• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185925
+
-

رقابت 6هزار گیمر در برج میلاد

مهدی اسماعیل پور-روزنامه‌نگار

نخستین جام ‌بازی‌های الکترونیک به همت سازمان ورزش و در قالب سلسله جشنواره‌های آرمان از 23بهمن در برج میلاد برگزار شد. در این دوره از رقابت‌ها 6هزار نفر ثبت‌نام کرده و هر روز هزار نفر در رشته‌های مختلف برای کسب جایزه بزرگ (100میلیون‌تومانی) با هم رقابت کردند. بانوان در 2رشته کلش رویال و تِرَک مانیا و آقایان هم در رشته‌های فیفا 23، E‌فوتبال23 و کلش رویال شرکت کردند و امروز (30بهمن) آخرین مرحله مسابقه برگزار و 16گیمر برتر معرفی می‌شود. به‌گفته رضا سیفی، دبیر جشنواره آرمان، سقف جوایز این دوره از رقابت‌ها یک میلیارد تومان است که بین 16نفر برتر، توزیع می‌شود. به گزارش همشهری، همهمه‌ای در سالن برپاست؛ یکی به‌خاطر گلی که زده هورا می‌کشد و غریو شادی سر می‌دهد و دیگری افسوس فرصتی که از دست داده را می‌خورد و آه بلندی می‌کشد. بلندگوی داخل سالن بازی حساس چلسی و رئال‌مادرید را گزارش می‌کند و عده زیادی هم دور میزی که 2گیمر بازی فیفا در حال برگزاری این جدال حساس هستند جمع شده‌اند و با هیجان این رقابت جذاب را تماشا می‌کنند. وقتی با بچه‌های گیمیر هم‌کلام می‌شویم همگی از شرایط و سطح این رقابت‌ها ابراز رضایت می‌کنند. بچه‌هایی که اغلب از گیمر‌های حرفه‌ای هستند؛ مثل حسن باجانی که 14سال است به‌صورت حرفه‌ای E فوتبال بازی می‌کند. او درباره نحوه برگزاری این بازی‌ها می‌گوید: «سطح مسابقات بالاست و از لحاظ فضا و شرایط و امکانات بسیار خوب است. تمام گیمر‌های خوبی که در تهران و حتی ایران هستند، در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند و رقابت نزدیک و تنگاتنگی بین بچه‌ها جریان دارد. نقطه ضعف خاصی در جریان برگزاری بازی‌ها ندیدم، البته فکر می‌کنم اگر این رقابت‌ها را به‌صورت لیگ هم داشته باشیم، بهتر خواهد شد.»  برخلاف سالن شلوغ و پرهیاهوی بازی E فوتبال و فیفا، سالن کناری فضا و جو نسبتا آرام‌تری دارد. در این بخش بانوان و کودکان و نوجوانانی را می‌بینیم که همراه با پدر و مادرهای خودشان به اینجا آمده‌اند و در حال بازی با کنسول‌های مختلف هستند.
 در بخش بازی‌های موبایلی و بین بانوان هم گیمر‌های حرفه‌ای کم نیستند. راحله عظیمی یکی از نفرات برگزیده بخش بانوان است که در مورد این رقابت‌ها می‌گوید: «بیش از یک‌سال است که کلش رویال بازی می‌کنم و در این رقابت‌ها تا مرحله نهایی بالا آمده‌ام. سطح و کیفیت رقابت‌ها برای بانوان خوب است. البته فکر می‌کنم اگر اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتر باشد و تنوع بازی‌ها زیاد شود، در دوره‌های بعدی شاهد حضور و استقبال  بانوان خواهیم بود. همه در خانه‌های خودشان کنسول پلی‌استیشن ندارند و برخی‌ها به‌ویژه بانوان به بازی فوتبال چندان علاقه‌مند نیستند. هرچند در همین دوره اول هم میزان مشارکت و استقبال بالاست و سالن همیشه شلوغ است، اما فکر می‌کنم با اضافه شدن تعداد بیشتری بازی موبایلی میزان مشارکت به‌ویژه مشارکت بانوان از این هم بیشتر خواهد شد.»
پدر و مادر‌ها نیز همپای فرزندان خودشان در این رقابت‌ها حضور دارند. سیدهاشم حسینی که همراه با پسر 13ساله خودش به اینجا آمده درباره این بازی‌ها می‌گوید: «این بازی‌ها برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها بسیار خوب است. البته با توجه به اینکه در فصل مدرسه و امتحانات بچه‌ها بودیم، شاید بهتر باشد که این رقابت‌ها را در زمان و فصل دیگری برگزار می‌کردند. در مجموع اما بچه‌ها از این فضا و چنین رقابت‌هایی خوشحالند و علاقه زیادی از خودشان نشان می‌دهند.»  دیدن پدر‌ها و مادر‌ها و خانواده‌هایی که در کنار هم و در فضایی شاد و مفرح بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند و گاهی با هم عکس‌ها و سلفی‌هایی به یادگار می‌گیرند از جذابیت‌ها و ویژگی‌هایی است که در حاشیه این رقابت‌ها به چشم می‌خورد.‌

برگزاری لیگ شهر تهران
دبیر جشنواره آرمان در حاشیه این رقابت‌ها به همشهری می‌گوید که هدف از برگزاری این دوره از مسابقات ایجاد شور و نشاط اجتماعی در میان شهروندان (نوجوانان و جوانان) و کشف استعدادها در این حوزه است. رضا سیفی در ادامه عنوان می‌کند: «در این دوره از مسابقات، پدیده‌هایی در حوزه گیم کشف کردیم که تا‌کنون فرصتی برای دیده‌شدن نداشتند. بازی برخی از شرکت‌کنندگان در سطحی است که می‌توانند عضو تیم ملی شوند و در مسابقات بازی‌های الکترونیک که شهریور در چین و در قالب جام ‌بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود، شرکت کنند.  تلاش ما این است تا گیمرها در هر محله تیم داشته باشند و سال آینده ابتدا رقابت‌های محله‌ای (در 352محله) را برگزار کنیم.»

 افزایش بازی‌های ایرانی و جذاب
به اذعان همه افراد و نهادها که این مدل مسابقات را برگزار کردند، تا‌کنون پلیرها در این سطح و با چنین دکوری مسابقه نداشته‌اند. دبیر جشنواره آرمان با بیان این مطلب می‌گوید که 60دستگاه پی‌اس‌فایو در این جام تهیه شده است. سیفی به برخی از ضعف‌های مسابقه هم اشاره و عنوان می‌کند: «این نخستین رقابت بازی‌های الکترونیک در این سطح و ابعاد بود و قطعا ضعف‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد. ابتدا باید اطلاع‌رسانی در این حوزه بیشتر شود. مورد دیگر افزایش رشته‌های بازی برای بانوان است. همچنین با توجه ‌به استقبال شهروندان نیاز است علاوه بر بازی‌های مطرح بین‌المللی از بازی‌های ایرانی و جذاب هم استفاده شود که این موضوع در دوره‌های بعدی حتما لحاظ خواهد شد.»

فینالیست‌ها
2بازیکن نهایی بازی E فوتبال 5اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد با هم رقابت می‌کنند تا نفر برتر مشخص شود.
16نفر برتر بازی فیفا از امروز در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه2 پخش می‌شود با یکدیگر رقابت می‌کنند.
2فینالیست بازی فیفا 5اسفند با یکدیگر رقابت می‌کنند تا قهرمان مشخص شود.
فیفا و E فوتبال جایزه بزرگ محسوب می‌شوند و به نفرات اول 100میلیون تومان جایزه پرداخت می‌شود.
16گیمر برتر در هر رشته جوایزی را دریافت می‌کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید