• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186537
+
-

اصرار هند بر بی‌طرفی در بحران اوکراین

نخست‌وزیر هند در جریان سفر صدراعظم آلمان به دهلی‌نو بر بی‌طرف بودن کشورش در جنگ اوکراین تأکید کرد

گزارش 2
اصرار هند بر بی‌طرفی در بحران اوکراین

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، برای یک سفر کاری 2روزه با هدف تقویت روابط تجاری کشورش با هند و نیز پیشبرد توافق تجاری اتحادیه اروپا، دیروز وارد دهلی‌نو شد. این سفر در حالی انجام شده که دهلی‌نو و برلین بر سر جنگ اوکراین با یکدیگر اختلاف دارند؛‌ اختلافی که در کنفرانس خبری پس از دیدار رهبران 2کشور نیز خود را نشان داد. آسوشیتدپرس در این‌باره نوشته است: اولاف شولتز پس از دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، از تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر امنیت غذایی و بازار انرژی در کشورهای در حال توسعه گفت و تأکید کرد که جنگ روسیه نقض اصول بنیادین مورد قبول جامعه جهانی بود اما مودی همچنان با حفظ رویکرد محتاطانه‌ای که دهلی‌نو از آغاز جنگ در پیش گرفته، از طرح هرگونه انتقادی علیه مسکو خودداری کرده و تنها بر آمادگی کشورش برای مشارکت در روند صلح تأکید کرد. هند ازجمله کشورهایی بود که به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت روسیه و درخواست از این کشور برای ترک خاک اوکراین رأی ممتنع داد.
صدراعظم آلمان پیش از این سفر در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمزآف‌ایندیا گفته بود که برلین به‌ دنبال تقویت بیشتر روابط دوجانبه با هند و همکاری درخصوص مسائل جهانی، مانند تغییرات اقلیمی و نیز تحول در اقتصاد به روشی عادلانه، سبز و پایدار است. اولاف شولتز که نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ آلمانی ازجمله زیمنس نیز او را در این سفر همراهی می‌کنند، قرار است از شرکت‌های فناوری آلمانی مستقر در شهر بنگلور در جنوب هند نیز بازدید کند.
به‌گفته مقامات آلمانی، شولتز همچنین بنا دارد تا در جریان این سفر برای پیشبرد توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و هند که در حال حاضر به‌دلیل اختلافات بر سر تعرفه‌ها و دسترسی کارگران هندی به اروپا متوقف شده، تلاش کند. یک مقام آلمانی در برلین به خبرگزاری فرانسه گفته است که 2طرف در حال حاضر بر سر این موضوع با یکدیگر اختلافات اساسی دارند.
این نخستین سفر صدراعظم آلمان به هند و چهارمین دیدارش با نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور از زمان به قدرت رسیدن در سال2021است. فیلیپ آکرمن، سفیر آلمان در هند، پیش از سفر اولاف شولتز به این کشور به روابط تجاری دهلی‌نو و مسکو اشاره کرده و گفته بود دلایل اینکه روسیه به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت به هند تبدیل شده است را درک می‌کند. آکرمن به شبکه تلویزیونی دهلی‌نو گفته بود: «این تصمیم دولت هند است که نفت روسیه را که بسیار ارزان است خریداری کند. من نمی‌توانم دولت هند را به‌خاطر این تصمیم سرزنش کنم.» از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تلاش کشورهای غربی برای تحریم نفت روسیه، دهلی‌نو به یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت روسیه تبدیل شده است.
آسوشیتدپرس نوشته که براساس توافق‌های انجام‌شده میان برلین و دهلی‎نو در سال گذشته، دولت مودی قرار است که تا سال2030 میلادی 10.5میلیارد دلار کمک دریافت کند تا استفاده از انرژی پاک را افزایش دهد. هند سومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای مخرب آب و هوایی پس از چین و آمریکاست.
آلمان نهمین سرمایه‌گذار بزرگ در هند است. مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم این کشور در هند از سال2000 تا سال 2022 میلادی به 13.8میلیارد دلار رسیده است. زمینه‌های اصلی سرمایه‌گذاری آلمان در هند حمل‌ونقل، تجهیزات الکتریکی و صنایع متالورژی، بخش خدمات(بیمه)، مواد شیمیایی، فعالیت‌های ساختمانی، تجارت و خودرو را شامل می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید