• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 10 اسفند 1401
کد مطلب : 186851
+
-

سرقت نادر از آرشیو ملی لبنان

بخش‌های مهمی از آرشیو ملی لبنان که شامل تصاویری از تحولات داخلی این کشور در دهه 1960به بعد بود، به سرقت رفت

جهان‌نما
سرقت نادر از آرشیو ملی لبنان

در رویدادی کم‌سابقه، آرشیو دولت لبنان روز دوشنبه به سرقت رفت. گفته شده این آرشیو شامل مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات مربوط به دوران جنگ داخلی در این کشور در کنار برخی دیگر از اطلاعات و بریده جراید مربوط به تحولات خارجی لبنان بوده است.
خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد که در جریان این سرقت نادر، دستگاه سرور آرشیو این کشور به همراه 5 رایانه از محل نگهداری آنها دزدیده شده است. کارکنان وزارت اطلاعات و امنیت لبنان صبح روز دوشنبه با تأیید وقوع این سرقت، از پیگیری‌‌ها برای شناسایی افراد مرتبط با سرقت آرشیو ملی خبر دادند. المانیتور به نقل از کارشناس آرشیو مرکزی لبنان گزارش داده است که دستگاه سرور سرقت شده شامل تصاویر مناسبت‌های ملی و رسمی از سال 1961بود و برخی از این تصاویر فقط در آرشیو قابل دسترس بوده است. «زیاد مکاری»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان سرقت آرشیو ملی این کشور را «جنایتی بزرگ» توصیف کرد. او ساعاتی بعد در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که آنچه به سرقت رفته فقط «بخش کوچکی» از آرشیو است و محتویات سرقت شده، از سوی وزارت اطلاع‌رسانی قابل‌بازیابی خواهند بود.
به سرقت رفتن عکس‌هایی از تحولات داخلی لبنان از سال 1961به بعد در آرشیو ملی این کشور به‌احتمال زیاد شامل عکس‌های مهمی از جنگ داخلی لبنان بوده است. اکنون مشخص نیست که آیا تصاویر مربوط به جنگ داخلی قابل بازیابی خواهد بود یا خیر؟ جنگی که از سال 1975تا 1990به طول انجامید و یک رویداد مهم در تاریخ لبنان و جهان به‌شمار می‌رود و در آن بازیگران بین‌المللی مانند آمریکا و تل آویو نیز نقش داشتند.
سرقت آرشیو ملی لبنان با واکنش‌های منفی بسیاری در این کشور روبه‌رو شده و برخی لبنانی‌ها دولت این کشور را به بی‌کفایتی به‌دلیل این سرقت متهم کرده‌اند. سلمان اندری، خبرنگار اسکای نیوز در توییتی با انتقاد از خبر سرقت آرشیو ملی لبنان نوشت که بیروت دولت ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید