• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186281
+
-

دره‌های خزینه ایران و گرند کانیون آمریکا شباهتی شگفت‌انگیز دارند

لرستان؛ زیباتر از آریزونا

لرستان؛ زیباتر از آریزونا

مهرداد رسولی

گردشگران خارجی می‌گویند ایران مملو از جاذبه‌های طبیعی است اما برخی از زیبایی‌های طبیعی کشورمان گاهی اوقات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. تفاوت ما با برخی از کشورهای دیگر نیز همین است؛ آنها برای حفاظت و تجهیز جاذبه‌های طبیعی به امکانات مدرن اهمیت زیادی قائلند و از جاذبه‌ها پول درمی‌آورند اما ما آنطور که باید جاذبه‌های گردشگری سرزمین‌مان را به وطنی‌ها و خارجی‌ها معرفی نمی‌کنیم. نمونه‌اش همین دره «خزینه» در جاده پلدختر به اندیمشک و در روستایی با همین نام است که بسیاری از ما حتی با نام آن بیگانه هستیم. این دره شگفت‌انگیز که می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان باشد، شباهت بسیاری با دره معروف «گرند کانیون» یا «کنین» آمریکا دارد. آمریکایی‌ها گرند کانیون را در فهرست عجایب هفتگانه طبیعی دنیا قرار داده‌اند و هر سال میلیون‌ها گردشگر خارجی برای تماشای آن به ایالت آریزونا می‌روند اما دره خزینه که نمونه کوچک‌تر آن است مهجور مانده و بسیاری از ایرانی‌ها از وجود این جاذبه طبیعی بی‌خبرند.



دره تماشایی و مهجور
ویژگی: اگر بخت با شما یار باشد و در فصل بهار یا تابستان از جاده پلدختر به سمت اندیمشک بروید با تابلویی که ورودی روستای دره‌خزینه را نشان می‌دهد، مواجه خواهید شد. با ورود به این روستا و عبور از یک مسیر 5کیلومتری در نهایت به بالای پل معلق دره خزینه می‌رسید و از آنجا می‌توانید زیبایی  حیرت‌انگیز این جاذبه طبیعی را تماشا کنید. دره خزینه یکی از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان است که با گذشت سالیان و بر اثر فرسایش به‌وجود آمده و از این حیث شباهت زیادی به نمونه آمریکایی‌اش دارد.  اما برای توصیف زیبایی‌های این جاذبه طبیعی لازم نیست آن را به نمونه‌های خارجی متصل کرد. دره خزینه به تنهایی آنقدر زیبا و شگفت‌انگیز است که هر بازدیدکننده‌ای به‌معنای واقعی مجذوب آن می‌شود. تماشای این دره عمیق از زاویه بالا به‌خاطر وجود یک پیچ نعل اسبی زیبا، بسیار دیدنی است. صخره‌‌ای عظیم مثل جزیره در میان این پیچ نعل‌اسبی قرار گرفته و دیواره‌هایی با ارتفاع بسیار زیاد دور تا دور آن را پوشش داده است.

پانورامای طبیعت
 رودخانه سیمره که از سرشاخه‌های کرخه به‌حساب می‌آید، هم صخره بزرگ را احاطه کرده و این همان تصویری است که از دره خزینه یک جاذبه طبیعی مهم ساخته است. وقتی به بالای دره خزینه برسید گویی بالای یک ساختمان 30طبقه ایستاده‌اید و رودخانه‌ای که در عمق دره جریان دارد، صدای جریان آب را به گوش‌تان می‌رساند. تماشای لایه‌های سنگ که بر اثر فرسایش به رنگ‌ها و شکل‌های مختلف درآمده، قدمت دره خزینه را نشان می‌دهد اما عجیب است که هیچ منبعی برای دسترسی به تاریخ دقیق شکل‌گیری این جاذبه طبیعی وجود ندارد. البته این دره عمیق آنقدرها هم ناشناخته نیست و در فصل‌های بهار و تابستان در قرق کوهنوردها و صخره‌نوردهاست. عکاسی از مناظر زیبای محوطه دره خزینه یکی دیگر از سرگرمی‌های گردشگران داخلی به شمار می‌آید چرا که جغرافیای خاص این منطقه موجب پدیدآمدن مناظر پانورامایی شده که مطلوب عکاس‌های طبیعت است.

معلق در هوا
برای سیراب‌شدن از تماشای زیبایی‌های دره خزینه باید به پل معلقی که 112متر طول و 85متر ارتفاع دارد متوسل شوید. پل دره خزینه که با طناب‌های کابلی و از چوب‌های روسی ساخته شده بسیار محکم است اما افراد ناشناس در سال 1397بخشی از آن را تخریب کردند که هنوز بازسازی نشده است. پل دره‌خزینه تا قبل از ساخت پل معلق مشکین‌شهر، لقب بلندترین پل معلق خاورمیانه را یدک می‌کشید و ایلام و لرستان را به هم متصل می‌کرد. یادتان باشد که سفر به دره‌خزینه، آمادگی جسمانی بالایی می‌خواهد و به همین دلیل بازدید از این جاذبه طبیعی به کودکان، سالمندان و افراد توان‌‌یاب توصیه نمی‌شود. نکته دیگر این است که هیچ‌گونه امکانات رفاهی و اقامتی در اطراف دره خزینه ایجاد نشده و پوشش شبکه تلفن همراه در این منطقه وجود ندارد.‌





پربازدیدترین دره جهان
ویژگی: گرند کانیون یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان به‌شمار می‌آید و به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعی جهان بازدیدکننده‌های بسیار دارد. طبق آخرین آمارها هر سال نزدیک‌به 6میلیون نفر از گرند کانیون بازدید می‌کنند و این مکان یکی از پرطرفدار‌ترین جاذبه طبیعی آمریکا محسوب می‌شود. گرندکانیون برخلاف دره‌خزینه ایران، شهرت جهانی دارد و یکی از آرزوهای طبیعت‌گردها و گردشگران حرفه‌ای این است که یک روز به گرند کانیون بروند و از نزدیک زیبایی‌های آن را تماشا کنند. این دره‌ شگفت‌انگیز 180متر عمق دارد و نامش در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. زمین‌شناسان بر این باورند که قدمت این دره به 6میلیون سال قبل برمی‌گردد و هر کدام از رنگ‌های دیواره‌های دره به یک دوره تاریخی از دوران زمین‌شناسی مربوط می‌شوند. جایی که امروزه به‌عنوان دره گرند کانیون شناخته می‌شود، در گذشته‌های بسیار دور یک دریای کم‌عمق بوده که هنوز هم آثار آن مثل فسیل‌های جانوران دریایی و انواع صدف‌ پیدا می‌شود و گردشگران می‌توانند بقایای این جانداران را در آنجا پیدا کنند.

در گذر رود پرخروش
گرند کانیون، دره رود بزرگی در بخش شمالی ایالت آریزوناست که بخش وسیعی از آن در پارکی با همین نام واقع شده است. آنچه گرند کانیون را به مکانی متفاوت و شگفت‌انگیز تبدیل کرده، گذر رود پرخروش کلرادو از میان این دره است که باعث شده گرند کانیون به جاذبه‌ای تماشایی برای شیفتگان طبیعت تبدیل شود. این دره از ابتدای قرن بیستم و با کمک دانشمندان و محققان به شهرت رسید و به یکی از جاذبه‌های مشهور دنیا تبدیل شد. بازدید از دره مشهور ایالت آریزونا برخلاف بسیاری از جاذبه‌های طبیعی ما رایگان نیست و بازدیدکننده‌هایی که با وسیله نقلیه شخصی به این مکان می‌روند، باید مبلغ بیشتری بابت خرید بلیت تهیه کنند. هزینه پیاده‌روی در گرند کانیون 15دلار است اما این مبلغ برای بازدیدکنندگانی که با وسیله نقلیه شخصی به این دره بروند تا 35دلار افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی اگر هر بازدیدکننده به‌طور میانگین 20دلار بابت خرید بلیت پرداخت کند، آمریکایی‌ها هر سال 120میلیون دلار بابت ورود بازدیدکنندگان به این دره درآمد دارند.

وقت‌گذرانی چندروزه
وسعت این دره به حدی زیاد است که گردشگران 2تا 4روز برای بازدید از آن وقت می‌گذارند و به همین‌خاطر همه امکانات رفاهی برای آنها مهیا شده است. گردشگرانی که می‌خواهند چند روز در گرند کانیون بمانند در کلبه‌ای که در بخش بسیار عمیق دره قرار گرفته مستقر می‌شوند. چند اقامتگاه هم در لبه جنوبی این دره وجود دارد که به‌دلیل قرارداشتن در ارتفاع بالا، برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند مناسب نیست. بنابراین، وسعت قابل توجه و امکانات رفاهی تنها وجه تمایز گرند کانیون با دره‌خزینه است وگرنه طبیعت بکر نمونه ایرانی در فصل بهار دلچسب‌تر است.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید