• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186456
+
-

موفقیت روسیه در مأموریت نجات فضانوردان

فضا
موفقیت روسیه در مأموریت نجات فضانوردان

فضاپیمای سایوز روسیه برای نجات فضانوردان این کشور با موفقیت به مدار پرتاب شد. به‌گزارش سی‌ان‌ان، این فضاپیما قرار است جایگزین کپسولی شود که در ‌ماه دسامبر دچار نشت مایع خنک‌‌کننده شد و 2فضانورد روس و یک فضانورد ناسا را برای بازگشت به زمین دچار نگرانی کرده بود. پرتاب این کپسول که سایوز MS-23 نام دارد، از سایت پرتاب فضایی بایکونور روسیه در قزاقستان انجام شد. این فضاپیمای بدون خدمه حدود2 روز را در مدار خواهد گذراند و به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی مانور می‌دهد. انتظار می‌رود که پس از این مدت به ماژول پویسک که در بخش روسیه ایستگاه فضایی است بپیوندد. سایوز MS-23 وسیله نقلیه بازگشتی برای سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین و فرانک روبیو فضانورد ناسا خواهد بود که همگی در‌ماه سپتامبر گذشته روی کپسول سایوز MS-22 به ایستگاه فضایی سفر کردند. سایوزMS-23 به‌جای پرواز با اعضای خدمه هواپیما، روز پنجشنبه تنها با یک نشانگر Zero-G که در واقع یک عروسک خرس تدی بود پرتاب شد.
2‌ماه پس از پرتاب 3فضانورد با سایوزMS-22، کپسول آن دچار نشتی مایع خنک‌‌کننده شد و کابین در دمایی قرار گرفت که برای بازگشت خدمه ناامن بود. آژانس فضایی روسیه و ناسا به سرعت برای جایگزینی یک وسیله نقلیه دست به‌کار شدند. مقامات آژانس فضایی روسیه گفتند که نشت ناشی از یک سوراخ کوچک به‌دلیل برخورد با یک ریزشهاب است. در ابتدا قرار بود اولگ کونوننکو و نیکولای چوب، فضانوردان راسکازمس (آژانس فضایی روسیه) و لورال اوهارا فضانورد ناسا در 16مارس با MS-23 به ایستگاه فضایی پرتاب شوند.
اما حالا پروکوپیف، پتلین و روبیو در ایستگاه فضایی تا زمانی که بتوانند که احتمالا اواخر سال‌جاری است در ایستگاه فضایی می‌مانند و سپس با سایوزMS-23 به زمین باز می‌گردند. براساس گزارش رسانه دولتی روسیه تاس، این بازگشت ممکن است در‌ماه سپتامبر اتفاق بیفتد. اگر این جدول زمانی برقرار باشد، 3خدمه اقامت 6ماهه مورد انتظار خود را در فضا به حدود یک سال افزایش خواهند داد. هنگامی که از جوئل مونتالبانو، مدیر برنامه ایستگاه فضایی ناسا در مورد اقامت طولانی مدت پرسیده شد، گفت که خدمه در سلامت کامل هستند و دلیلی برای تسریع در بازگشت به خانه وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید