• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186268
+
-

دستاوردهای سپاه پاسداران در حوزه درمانی و پزشکی قابل انکار نیست

بسیج علیه کرونا و کمبودهای درمانی

یکی از دستاوردهای ارزشمند و مهم انقلاب اسلامی، تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان بنیانگذار نظام اسلامی بوده است‌ نهادی که نه‌تنها حفاظت و صیانت از کشور را برعهده دارد، بلکه حامی و کمک‌رسان مردم در شرایط سخت بوده و انواع خدمات را به افراد به‌ویژه به اقشار آسیب‌دیده و کم بضاعت ارائه می‌کند. ازجمله این خدمات، کمک‌های بهداشتی، درمانی و پزشکی است. امروزه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی یکی از نهادهای پیشرو در توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات پزشکی و ارائه‌دهنده خدمات درمانی به مردم ایران زمین و دیگر مردم در کشورهای دور و نزدیک است. در این گزارش مروری داریم بر فعالیت‌های سپاه پاسداران در حوزه پزشکی و درمانی تا مبارزه با کرونا.

ایجاد بیمارستان‌های صحرایی و تخصصی
در جنگ سخت و خانمان‌سوز تحمیلی تعداد بسیار زیادی از جوانان ایران اسلامی شهید، جانباز و اسیر شدند. در همان زمان که مجروحان و مصدومان جنگ به بیمارستان‌ها منتقل می‌شدند، موضوع درمان و افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها به موضوع جدی و مورد توجه سپاه تبدیل شد. بنابراین از سال ۱۳۶۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فکر تأسیس مراکز درمانی افتاد. پست‌های امداد، بیمارستان‌های صحرایی و عملیاتی ساخته شد. صدها هزار مجروح و مصدوم به این مراکز درمانی مراجعه کردند و درمان شدند. بعد از پایان جنگ تحمیلی هم، معاونت بهداشت و درمان سپاه به فکر افتاد تا این ظرفیت ایجاد شده در جنگ تحمیلی را حفظ کند، توسعه و ارتقا بخشد. هدف معاونت بهداشت و درمان سپاه از یک سو ارائه خدمات به خانواده‌های سپاه، نیروهای مسلح و آحاد مردم کشورمان و از سوی دیگر توسعه و پیشرفت طب رزم برای حوادث احتمالی بود.اکنون بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، سپاه پاسداران در حوزه‌های طب رزم، سامانه‌های متحرک بیمارستانی بسیار پیشرفته‌ای در اختیار دارد. سپاه در حوزه بهداشت و سلامت جامعه حدود ۲۰ بیمارستان را تاکنون در کشور تأسیس کرده که این مراکز عموما براساس درجه و رتبه‌بندی که وزارت بهداشت انجام می‌دهد، جزو باکیفیت‌ترین و بهترین بیمارستان‌های کشور از لحاظ ارائه خدمات به بیماران است. به‌عنوان مثال بیمارستان بقیه‌الله با ۸۵۰ تخت یکی از بهترین بیمارستان‌های کشور است. بیمارستان نجمیه با قدمت بیش از ۹۰ سال یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های تهران، همچنان پابرجاست و خدمات پزشکی بسیار مناسبی را به مردم ارائه می‌دهد. بیمارستان جماران در حوزه جراحی قلب به هموطنان کشورمان خدمات ارائه می‌دهد. شهروندان زیادی از نقاط مختلف کشور به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

پیشرو در خدمات پزشکی و آموزش پزشکان
یکی از مراکز درمانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی «بقیه‌الله» است که در سال ۱۳۷۳ با دستور مقام معظم رهبری تأسیس شد. البته تاریخچه آغاز فعالیت آن به سال ۱۳۶۵برمی‌گردد که دانشگاه به‌عنوان دانشکده پزشکی دانشگاه امام حسین(ع) فعالیت می‌کرد. عملا از سال 1373این دانشکده هویت یک دانشگاه را پیدا کرد. این مجموعه از بدو تأسیس خود، توانسته رشد و توسعه بسیار خوب کیفی و کمی داشته باشد. دانشگاه بقیه‌الله امروزه از 4 دانشکده پزشکی، پرستاری، بهداشت و داروسازی تشکیل می‌شود. همچنین 4مرکز درمانی مجهز در اختیار دارد. دانشگاه بقیه‌الله همچنین توانسته بیمارستان شهید شکری را تحت عنوان نخستین و مجهزترین بیمارستان دندانپزشکی کشور افتتاح کند. در سال ۱۳۸۶ دانشگاه در حوزه تحقیقات و تولید علم موفق شد پژوهشگاه بقیه‌الله را افتتاح کند که در 4حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی، طب رزم، آسیب‌های شیمیایی و بار تکنولوژی فعالیت می‌کند. این دانشگاه ۲۳ مرکز تحقیقاتی دارد که در حوزه نظامی، امنیتی و تحقیقات ملی فعالیت و سالانه بیش از ۸۰۰ پروژه تحقیقاتی و مقاله‌های بین‌المللی را تولید و منتشر می‌کند. همچنین این دانشگاه بیش از 5دانشمند بین‌المللی دارد. در سال ۲۰۱۹ از کل کشور ۱۶ چهره به‌عنوان ذهن برتر معرفی شدند که دو نفر از آنها از دانشگاه بقیه‌الله است. افرادی که تحقیقات و مطالعات بسیار پیشرفته و عمیقی را در حوزه‌های خاص داشتند. دانشگاه بقیه‌الله به‌عنوان یکی از مجموعه‌های سپاه ارتباط و همکاری نزدیکی با وزارت بهداشت دارد. در بسیاری از حوزه‌ها تحقیقات مشترکی را با این وزارتخانه انجام می‌دهد که این تحقیقات، تحقیقات ملی و کشوری و مورد نیاز مردم است.

معاینه و درمان رایگان مردم
خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم کشور با اعزام گروه‌های پزشکی متخصص و عمومی صورت می‌گیرد، این طرح‌های محرومیت‌زدایی که هر سال از سوی سپاه پاسداران با همکاری نهادهایی همچون دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور اجرا می‎شود، با استقبال مردم در نقاط مختلف کشور مواجه شده و بسیاری از مردم در روستاهای مرزی و محروم کشور قدردان این خدمات‌رسانی هستند. برنامه‌های خوبی که از دغدغه بسیاری از افراد نیازمند به خدمات بهداشتی و پزشکی کاسته و باری از دوش خانواده‌های کم بضاعت برداشته است. از ویژگی تیم‌های پزشکی اعزامی به مناطق مختلف، حضور گروه‌های متخصص ازجمله زنان و مامایی، دندانپزشکی و... در کنار پزشکان عمومی است که در قالب اردوهای جهادی و باهماهنگی مراکز بهداشتی درمانی خدمات پزشکی و درمانی رایگان به مردم در مناطق مختلف ارائه می‌دهند. همچنین این درمانگران جهادگر در کنار فعالیت‌های پزشکی به فعالیت‌های جانبی دیگر مانند حضور در مدارس و ارائه آموزش کمک‌های اولیه و احیای بیماران و... نیز می‌پردازند. یا به مناسبت‌هایی مانند هفته سالمندان با حضور در محله‌های مختلف با کنترل فشارخون، قند خون و نمونه‌گیری خون مردم را همراهی می‌کنند. در کنار اینها محرومیت‌زدایی سپاه در حوزه درمان و پزشکی، با برپایی بیمارستان‌های صحرایی برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی رایگان در مناطق محروم کشور به جدیت دنبال می‎شود که تصویربرداری، آزمایشگاه، اتاق عمل، ریکاوری، اورژانس و بستری به‌صورت سامانه‌های مجهز، سبک، قابل حمل‌ در داخل سپاه طراحی شده و در بحران‌ها و حوادث طبیعی ازجمله سیل و زلزله از آنها استفاده می‌شود. یکی دیگر از طرح‌هایی که به فراخور نیاز جامعه ایجادشد، ستاد مبارزه با ویروس کرونا بود که این نهاد با ایجاد مراکز واکسیناسیون و اجرای طرح‌های غربالگری و ضدعفونی متعدد، با کادر درمان و علوم پزشکی کشور همراهی کرد.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید