• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185783
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/669rV
+
-

پایان پروژه نیکلا

نیکلا استورجن، رهبر استقلال‌طلب اسکاتلند، در تصمیمی ناگهانی استعفا کرد

جهان‌نما
پایان پروژه نیکلا

نیکلا استورجن، رئیس دولت محلی اسکاتلند پس از 8 سال حضور در قدرت استعفا کرد. او قرار است از رهبری حزب ملی اسکاتلند (SNP) نیز کناره‌گیری کند. استورجن از مدافعان سرسخت استقلال اسکاتلند از پادشاهی بریتانیا به شمار می‌رود، اما حدود 3‌ماه قبل که دادگاه عالی بریتانیا درخواست او برای برگزاری همه‌پرسی استقلال را رد کرد، شکست سختی خورد و همین، جایگاه او را در میان افکار عمومی متزلزل کرد. اسکاتلند بخشی از پادشاهی بریتانیا به شمار می‌رود و تابع قوانین و دادگاه‌های این کشور است.
بسیاری استعفای استورجن 53ساله را به‌دلیل افزایش فشارهای سیاسی بر او به‌خاطر ناتوانی در برگزاری همه‌پرسی استقلال از بریتانیا می‌دانند؛ وعده‌ای که او و حزبش را 8سال پیش به قدرت رساند. استورجن اما در نشست مطبوعاتی دیروز، ضمن اعلام خبر استعفا گفت که به‌خاطر «فشارهای سیاسی کوتاه‌مدت» استعفا نداده است. او گفت که 3دهه است در خط مقدم سیاست در اسکاتلند حضور دارد و تسلیم چنین فشارهایی نمی‌شود. به نوشته روزنامه گاردین، این تصمیم استورجن، اسکاتلندی‌ها را شوکه کرده است. او پیش از این بارها گفته بود که تا سال2025، یعنی پایان دوره ریاستش بر دولت، در قدرت خواهد ماند. خانم استورجن دیروز اما گفت که احساس می‌کند دیگر حضورش در قدرت نمی‌تواند به مسیر استقلال اسکاتلند کمکی کند؛ مسیری که او همه عمرش را برای آن وقف کرده است.
استورجن در پی همه‌پرسی استقلال در سال2014 که در جریان آن رأی‌دهندگان با 55درصد رأی موافق در برابر 45درصد رأی مخالف، به ادامه حضور زیر پرچم بریتانیا رأی دادند، رهبر حزب حاکم SNP شد. او از 16سالگی به عضویت حزب در آمده بود. استورجن در رشته حقوق تحصیل کرد و سپس به‌کار وکالت مشغول شد. او در 29سالگی وارد پارلمان شد و در زمره نمایندگان مهم و تأثیرگذار پارلمان اسکاتلند قرار گرفت. شکست حزب حاکم در همه‌پرسی سال2014، فرصتی بود تا رهبر حزب کناره‌گیری کند و استورجن که به‌عنوان معاون حزب فعالیت داشت، جای او را بگیرد.
 استورجن اغلب دوره مسئولیتش را صرف تلاش برای استقلال از بریتانیا و مخالفت با خروج از اتحادیه اروپا کرده است. استورجن اگرچه در اولی شکست خورد، اما در مورد طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (موسوم به برگزیت) موفق شد اسکاتلندی‌ها را قانع کند که به آن رأی منفی دهند. علی‌رغم رأی منفی اسکاتلندی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، این طرح در نهایت در همه‌پرسی سال2016 رأی آورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :