• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185787
+
-

دست پنهان تل آویو در مهندسی انتخابات در جهان

افشای اقدامات یک شرکت فعال در حوزه مهندسی انتخابات در تل‌آویو، حکایت از ارتباط آن با وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دارد

گزارش 2
دست پنهان تل آویو در مهندسی انتخابات در جهان

دخالت در انتخابات‌ها در عصر جدید دیگر به شیوه‌های سنتی مانند خرید رأی و یا تغییر در شمارش آرا صورت نمی‌گیرد، بلکه این شیوه‌های مهندسی شده افکارعمومی هستند که نتایج انتخاباتی موردنظر برای گروه‌های فشار را رقم می‌زنند. روزنامه گاردین دیروز در گزارشی فاش کرده که یک تیم امنیتی صهیونیستی به‌صورت تخصصی روی مهندسی انتخابات در سراسر جهان کار می‌کند. این تیم به سرپرستی فردی 50ساله به نام «تل حنان» فعالیت می‌کند و مدعی است که توانسته ده‌ها انتخابات را در سراسر جهان با استفاده از هک، خرابکاری و انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی تحت‌تأثیر قرار دهد. تل حنان، یکی از اعضای سابق نیروهای امنیتی اسرائیل است و رهبری گروه سایبری خود را با نام مستعار «خورخه» برعهده دارد. براساس گزارش گاردین، فعالیت تیم خورخه از سوی کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه نگاران از 30رسانه ازجمله لوموند، اشپیگل و ال پائیس فاش شده است. عملکرد تیم خورخه زمانی لو رفت که روزنامه‌نگار با نزدیک شدن به اعضای این گروه وانمود کردند که به نمایندگی از یک کشور آفریقایی بی‌ثبات، دنبال به تأخیر انداختن برگزاری انتخابات هستند.
تل حنان اعضای تیم خود را فارغ التحصیلان در حوزه‌های امور مالی، رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌ها و همچنین جنگ روانی انتخاب می‌کند که از 6منطقه در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. نکته قابل توجه آنکه علاوه بر حنان، برادر او نیز در مدیریت این تیم مشارکت داشته است. حنان در سخنرانی اولیه خود برای روزنامه‌نگارانی که در قالب مشتری به او مراجعه کرده بودند، ادعا کرده است: «ما اکنون درگیر یک انتخابات در آفریقا هستیم و یک تیم در یونان و یک تیم هم در امارات داریم. تا‌کنون 33کمپین انتخاباتی در سطح ریاست‌جمهوری را ساماندهی کرده‌ایم که 27مورد آن موفقیت آمیز بوده است.» او همچنین ادعا کرده که در دو پروژه بزرگ در آمریکا هم نقش داشته، هرچند افزوده است که به‌صورت مستقیم هیچ دخالتی در سیاست آمریکا نداشته است.
حنان به خبرنگاران گفته که خدمات او، که برخی آن را «عملیات سیاه» می‌نامند، با همکاری برخی آژانس‌های اطلاعاتی، کمپین‌های سیاسی و شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود که به‌دنبال دستکاری مخفیانه افکار عمومی هستند. او گفته است که فعالیتش در سراسر آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی، آمریکا و اروپا انجام شده است. براساس توضیحات حنان، فعالیت او از طریق مجموعه‌ای از نرم افزارها و با ساختن و ایجاد هزاران پروفایل جعلی در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین، فیسبوک، تلگرام، جی‌میل، اینستاگرام و یوتیوب انجام می‌شود.
در بیش از 6 ساعت جلسات ضبط شده مخفیانه با حنان، او از نحوه جمع‌آوری اطلاعات درباره رقبای انتخاباتی صحبت می‌کند که ازجمله با استفاده از تکنیک‌های هک برای دسترسی به حساب‌های جی‌میل و تلگرام صورت می‌گیرد. همچنین تولید محتوای نادرست در رسانه‌های خبری بخش دیگری از فعالیت تیم خورخه است.
به‌نظر می‌رسد که تیم خورخه تلاش دارند تا هیچ ردی از فعالیت خود برجای نگذارند و از همین رو به خبرنگاران گفته‌اند که حساب‌ها و دستمزدها را با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا پول نقد می‌پذیرند. او گفته است که دخالت در انتخابات بین 6تا 15میلیون یورو هزینه خواهد داشت. نویسنده گاردین درباره این گزارش معتقد است که نمی‌توان تمام ادعاهای تیم خورخه را مورد تأیید کامل قرار داد و چه بسا او برای بازار گرمی و جلب مشتریانش برخی ادعاها را مطرح کرده، اما در مجموع لو رفتن فعالیت تیم خورخه باعث افشای دست داشتن اسرائیلی‌ها در فعالیت‌های مخرب سایبری است. تیم خورخه همچنین با برخی شرکت‌های مرتبط با وزارت جنگ اسرائیل همکاری کرده‌اند که نام این شرکت‌ها در وب سایت این وزارتخانه ثبت شده، اما این وزارتخانه به پرسش‌های خبرنگاران درباره فعالیت‌های گروه خورخه هیچ پاسخی نداده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید