• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186322
+
-

فیلمنامه کلیشه‌ای

رئال مادرید مثل همیشه کام‌بک زد و مثل چند سال اخیر لیورپول را برد

فیلمنامه کلیشه‌ای

رئال مادرید که فصل پیش خیلی دراماتیک و سینمایی قهرمان اروپا شد و در همه بازی‌ها مثل فیلمنامه‌ها ابتدا عقب افتاد و در پایان همه‌‌چیز را جبران کرد، همچنان با همان سناریو در اروپا پیش می‌رود. جبران 5گله شکست 2بر صفر در آنفیلد تا دقیقه14چیزی نیست که در حالت طبیعی رخ دهد و هر تیمی بتواند آن را انجام دهد. فراموش نکنیم رئال در برخی بازی‌های دیگر این فصل هم ازجمله در جام حذفی مقابل ویارئال و چند بازی دیگر هم کام‌بک زده بود. انگار یک خودآزاری حاد در رئالی‌ها هست که دوست دارند زجر بکشند تا ببرند.
«رئال مادرید همیشه تیم حریف را تنبیه می‌کند و هیچ بخششی ندارد.» این نظر یورگن کلوپ پس از شکست خانگی مقابل قهرمان اروپاست. سرمربی آلمانی یک تمجید اساسی هم از تیم حریف کرد و گفت: «ما مثل همیشه بازی کردیم و نباید مقابل همه حریفان مثل بازی با رئال‌مادرید دفاع کنیم. رئال‌مادرید یکی از بهترین تیم‌های جهان است و خدا را شکر که هر هفته مجبور نیستیم برابر آنها بازی کنیم، چون دفاع‌کردن برابر این تیم خیلی سخت است.» فابیو کاپلو هم شرایط مدافعان لیورپول را عادی توصیف نکرده است. جو گومز یک تکل موفق یا بازپس‌گیری توپ نداشت و تنها در یک نبرد هوایی موفق بود. این مدافع 2‌خطا انجام داد که یکی از آنها منجر به گل شد. روی هم رفته خط دفاعی لیورپول غیر از رابرتسون عملکردی فاجعه‌بار داشت. آنها روی ضربه آزاد مودریچ که برای میلیتائو سانتر شد، بهترین تماشاگران دنیا بودند. خط دفاعی قرمزها در این فصل در بازی‌های دیگر هم چنین اشتباهاتی روی کاشته‌های حریفان داشته است. بسیاری از کارشناسان و اسطوره‌های لیورپول شرایط این روزهای تیم فعلی را پایان یک دوران می‌دانند. تیری آنری گفته این یک پایان دوران است اما دوران جدید را هم باید خود کلوپ بسازد. برای تیمی که تا همین فصل پیش تا آخرین روز در همه رقابت‌ها حاضر بود و شانس قهرمانی داشت، چنین ادعایی بی‌رحمانه به‌نظر می‌رسد اما انگار واقعیت دارد. در این شرایط قرار شده در تابستان چند خرید برای پست‌های مختلف صورت بگیرد تا شاید اوضاع تغییر کند.
    لیورپول از سال‌2009 که در ورزشگاه خانگی‌اش 4بر صفر رئال را شکست داد، دیگر نتوانسته تیم اسپانیایی را شکست دهد و در همه مراحل ممکن مقابل مادریدی‌ها مغلوب شده است؛ 2‌فینال، مرحله گروهی، یک‌چهارم نهایی و حالا یک‌هشتم پایانی.
    این اولین‌باری نبود که لیورپول در یک بازی اروپایی 5گل می‌خورد اما نخستین‌بار در آنفیلد چنین اتفاقی رخ داد. لیورپولی‌ها ۵۷‌سال پیش و در سال1966 با نتیجه 5 بر یک مغلوب آژاکس شده بودند.
    این برای سومین‌بار در قرن جدید بود که لیورپول در آنفیلد 5گل یا بیشتر می‌خورد؛ این بازی، تساوی 5-5 در اکتبر2019 مقابل آرسنال و شکست 6 بر 3 از آرسنال در ژانویه2004.
    بنزما با 2‌گلی که در بازی رفت مقابل لیورپول به ثمر رساند، تعداد گل‌هایش را در لیگ قهرمانان اروپا به 88گل افزایش داد. او حالا برای رسیدن به رکورد 91گل لواندوفسکی و رده سوم بهترین گلزنان تاریخ این رقابت‌ها تنها 3‌گل دیگر نیاز دارد. در تاریخ این رقابت‌ها رونالدو 140گله و مسی 129گله هستند.
    حالا بنزما و مسی تنها بازیکنانی هستند که در 18‌فصل متوالی لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی می‌شوند. کریستیانو رونالدو 16سال پیاپی موفق به این کار شده بود.
    وینی در دقیقه36 بهترین گلزن تاریخ به لیورپول در لیگ قهرمانان بود اما در همین بازی این عنوان را از دست داد. بنزما در دقیقه‌67 با زدن ششمین گل، به گلزن‌ترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان مقابل لیورپول تبدیل شد.
    وینیسیوس جونیور با 22‌سال و 224‌روز سن به جوان‌ترین بازیکن مهمان تبدیل شد که در آنفیلد دبل می‌کند. نفر قبلی یوهان کرویف بود که در دسامبر1966 برای آژاکس با 19‌سال و 233‌روز سن این کار را کرده بود.
    وینیسیوس با 22‌سال و 224‌روز سن به دومین بازیکن جوان تاریخ رئال تبدیل شد که در 3بازی متوالی در لیگ قهرمانان گل می‌زند. نفر قبلی رائول در دسامبر 1999 با 22‌سال و 163‌روز سن چنین رکوردی را ثبت کرده بود.
    بیشترین گل و پاس‌گل برای رئال‌مادرید در فصل جاری؛ وینیسیوس‌(27)، بنزما‌(23)، رودریگو‌(18)، والورده‌(16)، آسنسیو‌(11) و مودریچ‌(10).
    از فصل 04-2003 تا الان رئال نخستین تیم لیگ قهرمانان است که با کمتر از 10شوت موفق به زدن 5‌گل می‌شود؛ 9شوت.
    لیورپول به نخستین تیم تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد که بازی 2بر صفر برده را با 3‌گل اختلاف می‌بازد.
    18درصد از گل‌هایی که لیورپول این فصل در آنفیلد دریافت کرده، در همین بازی بود.
    یورگن کلوپ تنها 4‌بار در دوران مربیگری خود 5‌گل دریافت کرده؛ ماینتس 1- وردربرمن 6(2006)، دورتموند 1- بایرن مونیخ 5(2009)، لیورپول 5- آرسنال 5(2019) و لیورپول 2- رئال مادرید 5(2023).
    محمد صلاح با 42‌گل، بهترین گلزن تاریخ لیورپول در مسابقات اروپایی لقب گرفت و از رکورد استیون جرارد گذر کرد.

در طول تاریخ فقط 2‌بازیکن مهمان توانستند در نیمه اول در آنفیلد دبل کنند که هر دو رئالی بودند؛ بنزما در 2014 و وینیسیوس در 2022. به جز این 2بازیکن فقط 3‌بازیکن دیگر توانسته‌اند در آنفیلد و در چمپیونزلیگ دبل کنند؛ یورنته با اتلتیکو در 2020، ایوانوویچ با چلسی در 2009 و کاران با گالاتاسرای در 2006.

وینیسیوس و بنزما هر کدام با 2‌گل و یک‌پاس گل شب شاهکاری داشتند. وینی و کریم هر دو در این فصل 18‌گل زده‌اند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید