلسطین و رژیم صهیونیستی در عقبه اردن صورت گرفت نشستی که در آن شرکت‌کنندگان خواستار توقف گسترش شهرک‌سازی‌‌ها برای توقف تشدید تنش در کرانه باختری شده بودند، اما مقامات تل‌آویو تاکید دارند که روند شهرک‌سازی‌ها متوقف نخواهد شد.
تشدید تنش‌ها در کرانه باختری در حالی است که براساس گزارش نیوعرب، نیروهای صهیونیستی از ابتدای سال میلادی جاری دست‌کم 63 فلسطینی را که برخی از آنها کودک بوده‌اند، به شهادت رسانده‌اند. تل‌آویو همچنین طی یک ماه گذشته ساخت 7 هزار واحد مسکونی جدید را در کرانه باختری اشغالی به تصویب رسانده است. همچنین خبرگزاری سما فلسطین گزارش داده است که در نتیجه تشدید تنش‌ها در فلسطین اشغالی حداقل 15 صهیونیست از پای درآمده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید