• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186288
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته


مردم یاری
چندبرش از فعالیت‌های متفاوت عمرانی سپاه

قرارگاه سازندگی
در این سال‌ها قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) پروژه‌های بزرگ و پیچیده را در کمترین زمان ممکن و با رعایت همه استانداردها، مشخصات فنی و مهندسی و با متناسب‌ترین روش‌ها اجرا کرده و به سرانجام رسانده است؛ طرح‌هایی که گوشه‌ای از آنها را در ادامه می‌خوانید.

آزادراه و بزرگراه
 آزادراه حرم تا حرم، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه اراک- خرم‌آباد، آزادراه مراغه- هشترود، آزادراه اهواز- بندرامام‌(ره)، آزادراه تهران- ساوه، آزادراه ساوه- همدان، بزرگراه اهرم- برازجان- گناوه- دیلم، بزرگراه دیر- بوشهر، بزرگراه زابل- زاهدان، بزرگراه تهران، آبعلی- بزرگراه جم و طاهری.

راه‌آهن برون‌شهری
 راه‌آهن چابهار- زاهدان، راه‌آهن کرمانشاه- خسروی، راه‌آهن دورود-خرم‌آباد، راه‌آهن یزد-اقلید، راه‌آهن گرگان-اینچه‌برون، راه‌آهن اهواز-سربندر، راه‌آهن اهواز-اندیمشک، راه‌آهن گلگهر-شیراز، راه‌آهن شیراز-اصفهان، راه‌آهن کرمان-زاهدان، راه‌آهن بافق-مشهد، راه‌آهن همدان-سنندج، راه‌آهن قم-ساقه، راه‌آهن رشت-آستارا و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا.

راه اصلی و فرعی
 تعریض محور هراز، راه صالح‌آباد- مهران (اربعین)، راه قزوین- کلاچای، راه ایذه- دهدز، راه قزوین- الموت- تنکابن، راه شیراز- دشت ارژن، راه اصلی ایلام- حمیل، راه یاسوج-شیراز، بهسازی راه دره گز-کبکان- دوغایی، بیش از 1400کیلومتر راه روستایی، راه یاسوج- سپیدان، راه شیراز- ابوالحیات، عملیات تکمیلی ساخت راه اصلی پاتاوه- دهدشت قطعه 3، ساخت قطعه اول از باند دوم محور چابهار به کنارک، ساخت محور اردبیل- سرچم و... .

راه‌آهن شهری و حومه
 خط 2متروی مشهد، خط 3متروی مشهد، خط 2متروی تبریز، متروی قم، متروی کرمانشاه، متروی شیراز، متروی اسلامشهر، توسعه جنوبی خط یک متروی تهران، بهره‌برداری فاز اول پروژه خط 3قطار شهری مشهد، طراحی و اجرای خط 5قطار شهری تبریز (توسعه خط یک)، ساخت، راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری متروی شهر جدید پردیس به کلانشهر تهران، طراحی و ساخت فاز یک پروژه خط 10متروی تهران.

تونل
 تونل صدر، نیایش، تونل شهدای غزه تهران، تونل شهید شوشتری تهران، تونل خیابان آرش، اسفندیار، تونل امامزاده هاشم(ع)، تونل راه‌آهن کرمان- زاهدان، تونل راه‌آهن شیراز-عسلویه، تونل محور ایلام- حمیل، تونل پاتاوه و دهدشت.

تقاطع غیرهمسطح
 پل‌های تقاطع خیابان جناح با خیابان شیخ فضل‌الله، بزرگراه طبقاتی صدر، پل طبقاتی شهید زین‌الدین، پل‌های تقاطع سه‌راه آزمایش، تقاطع شهیدباقری و شهیدیاسینی، تقاطع‌های غیر‌همسطح شهر کرمان، کاروانسرای سنگی، تقاطع شهید همت و آزادگان، تقاطع‌های غیرهمسطح شهر قزوین، پل کردستان، نیایش، پل قدس قزوین، پل کابلی ولیعصر شیراز، طراحی و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح شهرکرد، عملیات اجرایی ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح شهرداری اردبیل، اجرای پل بزرگ سرعین با رویکرد گردشگری، مطالعه، طراحی، ساماندهی و اجرای نهر کنزق.

اجرای هزاران طرح بهداشتی





ترفندهای سفر
کفش مناسب سفر بپوشید

فرقی نمی‌کند برای یک گردش یک‌روزه همراه با پیاده‌روی برنامه‌ریزی کرده باشید یا سفری طولانی و یا گشت‌و‌گذار در طبیعتی که با کوهپیمایی و راه‌رفتن در رودخانه همراه است. نداشتن کفش مناسب می‌تواند مزه سفر و تفریح را حسابی به کامتان تلخ کند. بدتر از آن اینکه پوشیدن کفش نامناسب، به سلامت پاها و ستون‌فقرات شما هم آسیب می‌زند. با این توضیحات مشخص است که پیش از سفر باید کفش‌هایتان را از چند نظر بررسی کنید تا بتوانید در مدت مسافرت هر قدر که دلتان می‌خواهد راه بروید و نگرانی بابت آسیب رسیدن به پاهایتان
نداشته باشید.
۱ اگر کفش نویی دارید که تا‌به‌حال آن را نپوشیده‌اید، استفاده از آن را به زمان سفر موکول نکنید. قطعه‌های به‌کار رفته در کفش‌های نو ممکن است به‌خاطر خشکی و عدم‌انعطاف به پاهای شما آسیب برسانند.
۲ انتخاب کفش مناسب برای سفر هم باید با توجه به مقصد، نوع مسافرت و برنامه‌هایی که برای سفرمان درنظر داریم صورت بگیرد.
۳ اگر قرار است در مقصد زیاد راه‌بروید و برنامه‌ زیادی برای پیاده‌روی دارید، باید کفشی را انتخاب کنید که علاوه بر نرمی و راحتی از سلامتی پاهای شما هم مراقبت کند. تولید کفش‌های طبی و مخصوص پیاده‌روی از سوی برندهای مختلف این انتخاب را برای ما ساده‌تر کرده است.
۴ بسیاری از پزشکان معتقدند برای پیاده‌روی در مسیرهای طولانی باید کفشی را انتخاب کنید که در طراحی و ساخت آن علاوه بر راحتی پا، سلامتی مفاصل و اسکلت کلی بدن هم درنظر گرفته شده باشد.
۵ درصورت خیس‌شدن کفش‌ها بر اثر بارندگی یا پیاده‌روی در مکان‌هایی مانند رودخانه، در نخستین فرصت کفی کفش‌ها را خارج و زیر نور آفتاب یا روی وسایل گرمایشی آنها را کاملا خشک کنید.
۶ کفش مناسب برای سفر باید کاملا خشک باشد. مرطوب بودن فضای داخلی کفش علاوه بر امکان بروز مشکلات پوستی، به‌احتمال زیاد درد مفاصل را هم در پی خواهد داشت.
۷ کفش مناسب برای سفر و پیاده‌روی‌های بلندمدت باید به‌طور کامل به پای شما بچسبد.
۸ کفش‌های بنددار و صندل‌های دارای تسمه‌های قابل‌تنظیم بهترین گزینه‌ها برای راه‌رفتن‌های طولانی است.
۹ می‌توانید با خرید پد‌های ضد‌عرق، بالشتک‌های طبی و کفی‌های متناسب با فرم پا، کفش راحت و دلخواه خودتان را برای سفر و پیاده‌روی‌های طولانی آماده کنید.


ایستگاه گردشگری
غار کلماکره

  گنج پنهان
   مکان: شهرستان پلدختر
   قدمت: بیش از ۲۵۰۰ سال

اگر بخواهیم درباره یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان صحبت کنیم، بدون تردید باید سراغ «غار کلماکره» در شهرستان پلدختر و روستای طاق ملک‌حسین برویم. قدمت این غار که یکی از اسرارآمیزترین محوطه‌های باستانی به‌حساب می‌آید بیش از ۲۵۰۰ سال تخمین زده شده است. باستان‌شناسان معتقدند  که بزرگ‌ترین گنجینه‌های تاریخ در دل همین غار کشف شده اما به‌خاطر کاوش‌های غیرمجاز همه آنها ناپدید و بخش عمده‌ای از گنجینه به خارج از مرزها منتقل شده است. کلماکره ازجمله غارهای تاریخی و شاخص ایران است که در هزاره اول قبل از میلاد، محل نگهداری اموال سلطنتی خاندان ساماتورا بوده و از آن به‌عنوان ششمین گنجینه‌ای که تاکنون در جهان کشف شده نام می‌برند. اطلاعات دقیقی از کشف غار کلماکره و اینکه نخستین کسی که به‌وجود آن پی برد در دست نیست. اما طبق گفته اهالی این غار به‌طور اتفاقی در سال 1368و توسط یک شکارچی در تعقیب یک بز کوهی کشف شد. تعداد زیادی اشیای نفیس با قدمت تاریخی فراوان در کاوش‌های غیرمجاز غار کلماکره به‌دست آمده‌ که در موزه‌های لوور پاریس، بریتیش میوزیوم لندن، متروپولیتن نیویورک و سن‌‌پترزبورگ روسیه نگهداری می‌شوند. این غار تاریخی در سال 1384به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غار ماموت

  سرداب زیرزمینی!
   مکان: ایالت کنتاکی آمریکا
   قدمت: 240میلیون سال قبل

غار سنگ آهکی ماموت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین غارهای شناخته شده جهان است که قطر دهانه آن به 16کیلومتر می‌رسد و در ایالت کنتاکی قرار دارد و به‌احتمال فراوان از 240میلیون سال قبل شکل گرفته است. این غار با معبرهای نامنظم زیرزمین است اما هر سال با کشف گذرگاه‌ها و راه‌های ارتباطی جدید به مسیر آن اضافه می‌شود‌. اشیائی که در غار ماموت کشف شده نشان می‌دهد از حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد، محل زیست انسان‌ها بوده اما با گذشت زمان به مکان ناامنی برای ساکنانش تبدیل شده است. غار ماموت در پارک ملی‌ای به همین نام است؛ جایی که در سال 1941میلادی تاسیس شد. طول غار ماموت تقریبا 2برابر «سک آکتون» یک غار زیرآبی در مکزیک است که دومین غار طولانی بزرگ و زمینی جهان به‌حساب می‌آید. راهروها و اتاق‌های این غار با کریستال‌های سفید گچی تزیین شده‌اند و در مسیرهای مختلف می‌توان مجسمه‌های رنگی استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها را در کنار دیگر سازه‌های غاری مشاهده کرد؛ سازندهایی که بر اثر چکه‌کردن آب از سقف آهکی غار در میلیون‌ها سال به‌وجود آمده‌اند. غار ماموت در سال 1981به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و پذیرای گردشگران بسیاری است.

ایستگاه فراغت
گالری سیحون


  پاتوق اهالی هنر
اگر از علاقه‌مندان به گالری‌گردی هستید، گالری سیحون را حتما می‌شناسید. در غیر این صورت سیحون یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تماشای آثار هنری است. گالری سیحون یکی از نخستین و قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری ایران به‌شمار می‌آید که در سال۱۳۴۵ توسط معصومه سیحون و با یاری همسرش، هوشنگ سیحون، راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون بدون وقفه به فعالیت خود ادامه داده است. این گالری از آغاز کار تاکنون بیش از 1500نمایش از آثار معاصر هنرمندان نوپای ایرانی که بعدها حتی به شهرت ملی رسیدند را ارائه داده‌ که از میان این هنرمندان می‌توان به افرادی مانند ژازه طباطبایی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، حسین زنده‌رودی، رضا مافی، مکرمه قنبری و علیرضا اسپهبد نام برد. گالری سیحون در سال‌های فعالیتش علاوه بر ارائه آثار بسیاری از شاخص‌ترین هنرمندان ایرانی، با مشارکت در شکل‌گیری هنر مدرن ایران، ایجاد پلی میان هنر داخل و خارج، کمک به سیاستگذاری و سودآوری از طریق آن، نقشی پررنگ در عرصه هنر معاصر کشور ایفا کرده است. برای دسترسی به این گالری و تماشای آثار به نمایش درآمده، می‌توانید با استفاده از ایستگاه متروی میرزای شیرازی و کمی پیاده‌روی به گالری سیحون برسید.
   نشانی: خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱
   شماره تماس: 02188711305
   روزهای تعطیل: یکشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه
   ساعات کار: ۱۱ تا ۱۹

پردیس سینمایی ایرانیان

  تماشای کنسرت، تئاتر و سینما در یک‌جا

اگر قصد دارید اوقات فراغت خود را با تماشای تئاتر و فیلم‌های روز یا رفتن به کنسرت پر کنید، پردیس سینمایی اریکه ایرانیان یکی از گزینه‌های مناسب برای تحقق به این علاقه شماست. این پردیس در 3طبقه شامل یک سالن ۸۰۶نفری بزرگ و 3سالن با ظرفیت سالن یک با ۱۵۵ نفر، سالن ۲ با ۱۶۳نفر و سالن ۳ با ۱۶۶نفر است. سالن بزرگ ویژه این مجموعه علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی در اختیار هنرمندان و برگزارکنندگان سمینارها و همایش‌های مختلف نیز قرار داده می‌شود تا در آنها کنسرت و سایر نشست‌ها انجام شود. علاقه‌مندان تئاتر نیز می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت این پردیس سینمایی از تئاترهای روی صحنه در این پردیس مطلع شوند. پردیس اریکه ایرانیان در شهرک غرب قرار دارد و دسترسی به آن سخت نیست. علاقه‌مندان برای رفتن به این پردیس می‌توانند در کنار استفاده از وسیله نقلیه شخصی از وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه مترو نیز استفاده کنند. کافی است در خط۷ متروی تهران سوار قطار و در ایستگاه میدان صنعت از مترو خارج شوند. سپس سوار تاکسی شده و حدود ۱۵دقیقه بعد به مرکز خرید اریکه ایرانیان که پردیس سینمایی اریکه ایرانیان در آن قرار دارد، برسند.
   نشانی: شهرک غرب، بلوار اصلی شهید فرحزادی، نبش خیابان شهید حافظی، مجموعه فرهنگی ورزشی تجاری اریکه ایرانیان.
   شماره تماس: 22094839-40
   ساعات کار:  9 تا 23

ایستگاه دروازه شمیران

  پاتوق معجون‌خورها کجاست؟

اگر گذرتان به میدان «سپاه» افتاده باشد، بعید است از شلوغی مقابل بستنی‌فروشی‌های این میدان بی‌نصیب مانده باشید؛ جایی که سال‌هاست به راسته ویتامینه، آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها تبدیل شده و حالا از آن به‌عنوان یکی از پاتوق‌های عاشقان بستنی در تهران یاد می‌شود. ضلع شرقی میدان سپاه و درست در مجاورت سازمان نظام وظیفه عمومی در فرو‌رفتگی میدان تعدادی بستنی و آبمیوه‌فروشی از ساعت 7صبح تا 24پذیرای شهروندان هستند. انواع بستنی میوه‌ای و سنتی، انواع آبمیوه‌های طبیعی، فالوده، شِیک و مخلوط بستنی و آبمیوه با کیفیت خوب و قیمت مناسب در این مغازه‌ها عرضه می‌شود. اگر شما هم از عاشقان بستنی و معجون هستید می‌توانید به میدان سپاه بروید و ساعاتی را با طعم‌های دلپذیر و به یادماندنی تجربه کنید. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که یکی از مشکلات همیشگی راسته بستنی‌فروشی‌های میدان سپاه کمبود جای پارک خودرو است؛ جلوی مغازه‌ها و دور میدان جای پارک محدودی وجود دارد و گاهی هم پلیس راهور مانع توقف خودروها می‌شود. بنابراین بهتر است برای رسیدن به این پاتوق خوشمزه، از وسیله حمله و نقل عمومی به‌ویژه مترو استفاده کنید. کافی است در هریک از ایستگاه‌های میدان امام‌حسین(ع) یا دروازه شمیران پیاده شوید و مسیر کوتاهی را با تاکسی یا پیاده تردد کنید تا به مقصد برسید.

ایستگاه صادقیه

  پونک‌گردی به وقت غذا

در میان پاتوق غذاهای خیابانی پایتخت، محله پونک می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد افراد با سلیقه‌های خوراکی متنوع باشد. این محله به دلیل قرار گرفتن در سمت شمال غرب تهران، مکان مناسبی برای گردش و خوشگذرانی به حساب می‌آید. جایی‌که روزگاری به ثمررسیدن یک محصول خاص به نام «پونه‌» باعث شهرت یافتن این روستای قدیمی شد و همچنان به نام پونک معروف است. محله‌ای که از سمت شرق به فرحزاد و شهرک غرب، از ضلع غرب به بزرگراه شهیدستاری و محله جنت‌آباد می‌رسد و از سوی شمال به بزرگراه هاشمی‌رفسنجانی و از ضلع جنوب به بزرگراه همت و محله قدیمی باغ‌فیض محدود می‌شود. محله‌ای که یکی از غنی‌ترین بخش‌های تهران از نظر نوع امکانات رفاهی و تجاری به حساب می‌آید و به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی، رستوران‌های متعددی دارد و مقصد جذاب شکم‌گردان است. علاوه‌بر اینها مراکز تفریحی ازجمله سرزمین عجایب، بوستان و مجموعه تفریحی نهج‌البلاغه، آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی، سایت پرواز پاراگلایدر و مجتمع‌های تجاری از جمله تیراژه و بوستان در این محله قرار دارند که هریک میزبان مراجعان هستند. برای رسیدن به این محدوده از شهر می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا سامانه اتوبوس‌های تندرو و ایستگاه مترو صادقیه خود را به اینجا برسانید و از مکان‌های تفریحی و پاتوق‌های خوراکی این محله لذت ببرید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید