• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 185973
+
-

افزایش قیمت گوشت و واکنش نمایندگان

وزیر جهادکشاورزی امروز به مجلس می رود

مجلس
وزیر جهادکشاورزی امروز به مجلس می رود

فتانه احدی؛ روزنامه‌نگار

قیمت افسارگسیخته گوشت در روزهای اخیر تنش‌های زیادی با خود به همراه داشته است. به‌طوری که بنا به‌گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، وزیر جهادکشاورزی دوشنبه(امروز) برای پاسخگویی به مجلس دعوت شده است. سیدجواد ساداتی‌نژاد اخیرا از مجلس کارت زرد دریافت کرده و باید دید می‌تواند نمایندگان را مجاب کند تا صرفا با تذکر کار را تمام کنند یا توضیحات او نمایندگان را قانع نخواهد کرد. محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به سؤالات همشهری‌آنلاین درباره گرانی گوشت و مشکلات پیش آمده پاسخ داده است.

از چند‌ ماه قبل در مورد گرانی گوشت هشدار داده شده بود و گران شدن نهاده‌های دامی و ناتوانی دامداران در نگهداری از دام‌‌های خود هم مطرح شده بود، چرا دولت چنین وضعیتی را پیش‌بینی نکرده و برای رفع مشکلات احتمالی برنامه‌ریزی نکرده است؟
ما در حوزه نهاده‌های دامی و پروتئین قرمز دچار افزایش قیمت جهانی شده‌ایم، منتها اکنون باید فضا را مدیریت کنیم. امروز در بازدید از غرفه فروش گوشت در میادین میوه‌وتره‌بار، مشاهده کردم که گوشت‌های بی‌کیفیت به مردم عرضه می‌شود گوشتی که ۳۰ تا ۴۰درصد چربی داشت. احتمال می‌رود که این گوشت‌ها اغلب دام‌های حذفی یا مازاد کشورهای دیگر هستند. تأکید من این است که این حوزه باید با دقت بیشتری مدیریت و بر آن نظارت شود. از سوی دیگر وزیر کشاورزی هم برای پاسخ به سؤالات نمایندگان و ارائه توضیحات به مجلس دعوت شده است. قبلا هم تأکید کرده بودیم در مورد میوه شب عید و پروتئین سفید و قرمز به‌گونه‎ای عمل شود که مشکلی پیش نیاید.
در شرایط این‌چنینی اقدامات مجلس چیست؟ آیا ممکن است وزیر استیضاح شود؟
با پیگیری‌هایی که تاکنون مجلس انجام داده است، وزیر کشاورزی در رابطه با کل مشکلات بخش کشاورزی کارت زرد گرفته است. در راستای بحث نظارتی ما گفتیم که حوزه ماموریتی خود را اصلاح کند. حدود ۶۰مکاتبه در مورد مسائل حوزه کشاورزی، مرغ، تخم‎مرغ، نهاده‌های دامی و کشاورزی، گوشت سفید و قرمز و لبنیات با آقای رئیس‌جمهور صورت گرفته است و ایرادات و کم‌کاری و سهل‌انگاری‌ها را در قالب بازرسی به سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی اعلام کرده‌ایم. روز دوشنبه نتیجه نشست کمیسیون را اعلام خواهیم کرد.
آیا پیش‌بینی می‌کنید وزیر جهادکشاورزی با کارت قرمز مجلس مواجه شود؟
مجلس با کسی تعارف ندارد و با هر فردی که در حوزه خدمتگزاری نتواند خوب انجام وظیفه کند، برخورد می‌کند و حتما پیگیری قانونی صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه رویکرد ما تعامل با دولت است و معتقدیم که باید به دولت کمک کنیم که در حال کمک هم هستیم، ولی در جایی که وزرا نتوانند به درستی کار انجام دهند این حق قانونی مجلس است که تذکر یا کارت زرد و قرمز بدهد.
مجلس برای کنترل قیمت‌ها چه راهکارها و پیشنهادهایی دارد؟
برخی راهکارها در نشست‌های مشترک بین مجلس و دولت مطرح شده و باید نتایج آن را در آینده نزدیک دید، پیش‌بینی ما این است که به‌زودی قیمت‎ها تغییراتی از نظر کاهشی خواهند داشت.
یعنی مردم منتظر کاهش قیمت باشند؟
گوشت باید در بازار کیلویی ۲۳۰هزار تومان عرضه شود و قیمتی بیش از این قابل‌قبول نیست. مجلس به هیچ عنوان قیمت‌های گزاف و گران را نخواهد پذیرفت، اگر چنین موردی باشد حتما با آن برخورد خواهد شد. در چنین مواردی دستگاه قضایی هم باید ورود کند و برخوردهای لازم صورت گیرد. البته قسمتی از مشکلاتی که برای کشور در بحث گرانی‌ها به‌وجود آمده است، مربوط به فضای بین‌المللی است. جنگ اوکراین و روسیه روی همه اینها تأثیر گذاشته است. مجلس نیز با دولت در تعامل است و نگاه ما این است که با تعامل کارها را پیش ببریم همانطور که تا‌کنون اینگونه بوده است. در جاهایی ایراداتی وجود دارد و برخی از دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند ما نیز طبق قانون برخورد و پیگیری می‌کنیم.
با نزدیک‌شدن به عید نوروز تقاضا افزایشی خواهد بود، فکری برای دسترسی آسان‌تر مردم به مایحتاج‌شان شده است؟
در جلساتی که با دولت داشته و داریم در این زمینه صحبت شده و به‌ویژه در جلسه امروز مجلس با وزیر جهادکشاورزی درباره میوه، تخم‌مرغ، مرغ و گوشت شب عید تصمیم‌گیری خواهیم کرد که در آستانه عید نوروز در این اقلام کاهش قیمت صورت گیرد.
واردات تا چه حدی می‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد؟
به خاطر افزایش قیمت نهاده‌های دامی تعدادی از دام‌های مولدمان از بین رفته است، اما تعداد دام‌ها در شرایطی است که نیاز کشور را فراهم کند و به واردات نیازی نیست چرا که ما در حال صادرات دام سبک هستیم و اگر بحث صادرات را مدیریت کنیم، نیازی به واردات نداریم. اگرچه برای روزهای نیاز، واردات نیز باید صورت گیرد. تأکید ما بر این است که دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت جهادکشاورزی و صمت باید ورود جدی در حوزه توزیع و نظارت داشته باشند. میزان تولید محصولات پروتئینی قرمز و سفید در کشور به‌گونه‌ای است که نیاز کشور را تامین می‌کند.
پس ایراد کار و دلیل گرانی‌های موجود در عین تولید بالا چیست؟
ایرادات در دستگاه‌های اجرایی و مربوط به مدیران است. در توزیع و نظارت مشکل وجود دارد، اگر در این دو حوزه مشکلات حل شود، به‌طور کل مشکلات حل و قیمت‌ها تثبیت خواهد شد. تلاش خواهیم کرد که تا عید قیمت‌ها تثبیت شود. در مورد میوه شب عید هم امروز گزارش نهایی داده خواهد شد و قرار است که سیب قرمز و سیب طلایی، پرتقال تامسون و والنسیا با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید