• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 10 اسفند 1401
کد مطلب : 186809
+
-

جام جهانی شگفتی‌ها

جام جهانی بسکتبال 2023، حدود 6ماه دیگر برگزار می‌شود اما با توجه به تیم‌های حاضر، از همین حالا می‌توانیم درباره شگفتی‌های احتمالی آن صحبت کنیم

جام جهانی شگفتی‌ها

جواد نصرتی

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، بعد از 6پنجره پرهیاهو و پرهیجان به اتمام رسید و صربستان، بعد از پیروزی در جدال حساس با انگلیس، توانست به‌عنوان سی‌ودومین و آخرین تیم به مرحله پایانی بازی‌ها صعود کند. این بازی‌ها، انتهای آگوست و ابتدای سپتامبر در ژاپن، فیلیپین و اندونزی برگزار می‌شود. برگزاری این رقابت‌ها در 3کشور، برای نخستین بار در تاریخ روی می‌دهد اما این تنها تاریخ‌سازی جام‌جهانی 2023نیست؛ 3کشور گرجستان، کیپ‌ورد و سودان جنوبی برای نخستین‌بار در تاریخ، خود را به این رقابت‌ها رسانده‌‌اند. کاری که آنها کرده‌اند، آن هم در حضور غول‌های منطقه‌ای، واقعا شگفت‌انگیز است و هیچ بعید نیست همین تیم‌ها، در مرحله پایانی بازی‌ها هم یقه تیم‌های مدعی را بگیرند. سودان جنوبی برای صعود، سنگال را شکست داد و کیپ‌ورد، دیگر نماینده آفریقا، از پس ساحل‌عاج برآمد. گرجستان هم در اروپا دست به‌کار بزرگی زد و با وجود باخت در بازی آخر در برابر ایسلند، به لطف شمارش گل و وضعیت جدول، موفق شد برای نخستین‌بار به این بازی‌ها صعود کند.
صعود این تیم‌ها، نشانه‌ای از افزایش رقابت در سطح ملی در سراسر جهان است و زنگ خطر را برای تیم ملی کشورمان به صدا در‌می‌آورد. ایران در تجربه‌های پیشین خود در جام‌جهانی‌، امیدوار بود حداقل در یک بازی مرحله گروهی، یکی از تیم‌های نه‌چندان مطرح را شکست بدهد اما حضور این تازه‌واردهای پرانگیزه و سطح بسکتبالی که از خود نشان داده‌اند، می‌تواند حتی امیدواری به همان یک برد را هم از ما بگیرد.
برای اینکه بدانیم این تیم‌ها چقدر خوب هستند، کافی است به لیست تیم‌هایی که نتوانسته‌اند به این رقابت‌ها صعود کنند نگاه کنیم: آرژانتین (رنکینگ: 4)، جمهوری چک (12)، لهستان (14)، ترکیه (16)، نیجریه (19)، تونس (22)، کرواسی (23).
بزرگ‌ترین غایب این دوره از بازی‌ها، آرژانتین، یکی از قدرت‌های کلاسیک بسکتبال و فینالیست بازی‌ها در سال2019 است که در یکی از بازی‌های فراموش‌نشدنی مقدماتی جام‌جهانی در آمریکا، برتری 17 امتیازی در برابر جمهوری دومینیکن را در کوارتر آخر از دست داد و در پایان با نتیجه 79 بر 75 شکست خورد. تونس هم که به این بازی‌ها نرسیده، یکی از قدرت‌های سنتی بسکتبال در آفریقاست و در جام‌جهانی 2019، تیم ملی کشورمان را 79 بر 67 شکست داد. غیبت این تیم در شرایطی که تیم‌هایی مثل کیپ‌ورد و سودان جنوبی به جام‌جهانی رفته‌اند، نشانه‌ای از تغییر قدرت در این قاره است.
اما در بین 3 تیم تاریخ‌ساز این دوره از جام‌جهانی، هیچ تیمی به اندازه گرجستان شگفتی‌ساز نبوده است. نسلی نو از بازیکنان و توجه ویژه به این ورزش، به اوج‌گیری گرجستان در سال‌های اخیر کمک کرده و صعود به جام‌جهانی برای نخستین‌بار، جایزه سال‌ها مدیریت و برنامه‌ریزی درست گرجی‌ها در این ورزش است.
صعود به جام‌جهانی، قطعا دستاورد بزرگی برای همه 32تیم حاضر در مرحله پایانی است و ایران هم می‌تواند امیدوار باشد در زمان باقی‌مانده، با برنامه‌ریزی‌های درست و استفاده از نسل جدید بازیکنان، تابستان بسکتبالی داغی داشته باشد.
 
  تیم‌های صعود کننده:
   اروپا (12تیم)
یونان، لیتوانی، فنلاند، آلمان، اسلوونی، لتونی، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، گرجستان، مونته‌نگرو، صربستان
   آمریکا (7تیم)
کانادا، آمریکا، جمهوری دومینیکن، پورتو ریکو، برزیل، ونزوئلا، مکزیک
   آسیا (8تیم)
استرالیا، چین، ژاپن، ایران، لبنان، نیوزیلند، فیلیپین، اردن
   آفریقا (5تیم)
ساحل عاج، آنگولا، سودان جنوبی، مصر، کیپ‌ورد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید