• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185835
+
-

غروب گلسازها

عملکرد پاسورهای پرسپولیس نسبت به فصل گذشته، به‌شدت افت کرده است

غروب گلسازها

بهروز رسایلی

پرسپولیس از نظر میانگین امتیازی نسبت به سال‌های قبل عقب افتاده و نوع نمایش‌های این تیم هم مجال کافی برای انتقاد، در اختیار کارشناسان قرار داده است. یکی از شاخص‌های افت کلی سرخپوشان اما، نزول عملکرد هافبک‌های این تیم است؛ پاسورهایی که به‌نظر می‌رسید گرد هم جمع شدن آنها در لیگ بیست‌ودوم قرار است پرسپولیس را به زهردارترین تیم امسال تبدیل کند، اما در عمل اتفاقی غیراز این رخ داده است.

   23 پاس گم شده
زمانی که سروش رفیعی به پرسپولیس بازگشت و این تیم سعید صادقی را هم در قامت بمب نقل‌وانتقالات در اختیار گرفت، به‌نظر می‌رسید حضور آنها در کنار مهدی ترابی منجر به تشکیل یک خط هافبک مخوف در اردوگاه سرخ‌ها خواهد شد. کارنامه این 3بازیکن عجیب و غریب بود. آنها فصل گذشته مجموعا 31پاس گل در تیم‌های خود ارسال کرده بودند. به‌طور مشخص، سعید صادقی با 14پاس گل بهترین پاسور فصل گذشته لقب گرفت و مهدی ترابی با 11پاس گل، پشت سر او ایستاد. سروش رفیعی هم 6پاس گل ارسال کرده بود. بنابراین تصور می‌شد تجمع این همه بازیکن خلاق، پرسپولیس را تبدیل به تیمی کند که پیکره رقبا را می‌لرزاند، اما چنین نشد. سرخپوشان در پایان هفته بیستم تنها 23گل به‌ثمر رسانده‌اند و این یعنی به‌طور میانگین 1.15گل در هر بازی برای پرسپولیس به ثبت رسیده است. در امتداد این افول، مثلثی هم که از آن سخن گفتیم دچار ضعف بوده است. 3بازیکنی که فصل گذشته 31پاس گل داده بودند، این فصل تنها 8بار بازیکنان خودی را در موقعیت گلزنی قرار داده‌اند. از این تعداد 5پاس گل به اسم مهدی ترابی ثبت شده که اغلب شامل ارسال ضربات کاشته و کرنر بوده، سروش رفیعی 2پاس گل داده و سعید صادقی هم با همه آن هیاهوها، تنها یک پاس گل ارسال کرده است. بنابراین 23پاس گل مثلث مخوف قرمزها گم شده است.

   فقط دانیال قابل دفاع بوده
بین خریدهای پرسپولیس، یک دانیال اسماعیلی‌فرد هم وجود داشت که انتظارات زیادی از او می‌رفت. مدافع راست سپاهان، فصل گذشته موفق شده بود 5گل بزند و 6پاس گل ارسال کند. او در انتقالی پرماجرا جانشین رامین رضاییان شد و اگرچه انتقادات زیادی متوجه این بازیکن بوده، اما تنها ستاره‌ای است که لااقل در بحث پاس‌های گل توانسته از آمار خودش دفاع کند. این بازیکن در پایان ثلث دوم لیگ 4پاس گل داده و اصلا بعید نیست در پایان فصل، به عدد 6پاس گل پارسال برسد. او 2گل هم برای پرسپولیس به ثمر رسانده، هرچند عملکرد دانیال هم تحت‌تأثیر آمار درخشان رضاییان در سپاهان قرار گرفته است.

   نقش کادرفنی
طبیعتا وقتی با این افول مواجه هستید، نمی‌توانید نقش کادرفنی را نادیده بگیرید. اگر اوج‌گیری بازیکنان یا رو شدن یک پدیده نسبی مثل محمد عمری برای یحیی گل‌محمدی نوعی پوئن به شمار می‌آید، افت ستاره‌های فصل گذشته هم برای سرمربی سرخ‌ها عیب است و نشان می‌دهد او نتوانسته از موجودی‌اش به بهترین شکل ممکن بهره بگیرد. یحیی در این زمینه همیشه مورد انتقاد بوده و شاید یک مصداق دیگر از این داستان، ناپدید شدن مهدی عبدی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :